فصلنامه علمی
فناوری آموزش- واقعیت افزوده
آینده پژوهی توسعه فناوری متاورس در آموزش‌وپرورش ایران

گرمسارعلی توانگر؛ هادی رزقی شیرسوار؛ فخرالدین احمدی

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، ، صفحه 991-1008

https://doi.org/10.22061/tej.2025.10803.3063

چکیده
  پیشینه و اهداف: جهان فردا، جهانی متفاوت از جهان امروز است. جهان فردا از آن‌کسانی است که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی آن رابه دست انسان‌های توانمندی می‌دهند که مقتضیات زمان خود را شناخته و براساس آن طراحی متناسب را طرح‌ریزی می‌کنند. نظام آموزشی کلید آینده و یکی از حیاتی‌ترین و مهم‌ترین نهادهای اجتماعی در توسعه هر کشور است که شکوفاسازی ...  بیشتر

کاربرد فناوری های نوظهور در آموزش
بررسی کاربرد فناوری‌ نوین متاورس در آموزش و یادگیری: یک مرور نظام‌مند

حامد عباسی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی

دوره 18، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 287-310

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9818.2904

چکیده
  پیشینه و اهداف:  پژوهش حاضر با هدف بررسی کاربرد فناوری‌ نوین متاورس در آموزش و یادگیری جهت توسعه، تسهیل و کاربردی‌سازی آن در آموزش صورت گرفت. مسأله‌ی پژوهش، چگونگی امکان‌پذیر شدن ناممکن‌های واقعی در آموزش و یادگیری به صورت شهودی و نقش متاورس در این زمینه، میزان موفقیت پژوهش‌های آموزشی صورت گرفته و دلایل علمی و پژوهشی آن‌ها ...  بیشتر

فناوری های آموزشی نوظهور
فراشناخت دنیای مجازی: رمز گشایی قدرت فناوری های XR برای تحول تجربه یادگیری دانشجویان زبان انگلیسی

اسمعیل علی سلیمی

دوره 18، شماره 1 ، دی 1402، ، صفحه 89-110

https://doi.org/10.22061/tej.2023.10240.2974

چکیده
  پیشینه و اهداف: آینده‌ی ناپایدار و پیچیده‌ای که توسط روند های جهانی، فناوری‌ها و پیشرفت‌های تکنولوژیکی در حال شکل گیری است، درک عمیق انقلاب چهارم صنعتی و فناوری‌های آن را ضروری می کند. امروزه، همه گیری کوید 19 نیز پیشرفت فناوری را به ویژه در حوزهی آموزش تسریع کرده و بر بخش‌های مختلف زندگی بشر تأثیر گذاشته است به گونه ای که حوزهی ...  بیشتر