فصلنامه علمی
محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
استانداردسازی پرسش‌نامه حضور (PQ3) در محیط‌‌های یادگیری مجازی: ترجمه و رواسازی فارسی پرسش‌نامه حضور

ثریا خزایی؛ محبوبه عارفی

دوره 16، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 467-482

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8270.2643

چکیده
  پیشینه و اهداف: با ظهور یادگیری الکترونیکی چشم‌انداز آموزشی تغییر یافت. به ­دنبال این تغییرات و جداسازی فراگیران در دوره‌‌های آموزش مجازی یک حس انزوا و بیگانگی پدید آمد و به تهدیدی برای یادگیری در این دوره‌‌ها  تبدیل شد. نرخ ترک تحصیل از دوره‌های آموزش الکترونیکی در حدود 40% در مقایسه با 10% در دوره‌های دانشگاهی مستند شده است؛ ...  بیشتر

برنامه ریزی درسی
اعتبار سنجی نیمرخ بسامدواژگانی به عنوان ساز وکار سنجش بنای واژگانی در گفتمان نوشتاری

غلامرضا عباسیان؛ مهدی شیری پریزاد

دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1390، ، صفحه 125-131

https://doi.org/10.22061/tej.2011.293

چکیده
  پیشرفت­های حاصله در حوزه فناوری و کاربرد آنها در زمینه­های مختلف از جمله حوزه آموزش مزایای بزرگی را برای انسان به ارمغان آورده است. یکی از برجسته­ترین دستاوردها در این عرصه ابداع در حوزه نرم­افزارهای رایانه­ای نظیر نرم­افزار نیمرخ بسامد واژگانی (LFP) و کاربردهای آموزشی آن در تدریس و سنجش بوده است. در این راستا و در جهت حصول ...  بیشتر

آموزش زبان انگلیسی
بهنجارسازی و اعتباریابی پرسش نامه سبک های زبان آموزی

رضا نجاتی

دوره 4، شماره 4 ، مهر 1389، ، صفحه 267-275

https://doi.org/10.22061/tej.2010.319

چکیده
    تهیه وتدوین ابزاری مقبول یعنی پایا و معتبر برای برآورد سبک­های زبان­آموزی (زبان خارجی) مهم است. این تحقیق نتیجه اجرای گونه اصلاح شده پرسش­نامه «نشانگر سبک­های یادگیری» را گزارش و بحث می­کند. این ­پرسش­نامه را وینترگرست و دی کاپیوا در سال 2002 برای زبان­ آموزان (زبان دوم) تدوین کرده­اند. پرسش­نامه مذکور 3 عامل ...  بیشتر