بازی گونه سازی
فاطمه صدیقی مطللق؛ محسن روشنیان رامین؛ حمیده سادات خادمی
چکیده
پیشینه و اهداف: ریاضی، یکی از دروس اصلی دوره ابتدایی و نیازمند توجه ویژه است، به همین دلیل جهت بهبود پیشرفت ریاضی باید به نقش عوامل انگیزشی بهویژه، نگرش به ریاضی توجه کرد و روشهای آموزش را در مسیر ایجاد علاقه به این درس سوق داد، در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر بازی بر نگرش و یادگیری ریاضی در دانشآموزان ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: ریاضی، یکی از دروس اصلی دوره ابتدایی و نیازمند توجه ویژه است، به همین دلیل جهت بهبود پیشرفت ریاضی باید به نقش عوامل انگیزشی بهویژه، نگرش به ریاضی توجه کرد و روشهای آموزش را در مسیر ایجاد علاقه به این درس سوق داد، در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر بازی بر نگرش و یادگیری ریاضی در دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی انجام شد.روشها: روش تحقیق در این پژوهش، شبهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی، سال تحصیلی 1401-1402 در شهرستان ملارد بود که نمونه تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد؛ بدینصورت که از بین مدارس ابتدایی شهرستان ملارد، مدرسه ابتدایی دخترانه ایران 2 انتخاب شد و از بین 4 کلاس اول این مدرسه، 2 کلاس درنظر گرفتهشد. دانشآموزان این دو کلاس براساس میانگین نمره ریاضی از کم به زیاد مرتب شدند، سپس از بالا دو نفر دو نفر انتخاب و بهصورت تصادفی یک نفر در گروه آزمایش و یک نفر در گروه گواه قرار گرفتند و درنهایت، گروه آزمایش 31 دانشآموز و گروه گواه نیز 31 دانشآموز بود. بهعبارت دیگر، از دو طریق شباهت میانگین و گمارش تصادفی، گروهها همگن شدند. ابزار این پژوهش، شامل 5 بازی غیردیجیتالی بود که توسط پژوهشگر طراحی و اجرا شد. پس از مشخص شدن دو گروه، پیشآزمون یادگیری درس ریاضی و آزمون نگرش به درس ریاضی از هر دو گروه بهعمل آمد، سپس، مباحث (آشنایی با اعداد، جمع اعداد، و آشنایی با جدول یکان-دهگان) طی پنج جلسه 45 دقیقهای (با جلسه پیشآزمون و پسآزمون 7جلسه) در گروه آزمایش به روش بازی توسط پژوهشگر در کلاس تدریس شد. همزمان، این مباحث در گروه گواه طی پنج جلسه 45 دقیقهای (با جلسه پیشآزمون و پسآزمون 7جلسه) به روش سنتی و متداول توسط معلم کلاس تدریس و سپس، پسآزمون اجرا شد. ابزار گردآوری دادهها در این پروژه شامل پرسشنامه نگرش به ریاضی آیکن و آزمون محققساخته ریاضی بود. پرسشنامه نگرش به ریاضی آیکن سه خرده مقیاس (لذت بردن از درس ریاضی، ترس از ریاضی و ارزش گزاردن و اهمیت دادن به درس ریاضی) را تحت پوشش قرار داده بود و ضریب پایایی ابزار پرسشنامه به ترتیب 887/0، 841/0، 912/0 است. آزمون یادگیری ریاضی توسط محققین طراحی شد، روایی این آزمون توسط معلمان پایه اول تأیید شد و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ 81/0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و در بخش آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده شد.یافتهها: بررسی دادهها، حاکی از آن بود که استفاده از بازی بر نگرش و یادگیری ریاضی دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی تأثیرمیگذارد و لذا فرضیه اصلی پژوهش، مبنی بر اینکه آموزش مبتنی بر بازی بر نگرش و یادگیری ریاضی در دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی مؤثر است، تأیید میشود. دیگر فرضیههای پژوهش نیز در سطح معناداری 001/0 تأیید شدند.نتیجهگیری: از نتایج پژوهش حاضر میتوان اینگونه برداشت کرد که فراگیران با استفاده از بازی درس را بهتر میآموزند و به خاطر میسپارند، آنها از این روش تدریس لذت بیشتری میبرند، فعالتر و پویاتر میشوند و روند یاددهی و یادگیری سرعت چشمگیری به خود میگیرد و این امر باعث بهبود نگرش نسبت به درس خواهد شد.
