آموزش الکترونیکی- مجازی
سید محمد شبیری؛ سیده زهرا شمسی پاپکیاده
چکیده
افزایش نگرانی در مورد مسائل مختلف زیستمحیطی و پاسخگویی به نیاز جوامع جهانی، برنامههایی را در دانش و یکپارچهسازی آموزشی و پژوهشی ایجاد کرد. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظامهای آموزشی یک برنامه و جریان آموزشی فعال است، که نقش تأثیر آموزش نوین را برای حضور مؤثر در هزارة سوم ترسیم میکند. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر ...
بیشتر
افزایش نگرانی در مورد مسائل مختلف زیستمحیطی و پاسخگویی به نیاز جوامع جهانی، برنامههایی را در دانش و یکپارچهسازی آموزشی و پژوهشی ایجاد کرد. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظامهای آموزشی یک برنامه و جریان آموزشی فعال است، که نقش تأثیر آموزش نوین را برای حضور مؤثر در هزارة سوم ترسیم میکند. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر پیادهسازی یادگیری سیار در برنامة آموزش محیطزیست است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی از نوع تحقیقات مبتنی بر پیشبینی است. جامعة آماری متشکل از دانش آموزان شهر تهران در سال تحصیلی 1394 هستند که با روش نمونهگیری خوشهای طبقهای تصادفی از بین مدارس منطقه 12 دانشآموزان پایة نهم بهصورت تصادفی به تعداد 350 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامة تدوینشده توسط چئون و همکارانش، به منظور تعیین روایی و پایایی پرسشنامه از نظرات صاحبنظران و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. تحلیل دادهها با نرمافزارهای آماری SPSS وLISREL8.8 انجام گرفت. یافتههای حاصل از تحلیل مسیر یازده متغیر پژوهش نشان داد بین کلیه متغیرها بهاستثنای روابط بین متغیر سهولت درک شده با نگرش و استقلال یادگیری با کنترل رفتارهای درک شده، رابطهای معنادار وجود دارد.
آموزش الکترونیکی- مجازی
مینا اصلانی؛ سید محمد شبیری
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش محیطزیست بر سطح دانش دانشجویان دختر و پسر با استفاده از رسانههای ارتباطجمعی دیداری انجام پذیرفت. به منظور گردآوری دادهها در ابتدا پرسشنامهای محققساخته تدوین گردید که روایی آن توسط متخصصان و استادان اعتبار سنجی و پایایی آن 77/0 محاسبه شد. جهت دستیابی به هدف پژوهش، از روش شبهتجربی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش محیطزیست بر سطح دانش دانشجویان دختر و پسر با استفاده از رسانههای ارتباطجمعی دیداری انجام پذیرفت. به منظور گردآوری دادهها در ابتدا پرسشنامهای محققساخته تدوین گردید که روایی آن توسط متخصصان و استادان اعتبار سنجی و پایایی آن 77/0 محاسبه شد. جهت دستیابی به هدف پژوهش، از روش شبهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بین گروه آزمایش و گروه کنترل استفاده شد. از میان جامعة آماری 1450 نفری دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که در سرفصل مصوب وزارت علوم هیچگونه واحد مرتبط با محیطزیست نداشتند، 60 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، آموزش با استفاده از رسانههای جمعی دیداری(کلیپ، فیلم) دریافت کردند، درحالیکه گروههای کنترل چنین مداخلهای را دریافت نکردند. در نهایت دادههای به دست آمده با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد رسانههای ارتباطجمعی دیداری در ارتقاء دانش زیستمحیطی دانشجویان تأثیر دارد. بنابراین توصیه میشود از تولیدات رسانههای دیداری (فیلم ،کلیپ، و ...) بهعنوان یک بستر مناسب برای انتقال و ارائه دانش، اطلاع رسانی و آموزش مباحث زیستمحیطی استفاده شود.