مدیریت آموزشی
خیراله سربلند
چکیده
پیشینه و اهداف:یکی از مهمترین چالشهای پیشروی صاحبنظران حوزه منابع انسانی اثبات نقش این منابع در ارزشآفرینی سازمان است. با ظهور سازمانهای دانشی در اقتصاد دانش بنیان، سهم سرمایه انسانی در ارزش آفرینی سازمان از سرمایههای فیزیکی و ساختاری سبقت گرفته و سرمایهگذاریهای سنگین در نیروی انسانی برای تبدیل کردن آنها به عامل ...
بیشتر
پیشینه و اهداف:یکی از مهمترین چالشهای پیشروی صاحبنظران حوزه منابع انسانی اثبات نقش این منابع در ارزشآفرینی سازمان است. با ظهور سازمانهای دانشی در اقتصاد دانش بنیان، سهم سرمایه انسانی در ارزش آفرینی سازمان از سرمایههای فیزیکی و ساختاری سبقت گرفته و سرمایهگذاریهای سنگین در نیروی انسانی برای تبدیل کردن آنها به عامل اصلی مزیت رقابتی را توجیهپذیر کرده است. از آنجا که نیروی انسانی کارآمد و ارزشآفرین با ارزشترین منبع هر سازمانی به حساب میآید قسمت اعظم سرمایهگذاریها، معطوف به منابع انسانی گردیده است. مهمترین ابزاری که در این منظور مورد استفاده قرار میگیرد آموزش است، که با هدف ارتقا کیفی سطح مهارت، دانش و نگرش موجب توانمندی افراد در ایفای وظایف خود و کامیابی سازمان، مورد استفاده قرار میگیرد. در یک سازمان پویا و کارآمد کارکنان احتیاج به آموزشهای نو و مهارتهای تازه دارند تا موفقیت حرفهای خود را باز یابند و به آنچه برای آموزش با استانداردهای بالا لازم است مجهز شوند. دورههای آموزش نیروی انسانی شامل برنامهها و فعالیتهای طراحی شده برای بهبود عملکرد کارکنان با هدف حل معضلات و مشکلات عملکرد فعلی و پیشگیری از مشکلات آتی سازمان است. همچنین رویکردی که هدف اصلی آن تغییر و یادگیری کارکنان و افزایش مهارتهای لازم جهت ایفای اثربخشتر وظایف شغلی است. منابع انسانی با ارزشترین عامل تولید و مهمترین سرمایه در راستای توسعه و پیشرفت هر کشوری است.. این تحقیق بهدنبال تبیین مدل توسعه نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی با رویکرد ارزشآفرینی منابع انسانی در سازمانهای دولتی بوده است.روشها:روش پژوهش، روش آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی، صاحبنظران حوزه پشتیبانی عملکرد الکترونیکی و ارزشآفرینی منابع انسانی سازمانهای دولتی، در بخش کمی نیز کارکنان ارشد سازمانهای دولتی استان اردبیل بودند. حجم نمونه در بخش کیفی 24 نفر با استفاده از نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی مصاحبهها، و در بخش کمی نیز 278 نفر از میان کارکنان ارشد سازمانهای دولتی استان اردبیل با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدهاند. ابزارهای مورد استفاده در بخش کیفی، مصاحبه ساختاریافته و نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه بود. دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و PLS، تحلیل شدند.یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، سازههای پژوهش در سطح رضایتبخش بود. همچنین تمامی مؤلفههای نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی ارائه شده در ارزشآفرینی منابع انسانی مطلوب بود.نتیجهگیری: نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی نقش مهمی در تحقق ارزشآفرینی منابع انسانی ایفا میکند. یعنی هرچه سطح نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی افزایش یابد ارزشآفرینی منابع انسانی نیز افزایش خواهد یافت. با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود:با توجه به تکثر و تعدد سازمانهای دولتی پیشنهاد میگردد در پژوهشهای آتی، سازمانهای دولتی بر اساس معیارهای مناسبی خوشهبندی گردند و در هر خوشه به تفکیک مطالعه صورت گرفته و تحلیل شوند و در صورت امکان ادغام گردند تا نتایج قابلاتکاتری در سطح ملی بهدست آید. تدارک زمینه شغلی کامپیوترمحور و تلفیق ابزارهای مناسب در آن که بر عملکرد واقعی کارکنان دلالت دارد، اثربخشی و کارآیی این نظام را در ارزشآفرینی کارکنان افزایش میدهد. مدیران سازمانهای دولتی بایستی در طرح منابع پشتیبانی و انتخاب سطح پشتیبانی به سطح مهارت کارکنان توجه اساسی داشت.در نهایت با توجه به نتایج این تحلیلها سطح و عنصر پشتیبانی عملکرد مناسب جهت افزایش ارزشآفرینی منابع انسانی شناسایی و انتخاب شود.