فناوری آموزش- دوره متوسطه
زینب چلیات؛ قاسم رکابدار؛ بهاره سلیمانی
چکیده
پیشینه و اهداف: گسترش روزافزون آموزش مجازی و دسترسی هرچه بیشتر افراد به ابزارهای ارتباط جمعی ازجمله تلفن همراه، سبب شد که این ابزار، به منظور افزایش سهولت یادگیری و انتقال بهینه اطلاعات، مورد اقبال قرار گیرد. از آنجا که این رسانهها، نقش پل ارتباطی را بین معلم و یادگیرنده فراهم میسازند، بهکارگیری به موقع و صحیح آنها، میتواند ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: گسترش روزافزون آموزش مجازی و دسترسی هرچه بیشتر افراد به ابزارهای ارتباط جمعی ازجمله تلفن همراه، سبب شد که این ابزار، به منظور افزایش سهولت یادگیری و انتقال بهینه اطلاعات، مورد اقبال قرار گیرد. از آنجا که این رسانهها، نقش پل ارتباطی را بین معلم و یادگیرنده فراهم میسازند، بهکارگیری به موقع و صحیح آنها، میتواند نقش بهسزایی در انتقال بهینه اطلاعات و درک بهتر و آسانتر مواد درسی توسط یادگیرندگان، فراهم سازد. یادگیری، به کمک برنامههای قابل نصب بر تلفن همراه هوشمند، یکی از روشهای یاددهی- یادگیری در سالهای اخیر است و به طور چشمگیری به منزله مزیتهای فناوری در تدریس و یادگیری، در حال گسترش است. اثربخشی یادگیری، به کمک رایانه بر پیشرفت تحصیلی ریاضی در پژوهشهای گوناگون، بررسی شده است. این پژوهش، با هدف بررسی تأثیر آموزش ماشین حساب گرافیکی متلب، قابل نصب بر روی گوشی همراه، بر عملکرد و نگرش به ریاضی دانشآموزان پایه دهم رشته علوم انسانی است.روشها: پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و روش، نیمه آزمایشی، با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری، دانشآموزان دختر پایه دهم رشته علوم انسانی شهرستان خرمشهر، در سال تحصیلی 1401-1400 و شیوه نمونهگیری، به صورت نمونه در دسترس است. نمونه، شامل 46 دانشآموز است که به طور تصادفی، به هر یک از گروههای آزمایش و گواه، 23 دانشآموز اختصاص یافت. جهت گردآوری دادهها، از نسخه کوتاه پرسشنامه سیاهه نگرش به ریاضی لیم و چاپمن(۲۰۱۳)، استفاده شده است. پایایی این پرسشنامه، به وسیله آلفای کرونباخ، بررسی شد. مقدار ضریب پایایی آلفای کرونباخ در پیشآزمون برای مقیاس کلی نگرش به ریاضی،87/0 و برای پسآزمون، ضریب آلفا 91/0 محاسبه شد. همچنین، عملکرد ریاضی، به وسیله آزمون معلم ساخته، اندازهگیری شده است. روایی محتوایی و صوری آن، توسط معلمان با سابقه ریاضی، مورد تأیید قرار گرفت و روایی ملاکی پرسشنامه عملکرد ریاضی با تعیین ضریب همبستگی پیرسون عملکرد ریاضی و نگرش به ریاضی در پیشآزمون،42/0 محاسبه شد. به منظور بررسی پایایی آزمون عملکرد ریاضی به دلیل تشریحی بودن سؤالهای آزمون، از روش پایایی مصححان استفاده شده است. قبل از آموزش، پیشآزمون برای دو کلاس، برگزار شد و سپس، در گروه آزمایش، به مدت ۷ جلسه و هر جلسه، 50 دقیقه نحوه استفاده از نرمافزار و ماشین حساب گرافیکی متلب، آموزش داده شد. در مقابل، گروه گواه، آموزشی از این نرمافزار، دریافت نکردند. در پایان، برای هر دو گروه پسآزمون، برگزار شده است. به دلیل نرمال نبودن دادهها و برقرار نبودن شروط تحلیل کوواریانس، دادهها با استفاده از روش تبدیل بازده بهنجار شده و آزمون من- ویتنی، تحلیل شده است.یافتهها: نتایج بهدست آمده، نشان داد که میانگین نگرش و عملکرد ریاضی در گروه آزمایش، بیشتر از گروه گواه است و تفاوت معناداری در سطح خطای 5 درصد، بین دو گروه وجود دارد. اندازه اثر آزمون من ویتنی، برای عملکرد ریاضی، برابر22/0 و برای نگرش به ریاضی، اندازه اثر برابر21/0 گزارش شده است. با استفاده از معیار کوهن، اندازه این اثر متوسط است.نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدست آمده از این پژوهش، چنین برمیآید که استفاده از ماشینحساب گرافیکی متلب، میتواند نقش مؤثری در ایجاد نگرش مثبت و همچنین، افزایش عملکرد ریاضی دانشآموزان رشته علوم انسانی دوره دوم متوسطه، ایفا نماید. استفاده از برنامههای قابل نصب درگوشیهای همراه و ماشینحساب گرافیکی در برنامه درسی و همچنین، تدوین محتوا در این زمینه و تأثیر آن، در ارزشیابی میتواند، فرصتی برای ایجاد تغییرات با هدف پاسخگویی به تقاضای یادگیری دانشآموزان، فراهم نموده و این امکان را، برای یادگیری همیشگی بدون ارتباط با مکان یا زمان خاصی، ایجاد نماید.
