فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 برنامه ریزی مدیریت و آموزش محیط زیست ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، تهران، ایران

2 گروه آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش محیط­زیست بر سطح دانش دانشجویان دختر و پسر با استفاده از رسانه­های ارتباط­جمعی دیداری انجام پذیرفت. به منظور گردآوری داده­ها در ابتدا پرسش­نامه­ای محقق­ساخته  تدوین گردید که روایی آن توسط متخصصان و استادان اعتبار سنجی و پایایی آن 77/0 محاسبه شد. جهت دستیابی به هدف پژوهش، از روش شبه­تجربی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون بین گروه آزمایش و گروه کنترل استفاده شد. از میان جامعة آماری 1450 نفری دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که در سرفصل مصوب  وزارت علوم هیچ­گونه واحد  مرتبط با محیط­زیست  نداشتند، 60 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی ساده  انتخاب و به دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، آموزش با استفاده از رسانه­های جمعی دیداری(کلیپ، فیلم) دریافت کردند، در­حالی­که گروه­های کنترل چنین مداخله­ای را دریافت نکردند. در نهایت داده­های به دست آمده با استفاده از آزمون  t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  نتایج پژوهش نشان می­دهد رسانه­های ارتباط­جمعی دیداری در ارتقاء دانش زیست­محیطی دانشجویان تأثیر دارد. بنابراین توصیه می­شود از تولیدات رسانه­های دیداری (فیلم ،کلیپ، و ...) به­عنوان یک بستر مناسب برای انتقال و ارائه دانش، اطلاع رسانی و آموزش مباحث زیست­محیطی استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of environmental education on female and male students' knowledge level through visual mass media

نویسندگان [English]

  • M. Aslani 1
  • S. M. Shobeiri 2

1 Environmental Management and Education Planning, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Tehran, Iran

2 Department of Environmental Education, Payamenoor University. Tehran. Iran

چکیده [English]

This study investigates the effects of environmental education on female and male students' knowledge level through visual mass media. The data gathered by researcher made questionnaire which the specialist calculated its reliability (0.77). To get the research aim researcher used semi experimental method using the pre-test and post-test method between experimental and control group. The sample of this study was 60 university students who were selected by simple randomly among 1450 students of Shahid Rajaee teacher training university that didn't pass any course about the environment. Then they were divided randomly to experimental (n = 30) and control (n = 30) groups. The experimental group was taught by using visual (film) mass media, while the control group didn't receive any education. The information processed and analyzed by independent t-test. Results showed that the visual mass media have a positive impact on environmental knowledge of the students. So it is recommended to use visual media productions (videos, clips, etc.) as a platform for delivering knowledge, information and education,  in environmental issues.

کلیدواژه‌ها [English]

  • visual mass media
  • Environmental Education
  • Sustainable Development
Azhdari A., Cultural and environmental development, Journal of the Environmental Protection Agency, No. 39, (2003). [1] Shahbazi T., The role of mass media in environmental education of secondary school teachers' points of views in Sarepole-zahab city, Payame nor university MA Thesis, (2009). [2] Heydari O., Greening is a behavior nor method, Hamshahri Newspaper, (1999). [3] Rahemi SH., Taheri M., Education an essential component of promoting the culture environment, Iran’s Journal of Engineering Education, No. 24, (2004), pp.1-25. [4] Palmer J. , Environmental education in the twenty-first century, Translated by Khorshiddoost A. M., First Printing, Tehran: Samt Publication, (2003). [5] Ebrahimi GH. , Abedin moghanaki A., Methods of environmental skills training case study: Teaching children (efficient schools). No. 4, (2007). [6] Eyvazi M., Human development, (2006) ,Available : http://www.farsnews,com. [7] Bonnett M., Education for sustainable development: sustainability as a frame of mind, Journal of Philosophy of Education, Vol. 37, No. 4, (2003), pp. 675-690. [8] Alavi moghadam M., et al, The role of education in the proper management of solid waste in Iran, Journal of human and Environment , (2004). [9] Amirteymoori M., Educational media, 3rd ed, Sasan press, (2003). [10] Sotoudeh H., Social pathology, Avayeh noor press, (2005). [11] Dabiri F., Vahednavan A. , Media and development of environmental law. Media Studies, (2011). [12] Badkuby A., Poorebrahim SH., Hadipoor M, To evaluate Tehran teachers working in the areas of education and awareness on environmental issues and methods, Journal of Environmental Engineering, No. 27, (2001). [13] Safari A., Environmental knowledge of housewives Tehranin use and management of natural resources in relation to sustainable development, (2009). [14] مینا اصالنی و همکار 041 نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، جلد 01 ،شماره 2 ،زمستان 0931 Behroozi rad B., et al, The impact of various media in environmental culture in Yasuj, Fifth National Conference of environmental crises and solutions to improve, (2010). [15] Ostovar S., investigation of knowledge and attitudes of teachers and students of Kish Island for environmental training needs, Shiraz University MA Thesis, (2010). [16] Bahk C. M., Environmental education through narrative films: Impact of Medicine Man on attitudes toward forest preservation, Journal of Environmental Education, Vol. 42, No. 1, (2011), pp. 1- 13 [17] Barbas T.A., Paraskevopoulos S., Stamou A. G., The effect of nature on documentaries students’ environmental sensitivity: a case study, Learning Media and Technology, Vol. 34, No. 1, (2009), pp. 61-9. [18] Harness H., Drossman H., The environmental education through film making project, Environmental Education Research, Vol. 17, No. 6, pp. 829-849, (2011). [19] Nolan J. M., “An inconvenient truth increases knowledge, concern, and willingness to reduce greenhouse gases”, Environment and Behavior, Vol. 42 No. 5, (2010 ), pp. 643–58. [20] Norman M.E., Public education through community-based film programs: A report on the environmental film festival in the nation’s capital, The Journal of Environmental Education, Vol. 31, No. 2, (2000), pp. 28-30. [21] Lowe T ., Brown K ., Dessai S., Doria M. D. F., Haynes K., Vincent K., Does tomorrow ever come? Disaster narrative and public perceptions of climate change, Public Understanding of Science, Vol. 16, (2006), pp. 435 -57.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image