آموزش الکترونیکی
احمد حبیبی زاد نوین
چکیده
پیشینه و اهداف: منابع انسانی یکی از داراییهای بسیار مهم و عامل کلیدی برای موفقیت هر سازمان است که اهداف آن را با استفاده از قدرت، تجربه، دانش، رفتار و مهارت آنها برآورده میسازد. از این رو آموزش منابع انسانی نقش مهمی در نیل به اهداف و رشد سازمان دارد. آموزش و یادگیری توسط فناوریهای مختلفی انجام میگیرد. آموزش سنتی، آموزش از ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: منابع انسانی یکی از داراییهای بسیار مهم و عامل کلیدی برای موفقیت هر سازمان است که اهداف آن را با استفاده از قدرت، تجربه، دانش، رفتار و مهارت آنها برآورده میسازد. از این رو آموزش منابع انسانی نقش مهمی در نیل به اهداف و رشد سازمان دارد. آموزش و یادگیری توسط فناوریهای مختلفی انجام میگیرد. آموزش سنتی، آموزش از راه دور، آموزش الکترونیکی، آموزش تحت شبکه توری و شبکههای اجتماعی چند نمونه از آن میباشد. مدلهای ارزیابی آموزش الکترونیکی موجود اکثراً از نظر آموزشی بطور جزئی، کارایی کارکنان و تاثیر آموزش بر آنان را بررسی نمودهاند، لذا در این مقاله مدلی جامع ارائه میشود که هم کارایی و هزینههای سازمان و زمان و کارایی پرسنل را در روش رایج و الکترونیکی مدلسازی و ارزیابی میکند.روش ها: ابتدا روابط موجود در سیستم آموزش الکترونیکی مدلسازی شده و به صورت رسمی با روابط ریاضی بیان گردید و سپس شبیهسازی انجام گرفته و نهایتاً هزینههای آموزش الکترونیکی براساس نتایج شبیهسازی، ارزیابی شد.یافتهها: نتایج بدست آمده از شبیهسازی نشان میدهد سیستم یادگیری الکترونیکی کارایی منابع انسانی سازمان را به میزان پانزده درصد بهبود داده و هزینههای آموزش سازمان را هیجده درصد نسبت به روشهای رایج کاهش میدهد.نتیجهگیری: اتلاف وقت نیروی انسانی در سازمانها موجب کاهش بازدهی سازمان میشود که برای رفع این مشکل در سازمانها و تبدیل آن به پتانسیل و افزایش سرمایههای نامشهود سازمان اموزش الکترونیکی مطرح گردید. سیستم آموزش الکترونیکی تحت وب نوعی سیستم آموزشی است که از یک معماری سه لایه تحت اینترنت استفاده میکند و باعث افزایش بهرهوری آموزشی سازمانها شده و در کل از اتلاف وقت کارکنان کاسته، بازدهی سازمان را افزایش داده و میزان هزینههای صرف شده برای آموزش را کاهش میدهد و از این طریق میتوان زمان بیکاری و فراغت و هدررفت کارکنان را از طریق آموزش تحت شبکه کامپیوتری و دستگاههای همراه و وب که همه جا و همیشه در دسترس هستند با هزینه کم به سرمایه نامشهود سازمان تبدیل کرده و موجب افزایش تخصص و خبرگی و توانمندی سازمان گردند. روشهای رایج مدلسازی و ارزیابی کارایی آموزش الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت. اکثر این مدلها صرفاً بطور جزئی فقط تاثیر آموزش در کارایی یادگیرندگان را مورد ارزیابی قرار داده بودند. لذا، در این مقاله مدلی جامع ارائه شد که هم کارایی و هزینههای سازمان و زمان و کارایی پرسنل را در روش رایج و الکترونیکی مدلسازی و ارزیابی کرد. نتایج شبیهسازی با استفاده از نرمافزار متلب نشان میدهد تعداد کارکنان آموزش دیده و سرمایههای نامشهود در سیستم آموزش الکترونیکی تحت وب نسبت به روشهای رایج بیش از سه برابر افزایش مییابد. هزینههای آموزش به میزان هیجده درصد کاهش و کارایی کارکنان سازمان به میزان پانزده درصد افزایش مییابد. تحلیل و ارزیابی آموزش در شبکه توری و ابر برای سازمانهای بزرگ به عنوان کار آتی پیشنهاد میشود.