فصلنامه علمی
روانشناسی فناوری آموزش
تاثیر ابعاد فیزیکی کلاس بر ارتقا مشارکت دانش‌آموزان در فرایند یادگیری فعال

مصطفی ارغیانی؛ محسن فیضی؛ عباس یزدانفر

دوره 11، شماره 2 ، فروردین 1396، ، صفحه 109-123

https://doi.org/10.22061/tej.2017.631

چکیده
  ادراک و تجربة کسب‌شده درون مدرسه معاصر نتوانسته زمینه‌ساز مناسب یادگیری فعال انسان ­­باشد. به‌طورکلی مشارکت کردن رکن اصلی در یادگیری فعال است که امروزه تعلیم و تربیت و یادگیری در دوره راهنمایی، بر مشارکت فعال دانش­آموزان در جریان یادگیری، تأکید دارد. با توجه به اهمیت یادگیری فعال در این مقاله مؤلفه­های مؤثر در این نوع یادگیری ...  بیشتر

معماری
شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد ایمنی فیزیکی فضاهای آموزشی مقطع ابتدایی

حمیدرضا عظمتی؛ سعید نوروزیان ملکی؛ نرجس خان‌والی

دوره 10، شماره 1 ، دی 1394، ، صفحه 1-10

https://doi.org/10.22061/tej.2015.434

چکیده
   یکی از مهم­ترین اقدامات در برنامه­ریزی طراحی فضاهای آموزشی توجه به ایمنی فیزیکی این فضاها، بخصوص در مدارس ابتدایی است. به همین لحاظ اولویت اول در طراحی، امنیت کودک است و بعد از آن توجه به انعطاف­پذیر بودن محیط و ابزار، تا به کودک مجال تخیل­پردازی بدهد. این پژوهش با هدف بررسی اهمیت امنیت فیزیکی و شناسایی متغیرهای محیطی ایجاد ...  بیشتر