فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی

نویسنده

گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی (ره) ، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: آینده‌ی ناپایدار و پیچیده‌ای که توسط روند های جهانی، فناوری‌ها و پیشرفت‌های تکنولوژیکی در حال شکل گیری است، درک عمیق انقلاب چهارم صنعتی و فناوری‌های آن را ضروری می کند. امروزه، همه گیری کوید 19 نیز پیشرفت فناوری را به ویژه در حوزهی آموزش تسریع کرده و بر بخش‌های مختلف زندگی بشر تأثیر گذاشته است به گونه ای که حوزهی آموزش، به ویژه، یک تغییر سریع از یادگیری سنتی  به سکوهای برخط را تجربه کرده است. این پژوهش به بررسی اثرات و پیامدهای فناوری متاورس، در مقابله با چالش‌های غیرمنتظره‌ی آینده می‌پردازد. هدف اصلی این مقاله بررسی این موضوع است که آیا فناوری‌های واقعیت گسترده، به عنوان یکی از اجزای سازنده ی زیست­ بوم متاورس، می توانند بر آموزش عالی آینده تأثیر بگذارند و آیا فناوری متاورس قادر است باعث ارتقاء کیفیت آموزش در آینده شود.
روش‌ها‌: تحقیق کیفی حاضربا هدف یافتن درک جامعی از موضوع تحقیق با بهره­گیری از دیدگاه ها و تجربیات شرکت کنندگان صورت گرفت. برای دستیابی به این هدف، ۶۳ شرکت کننده‌ی ایرانی مرد و زن، شامل اساتید رشته زبان انگیسی، دانشجویان رشته‌ی زبان انگلیسی، متخصصان تکنولوژی­های آموزشی و آینده پژوهان حوزه علم و فناوری به صورت هدفمند با روش گلوله برفی از سازمان ها و موسسات آموزشی مختلف در شهر تهران انتخاب شدند. داده ها ازطریق دو روش مصاحبه و روایت-پژوهی جمع آوری شد. جمع آوری داده­ها تا دستیابی به اشباع ادامه یافت که منجر به انتخاب ۲۵ شرکت کننده برای مصاحبه­ها و ۳۸ شرکت­کننده برای روایت-پژوهی شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، محقق از روش تحلیل مضمون شامل کدگذاری باز، کد گذاری متمرکز و کد گذاری محوری استفاده کرد.
یافته‌ها: تجزیه و تحلیل یافته‌های تحقیق حاضر نشان داد که فناوری متاورس نقش بسیار مهمی در زمینه‎ی آموزش دارد. درنتیجه‌ی تجزیه وتحلیل داده‌‌ها چهاردسته مضمون اصلی شناسایی و استخراج شدند: 1) تجارب توانمند: واقعیت توسعه یافته، حس غوطه ور شدن، حضور و عاملیت را افزایش می دهد، 2) قدرت فراگیر: واقعیت توسعه یافته، باعث افزایش لذت، علاقه، انگیزه و خودکارآمدی می شود، 3) کاوش در مرزهای ادراک: واقعیت توسعه یافته، توهم مالکیت بدن و تجسم را در محیط های مجازی ایجاد می کند، 4) دگردیسی خود: واقعیت توسعه یافته، نگرش ها، رفتارها، شناخت و فیزیک افراد را متحول می­کند. این دسته بندی­ها به وضوح تأثیر فناوری واقعیت توسعه یافته را بر آموزش عالی آینده نشان می­دهند. درک مزایای گنجاندن متاورس در آموزش، می‌تواند محیط‌های جذاب و فعال‌تری را در فضای آموزش عالی فراهم ‌کند.
نتیجه‌گیری:  نتایج این مطالعه کاربردهای مهمی برای سیاستگذاران، اساتید، مربیان، مدیران، رهبران، دانشجویان، دست اندرکاران و تمامی ذینفعان آموزش عالی دارد و باعث افزایش بینش‌ در مورد روندهای جهانی، فناوری­ها، فناوری‌های نوظهور، نوآوری‌ها و پیشرفت‌ها و چگونگی تاثیر آنها درشکل دهی آینده‌ی آموزش می شود. با توجه به پیشرفت های سریع در فناوری و به ویژه تأثیر بیماری کووید 19 در آموزش، پذیرش این فناوری­ها و ایجاد تغییرات لازم برای بهبود کیفیت آموزش بسیار مهم است. امید است که این تحقیق منبعی قابل اعتماد و انگیزه ای برای مطالعات آتی در زمینه آموزش و تحول نظام آموزش عالی آینده کشورمان باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Metaverse Mastery: Unveiling the Magic of XR Technologies to Transform the Learning Experience of EFL University Students

نویسنده [English]

