فناوری آموزش- آموزش عالی
منوچهر جعفریگهر؛ مهدی کرمی
چکیده
بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس در سراسر دنیا همچنان در زمینة تسلّط بر مهارتهای موردنیاز برای نگارش آکادمیک مشکلات زیادی دارند. شاید نگارش مشارکتی در سامانة اینترنتی ویکی راهحل خوبی برای رفع این مشکل باشد. ازاینرو، مطالعة حاضر به بررسی و مقایسة میزان اثربخشی راهبرد تکنویسنده ویرایش توسط همکلاسی و راهبرد چند نویسنده با هم ...
بیشتر
بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس در سراسر دنیا همچنان در زمینة تسلّط بر مهارتهای موردنیاز برای نگارش آکادمیک مشکلات زیادی دارند. شاید نگارش مشارکتی در سامانة اینترنتی ویکی راهحل خوبی برای رفع این مشکل باشد. ازاینرو، مطالعة حاضر به بررسی و مقایسة میزان اثربخشی راهبرد تکنویسنده ویرایش توسط همکلاسی و راهبرد چند نویسنده با هم در ویکی پرداخته است. شرکتکنندگان، 20 زبانآموز مرد با سطح تحصیلات کارشناسی و کارشناسیارشد بودند که در دورة آمادهسازی آیلتس آکادمیک ثبتنام کرده بودند. در این مطالعه از روش سریهای زمانی برابر استفاده شد که شامل شش مرحله مداخله بود: در مراحل فرد مداخله از راهبرد ویرایش توسط همکلاسی و در مراحل زوج از راهبرد با هم استفاده شد. در طول دورة مداخله، در تکالیف نگارشی که از راهبرد ویرایش توسط همکلاسی استفاده میشد، هر شرکتکننده مقالة آکادمیک خود را مینوشت و همزمان به ویرایش مقالات همکلاسیهای خود میپرداخت؛ امّا در تکالیفی که از راهبرد با هم استفاده میشد، از همة شرکتکنندگان خواسته شد تا با کمک یکدیگر یک مقاله منسجم بنویسند. برای مقایسة اثربخشی مداخلات در مراحل سریهای زمانی از تحلیل واریانس یکطرفه (اندازهگیریهای مکرّر) استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه ویکی هنگام استفاده از راهبرد با هم در نگارش عملکرد بهتری داشتند. باید خاطرنشان کرد که مطالعة حاضر یکی از اولین پژوهشها در زمینة شناسایی مؤثرترین راهبردهای نگارش مشارکتی در شبکههای اجتماعی بوده است، حالآنکه در بیشتر پژوهشهای قبلی، ابزارهای نگارش مشارکتی مورد مقایسه قرار میگرفتند. یافتههای این پژوهش میتواند گامی بسیار مهم در موفقیت شرکتکنندگان در آزمونهای بینالمللی زبان خارجی باشد.
فناوری آموزش- دوره متوسطه
طاهره یعقوبی؛ محمد ابویی اردکان؛ فاطمه گوینده نجف آبادی
چکیده
امروزه دانشآموزان به عنوان بومیان دیجیتال در شبکههای اجتماعی، سایتهای اجتماعی، وبلاگنویسی و دیگر کاربردهای وب 2 فعال هستند، در حالی که به نظر میرسد دبیران به عنوان مهاجران دیجیتال نسبت به آنان از تمایل کمتری برای استفاده از این فناوریها برخوردارند. با توجه به شکاف آشکار بین بومیان و مهاجران دیجیتال، و با ...
بیشتر
امروزه دانشآموزان به عنوان بومیان دیجیتال در شبکههای اجتماعی، سایتهای اجتماعی، وبلاگنویسی و دیگر کاربردهای وب 2 فعال هستند، در حالی که به نظر میرسد دبیران به عنوان مهاجران دیجیتال نسبت به آنان از تمایل کمتری برای استفاده از این فناوریها برخوردارند. با توجه به شکاف آشکار بین بومیان و مهاجران دیجیتال، و با توجه به مزایای غیر قابل انکار بهکارگیری ابزار فوق برای تدریس یا کمک تدریس که منجر به ایجاد همکاری، به اشتراکگذاری و انتقال دانش و اطلاعات میشود، لازم است عواملی که باعث پذیرش و بهکارگیری این فناوری از سوی دبیران میشود شناسایی شود تا بر اساس آن سیاستگذاری درستی توسط متولیان امر در حوزه آموزش و پرورش صورت گیرد. لذا این تحقیق با کمک نظریه پذیرش فناوری 3 که در سال 2008 در ارتباط با فناوری اطلاعات بیان شد به بررسی این عوامل میپردازد. این کار از طریق انجام مطالعه توصیفی- پیمایشی صورت گرفته و دادهها با استفاده از پرسشنامه در بین نمونه آماری 340 نفر از دبیران متوسطه شهر اصفهان جمعآوری شده است. جهت تحلیل فرضیات پژوهش از روش مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر و از نرمافزار Lisrel استفاده شده است. نتایج نشان میدهد درک استفاده راحت و آسان از این فناوری بیشترین تأثیر را بر پذیرش فناوری وب 2 توسط دبیران دارد. حمایت همکاران، پشتیبانی سازمانی و خوداتکایی نسبت به رایانه به صورت مثبت و اضطراب از رایانه به صورت منفی عواملی هستند که استفاده آسان را تحت تأثیر قرار میدهند.