فصلنامه علمی
فناوری آموزش- آموزش مهندسی
مقایسه تأثیر آموزش تلفیقی‌وتفکیکی بر مهارت‌های ترسیمی و ارتقاء انگیزه تحصیلی نوآموزان معماری

بابک مطیعی

دوره 18، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 373-386

https://doi.org/10.22061/tej.2023.10122.2945

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش دروس پایه در رشته معماری از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و آموزش صحیح این دروس، نوآموزان معماری را در جهت یادگیری بهتر و طراحی خلاقانه در دروس طراحی معماری، هدایت خواهد نمود. با توجه به شیوه ­های آموزشی متفاوت و تغییرات ایجاده شده در سرفصل مقطع کارشناسی معماری و تفکیک دروس پایه، شاهد ناهماهنگی میان اساتید در ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
شناسایی نیازهای دانشجویان کشاورزی در زمینه شایستگی‌های حرفه‌ای براساس مدل بوریج و رابطه آن با ساختار اجتماعی آموزش

مسعود سامیان؛ رضا موحدی؛ ابراهیم صالحی عمران؛ حشمت اله سعدی

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، ، صفحه 921-930

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3601.1903

چکیده
  پیشینه و اهداف: تجربه تاریخی فرایند توسعه در کشورهای پیشرفته صنعتی نشان می دهد که کشاورزی نقش اساسی در توسعه ملی این کشورها را به عهده داشته است. کشاورزی، دارای جنبه های پیچیده ی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بوم شناختی، زیبایی شناختی و اخلاقی است. رویارویی مطلوب با پیچیدگی ها، نبود قطعیت و هنجارها، ارزش ها و گرایش های متضاد، نیازمند دگرگونی ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
رهیافتی بر آموزش پویا و هدفمند دروس پایه معماری

بابک مطیعی؛ فاطمه مهدیزاده سراج؛ قادر بایزیدی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، ، صفحه 191-202

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3076.1781

چکیده
  پیشینه و اهداف: معماری، دانشی است که زیبایی شناسی و تجربه­های حسی در آن بسیار مهم بوده و عمل خلاق روشی برای تفکر و فهمیدن می­باشد. استفاده از آموزش ترکیبی در دروس پایه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به عبارتی، آموزش ترکیبی در به انجام رساندن موفقیت­آمیز اهداف آموزشی بسیار مهم می­باشد. با استفاده از شیوه­های کارآمد آموزشی ...  بیشتر

روانشناسی فناوری آموزش
کارکرد آموزشی کاریکاتور و تأثیر آن بر انگیزه تحصیلی و رضایتمندی دانشجویان

علیرضا محمود آبادی؛ هادی ندیمی

دوره 9، شماره 3 ، تیر 1394، ، صفحه 145-153

https://doi.org/10.22061/tej.2015.347

چکیده
  بسیاری از فارغ­التحصیلان دانشگاه­ها، در حوزه کاری خود موفق عمل نمی­کنند؛ که یکی از دلایل آن نداشتن انگیزه تحصیلی و رضایت دانشجویان از شیوه­های تدریس، در دوران تحصیل آنهاست. بنابراین یافتن راهکارهای مؤثر در جهت افزایش انگیزه تحصیلی و رضایت دانشجویان از شیوه­های تدریس از مهم­ترین اولویت­های آموزشی به شمار می­آید. هدف ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
انگیزه تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه در رابطه با عوامل محیطی

خسرو رشید؛ علیرضا ذاکری؛ احمد سلحشوری؛ رسول کرد نوقابی

دوره 7، شماره 1 ، دی 1391، ، صفحه 11-20

https://doi.org/10.22061/tej.2012.166

چکیده
  انگیزه تحصیلی نقش مهمی در یادگیری کلاسی بازی می کند،اما پژوهشهای دقیقی در این زمینه در ایران صورت نگرفته است.درپژوهش حاضر سعی شد که ارتباط عوامل مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی و آموزشگاهی با انگیزه تحصیلی دانش آموزان مورد مطالعه قرار گیرد.نمونه پژوهش حاضر شامل 1015 نفر(445 دختر و 570 پسر) از دانش آموزان مقطع متوسطه مدارس روزانه دولتی استان ...  بیشتر

روانشناسی فناوری آموزش
یادگیری تلفیقی و تأثیر آن بر انگیزه تحصیلی و رضایتمندی دانشجویان

فخرالزمان نعیمی حسینی؛ حسین زارع؛ محمود هرمزی؛ محمدحسین کاوه؛ فرهاد شقاقی

دوره 6، شماره 4 ، مهر 1391، ، صفحه 245-254

https://doi.org/10.22061/tej.2012.194

چکیده
  حفظ انگیزه تحصیلی و رضایت دانشجویان از شیوه های تدریس، تاثیر بسزایی بر موفقیت تحصیلی آنها دارد؛ بنا براین یافتن راهکارهای موفق در جهت افزایش انگیزه تحصیلی و رضایت دانشجویان از شیوه های تدریس، از مهم ترین اولویت های آموزشی به شمار می آیند. هدف از انجام این تحقیق، تعیین تاثیر یادگیری تلفیقی بر انگیزه تحصیلی و رضایت دانشجویان از شیوه ...  بیشتر