  • E. A. Salimi

Department of English Language and Literature, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: The ever-changing and enigmatic future is taking form through a continuous wave of worldwide trends, advancements, and revolutionary ideas. Moreover, the rapid spread of the coronavirus and subsequent lockdown measures have accelerated the pace of technological advancements, significantly impacting multiple facets of our existence, employment, and connections. In the realm of learning, there has been an astounding and rapid transition from conventional classrooms to virtual platforms and groundbreaking advancements. Consequently, it becomes imperative for mankind to acknowledge and evaluate the profound influence of these developments, specifically within the domain of education. This innovative research project seeks to investigate the impressive capabilities of metaverse technology in addressing an unforeseen hurdle. Its main aim is to examine the deep influence of extended reality technologies on future education and assess if incorporating metaverse technology in learning will transform the higher education, generating notable progress and enhancing the quality of instruction.
Materials and Methods: The study aimed to comprehensively understand the research topic and its context by gaining insight into the participants’ perspectives and experiences. To achieve this, a qualitative research was used with 63 purposefully selected participants. The participants included Iranian male and female EFL university professors, EFL university students, educational technology specialists, and futurists in science and technology. Data was collected by conducting focused-group discussions and episodic narrative interviews, as well as utilizing narrative inquiry methods on the Telegram network. Data collection continued until saturation was achieved, resulting in 25 participants for interviews and 38 individuals for narrative inquiry. To analyze the data and identify recurring themes, thematic analysis was conducted, involving initial coding, focused coding, and axial coding.
Findings: Findings revealed that metaverse technology plays a crucial role in the field of education and has a significant influence on higher education. Surprisingly, while analyzing the data, four main categories were identified, surpassing initial expectations. These categories include: 1) Empowering experiences: XR heightens sense of immersion, presence, and agency; 2) The immersive power of XR: Boosting enjoyment, interest, motivation, and self-efficacy; 3) Exploring boundaries of perception: XR triggers the illusion of body ownership and embodiment in virtual environments; and 4) The metamorphosis of the self: XR revolutionizes attitudes, behaviors, cognition, and physical body. Each of these categories represents the impacts of metaverse on future education. Understanding and embracing XR’s impact on education is vital for educators, as harnessing the metaverse’s potential benefits can greatly enhance teaching and learning experiences through more captivating and immersive environments.
Conclusions: The outcomes of this research carry significant implications for policymakers, educators, managers, leaders, practitioners, and all stakeholders involved in the field of education. They provide valuable insights into global trends, emerging technologies, innovations, and developments, and how they will likely shape the future of higher education. Given the rapid advancements in technology and the ongoing impact of the coronavirus pandemic, it is crucial to embrace these technologies and implement necessary changes in learning and teaching method to improve the quality of education. The hope is that this study will be a trusted source and offer guidance to future generations, helping them meet the evolving requirements of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • EFL University Students
  • Learning Experience
  • Metaverse
  • XR Technologies

COPYRIGHTS 
© 2024 The Author(s).  This is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

[2] Schwab K. Shaping the future of the fourth industrial revolution. Encyclopedia Britannica (EB). 2018; 5:3.2. ISBN 9781984822611.
http://doi:10.31681/jetol.737193
http://doi:10.3389/fblo. 2021.616 779
https://doi: 10.48550/arXiv.2211.14951 
[22] Kaplan-Rakowski R, Gruber A. Low-immersion versus high-immersion virtual reality: definitions, classification, and examples with a foreign language focus. In: Proceedings of the Innovation in Language Learning International Conference. Pixel; 2019. p. 552-555.
[27] Bailenson JN. Experience on demand: What virtual reality is, how it works, and what it can do. W.W. Norton & Company; 2018.
[29] Di Natale A, Repetto C, Riva G, Villain D. Immersive virtual reality in K-12 and higher education: A 10-year systematic review of empirical research. British Journal of Educational Technology. 2020;51(6):2006-2033.
https://doi:10.1111/bjet.13030.
https://doi: 10.1016/j.isci.
https://doi.org/10.1007/s10055-023-00836-6
[34] Schöne B, Kisker J, Lange L, Gruber T, Sylvester S, Osinsky R. The reality of virtual reality. Frontiers in Psychology. 2023;14(1093014). https://doi:10.3389/fpsyg.2023.1093014
https://doi.org/10.3390/jintelligence11070144
https://doi: 10.1038/35784.
[38] Slater M. A note on presence terminology. Presence Connect. 2003;3(3):1-5.
[42] Johnson-Glenberg M. Embodied education in mixed and mediated realities. In: Liu D, Dede C, Huang R, Richards J, editors. Virtual, augmented, and mixed realities in education. Springer Nature; 2017.
[43] Renninger KA, Hidi SE. The power of interest for motivation and engagement. Routledge; 2016.
https://doi.org/ 10.1111/jcal.12375
[51] Ehrsson HH. The concept of body ownership and its relation to multisensory integration. In: Stein BE, editor. The New Handbook of Multisensory Processes. Cambridge (MA): MIT Press; 2012. p. 775-792.
https://doi: 10.1371/journal.pone.0017208
https://doi: 10.1371/journal. pone.0040867
https://doi:10. 1016/S0065-2601(08)60024-6
https://doi:10.1080/15534510802643750
https://doi: 10.1509/jmkr.48.SPL.S23

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image