فناوری آموزش
مهدی ابولقاسمی؛ حسنعلی محمدی
چکیده
پیشینه و اهداف: یکی از مشکلات معلمان در دوره ابتدایی کمبود وقت به خصوص در درس ریاضی است. کمبود زمان برای آموزش دانش آموزان باعث ایجاد افت تحصیلی و ضعف پایه ریاضی دانش آموزان دوره ابتدایی شده است. به همین دلیل لازم است از روش های درسی استفاده شود که معلمان بتوانند بر این کمبود زمان در برنامه درسی هفتگی فایق آیند. یکی از این روش ها که در ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: یکی از مشکلات معلمان در دوره ابتدایی کمبود وقت به خصوص در درس ریاضی است. کمبود زمان برای آموزش دانش آموزان باعث ایجاد افت تحصیلی و ضعف پایه ریاضی دانش آموزان دوره ابتدایی شده است. به همین دلیل لازم است از روش های درسی استفاده شود که معلمان بتوانند بر این کمبود زمان در برنامه درسی هفتگی فایق آیند. یکی از این روش ها که در تحقیقات انجام شده تاکید زیادی بر اثربخشی آن به خصوص در درس ریاضی شده است، روش تدریس معکوس است. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی تأثیر یادگیری معکوس بر نگرش و عملکرد در درس ریاضی دانشآموزان پسر پایه چهارم دوره ابتدایی شهرستان نجفآباد بود.روشها: این تحقیق از نوع تحقیقات شبه تجربی با دو گروه کنترل و آزمایش به همراه پیشآزمون و پسآزمون بهمنظور بررسی تغییرات حاصله پیش و پس از اعمال متغیر آزمایشی در گروه آزمایش و مقایسه آن با گروه کنترل میباشد. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه چهارم دوره ابتدایی شهر نجفآباد در سال تحصیلی 2019-2018 بود. روش نمونهگیری نیز بهصورت خوشهای چندمرحلهای بود. لازم به ذکر است بهمنظور کاهش تفاوتهای اقتصادی و فرهنگی دانش آموزان در این مدارس نمونه از بخش مرکزی شهرستان انتخاب شد. در میان مدارس این منطقه 2 مدرسه پسرانه بهتصادف انتخاب شد و پس از آن یک کلاس چهارم این مدارس بهصورت تصادفی به گروه کنترل و یک کلاس دیگر به گروه آزمایش اختصاص داده شد. از پرسشنامه نگرش به ریاضی ایکن (1971) برای اندازهگیری نگرش به درس ریاضیات دانش آموزان استفاده شد. روایی این پرسشنامه بهوسیله روایی محتوایی و پایایی آن بهوسیله آلفای کرانباخ بررسی و تائید شد. عملکرد تحصیلی ریاضی نیز بهوسیله آزمون ریاضی معلم ساخته اندازهگیری شد. روایی آن بهوسیله معلمان و پایایی آن بهوسیله تصنیف بررسی و تائید شد. دادهها بهوسیله تحلیل کوواریانس یکطرفه تحلیل گردید. روش اجرا به این صورت بود که آموزگار میبایست مواد آموزشی را برای دانش آموزان تدارک دیده و از دانش آموزان بخواهد پس از دیدن کلیپها و استفاده از نرمافزارهای آموزشی فعالیتهای کتاب ریاضی، کار در کلاس و تمرینهای کتاب را در منزل انجام دهد و پس از آن اشکالات خود را در جلسات کلاسی با آموزگار در میان گذاشته و رفع کند. نرمافزار آموزشی، به همراه کلیپها و فیلمهای آموزشی در فواصل زمانی مشخص در اختیار دانش آموزان قرار گرفت و از آنها خواسته شد در منزل نخست فیلم آموزشی را به تعداد دفعات اختیاری دیده و پس از آن با استفاده از نرمافزار به تمرین مباحث بپردازند و پس از آن فعالیت، کار در کلاس و تمرینات را حل کنند. سپس در کلاس درس معلم فعالیتهای کتاب، بخش کار در کلاس و تمرینات را بررسی کرده و به دانش آموزان بهصورت انفرادی بازخورد توصیفی میدهد و ایرادات و مشکلات آنها را یادداشت کرده که در کلاس توضیح دهد. پس از ارائه توضیحات، از دانش آموزان خواسته می شد که اگر سؤالی دارند یا بخشی از درس را درست متوجه نشدهاند سؤال بپرسند. روند سؤال پرسیدن دانش آموزان تا جایی ادامه مییافت که دانش آموزان بیان میکردند تمام مطالب را آموختهاند و معلم نیز با مشاهده عملکرد دانش آموزان در حل تمرینات و مسائل از یادگیری دانش آموزان مطمئن میشد. این روند در مجموع دو جلسه 45 دقیقهای ریاضی را دربر میگرفت.یافتهها: نتایج بیانگر این بود که روش یادگیری معکوس برنگرش و بر عملکرد تحصیلی درس ریاضیات تأثیرگذار است.نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان پیشنهاد کرد که از روش تدریس معکوس می توان برای تدریس ریاضیات در مدارس ابتدایی استفاده کرد.