فصلنامه علمی
رویکردهای نوین آموزشی
کاربرد هوش عاطفی در فرایند آموزش طراحی معماری، جستاری در الزامات رشته معماری از حیث مهارت‌های عاطفی

پریسا هاشم پور؛ معصومه احمدی؛ حمید ندیمی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 672-686

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3574.1902

چکیده
  پیشینه و اهداف: بسیاری از روانشناسان شناخت‌گرا بر یکپارچه‌سازی وجوه شناختی و عاطفی آدمی تأکید می‌کنند. از میان نظریات مطرح‌شده در این راستا به‌ویژه در عرصه آموزش و یادگیری، نظریه معطوف به مفهوم"هوش عاطفی"شایان توجه است. این مفهوم تفاوت‌های افراد را در درک، پردازش و استفاده از اطلاعات عاطفی در فرایند شناخت و تفکر تبیین می‌کند. ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
مقایسه روش های تدریس دستوری و دوسویه بر عملکرد و یادگیری شوت ثابت بسکتبال با تکیه بر مدل جنتایل

سهیلا گوهررخی؛ علیرضا صابری کاخکی؛ مهدی سهرابی؛ مهدی جباری نوقابی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 713-719

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3489.1881

چکیده
  پیشینه و اهداف: متخصصان تعلیم و تربیت روش های تدریس را به دو دسته اصلی روش سنتی و روش های فعال تدریس تقسیم می‌کنند. در روش‌های سنتی معلم همه کاره است و دانش‌آموزان حالتی منفعل و پذیرنده دارند و یادگیری یک طرفه و یک سویه از جانب معلم صورت می گیرد. روش فعال تدریس به روش‌هایی اطلاق می گردد که در آنها شاگردان در جریان آموزش نقش فعالی بر ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
رابطه علی متغیرهای انگیزشی و عملکرد تحصیلی با میانجی گری درک مفهومی در دانش آموزان پسر و دختر پایه هشتم

نیلوفر فرج پور؛ سید عبدالوهاب سماوی؛ موسی جاودان

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 720-726

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3438.1873

چکیده
  پیشینه و اهداف: در مطالعات مختلف، عوامل موثر بر پیشرفت و عملکرد تحصیلی به دو دسته تقسیم شده اند: دسته اول متغیرها و عواملی هستند که در بیرون از شخص یادگیرنده قرار دارند و شامل عواملی مثل روش تدریس معلم و وضعیت اجتماعی – اقتصادی دانش آموزان می شوند و دسته دوم متغیرهایی هستند که مربوط به شخص یادگیرنده می باشند و به عوامل شخصی معروفند ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
ارائه الگوی ارزیابی آموزشی مبتنی بر معیار در آتلیه‌های طراحی معماری

سیما رضائی آشتیانی؛ جمال‌الدین مهدی‌نژاد

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، ، صفحه 299-314

https://doi.org/10.22061/jte.2018.4066.1993

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش معماری از موضوعات مهم در جریان رشد معماری است. یکی از ارکان مهم آموزش، ارزیابی است. ارزیابی پروژه‌ها، رایج‌ترین روش بازخورد در معماری است. در این دهه، دانشگاه‌ها و مدارس به طور فزاینده‌ای متعهد به ارزیابی و رتبه‌دهی مؤثر برای دانشجویان هستند، به طوری که ارزیابی و نمره‌دهی باعث ارتقاء یادگیری دانشجویان شود ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
دسته بندی سبک های یادگیری با استفاده از ویژگی های رفتاری و ماشین بردار پشتیبان دو قلو

جلال الدین نصیری؛ امیر محمود میر؛ سمیه فتاحی

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، ، صفحه 316-326

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3358.1859

چکیده
  پیشینه و اهداف:دسترسی به اینترنت و کامپیوتر فرصت­هایی را برای آموزش الکترونیکی ایجاد کرده­اند. دسترسی راحت­تر به منابع و آزادی عمل کاربران از مزایای آموزش الکترونیکی است. با این حال آموزش الکترونیکی جذابیت و پویایی آموزش­های سنتی یا چهره به چهره را ندارد و در این سیستم­ها وضعیت کاربر مانند نرخ یادگیری و وضعیت انگیزشی آن­ها ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
بررسی نقش شیوه آموزش دانشجویان بر ارتقا میزان خلاقیت آنها نمونه موردی، دانشجویان درس درک و بیان محیط در رشته مهندسی معماری

سیداحسان بلادی ده بزرگ؛ محمدهادی کابلی؛ علی اکبر حیدری

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، ، صفحه 428-438

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3306.1845

چکیده
  پیشینه و اهداف: خلاقیت از ویژگی­های اساسی و سازنده انسان به شمار می­آید که در رشد و تکامل فرد و تمدن بشری، نقش موثری داشته و زیربنای اختراع­ها و دستاوردهای علمی و هنری است.  بخشی از خلاقیت افراد از طریق آموزش­هایی که در طول دوران مختلف زندگیشان دریافت می­کنند، حاصل می­آید. این موضوع به ویژه در حرفه­های مرتبط با طراحی به ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
ارایه مدل طبقه بندی بر اساس سیستم استنتاج فازی و الگوریتم ژنتیک جهت تشخیص اختلال خواندن در دانش آموزان مقطع راهنمایی

فهیمه رضایی؛ راحیل حسینی؛ مهدی مزینانی

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، ، صفحه 439-448

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2818.1724

چکیده
  پیشینه و اهداف: ناتوانی در یادگیری یک اختلال عصبی است. به عبارت ساده، ناتوانی یادگیری از درک نادرست مغز یک فرد نتیجه می‌شود. کودکان با ناتوانی یادگیری دقیق‌تر و هوشمند‌تر از همسالان خود هستند، اما آنها ممکن است مشکل خواندن، نوشتن، تلفظ، تمرکز، استدلال، یادآوری و یا سازماندهی اطلاعات داشته باشند. در این بین خواندن اساسی ترین و ضروری ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
رهیافتی بر آموزش پویا و هدفمند دروس پایه معماری

بابک مطیعی؛ فاطمه مهدیزاده سراج؛ قادر بایزیدی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، ، صفحه 191-202

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3076.1781

چکیده
  پیشینه و اهداف: معماری، دانشی است که زیبایی شناسی و تجربه­های حسی در آن بسیار مهم بوده و عمل خلاق روشی برای تفکر و فهمیدن می­باشد. استفاده از آموزش ترکیبی در دروس پایه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به عبارتی، آموزش ترکیبی در به انجام رساندن موفقیت­آمیز اهداف آموزشی بسیار مهم می­باشد. با استفاده از شیوه­های کارآمد آموزشی ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
تاثیر آموزش شیمی سبز مبتنی بر فعالیت عملی بر یادگیری و نگرش دانشجو معلمان شیمی

سمیرا میرزایی؛ اعظم انارکی فیروز؛ رسول عبداله میرزائی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، ، صفحه 213-225

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3629.1910

چکیده
  پیشینه و اهداف: شیمی در تمدن آدمی نقش بنیادی دارد و جایگاه آن در اقتصاد، سیاست و زندگی روز به روز پررنگ‌تر می‌شود و طیف وسیعی از محصولات شیمیایی از جمله مواد دارویی، رنگ‌ها، کودها و ... را پوشش می‌دهد. با این حال، آسیب‌های زیست‌ محیطی ناشی از آن، از نگرانی‌های عمده بشری است. امروزه بسیاری از ما گام‌هایی را برای کاهش اثرات زیست محیطی ...  بیشتر