فصلنامه علمی
فناوری آموزش- تربیت معلم
بررسی نقش سواد اطلاعاتی، سواد دیجیتال و خودکارآمدی ICT دانشجومعلمان در تدریس

عباس رمضانی؛ زهرا طالبی

دوره 18، شماره 1 ، دی 1402، ، صفحه 271-286

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10254.2979

چکیده
  پیشینه و اهداف: در قرن بیست و یکم، فناوری نقش مهمی در تنظیم سبک زندگی جامعه دارد. به‌دلیل پیشرفت سریع فناوری در رایانه، اینترنت و تلفن های هوشمند، زندگی مردم تحت سلطه یک محیط اطلاعاتی است. فناوری اطلاعات و ارتباطات شاخه خاصی از فناوری اطلاعات است که دسترسی به اطلاعات را تسهیل می کند. فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند به بهبود تجارب ...  بیشتر

فناوری آموزش- دوره ابتدایی
ابعاد سواد دیجیتال برای دانش‌آموزان دوره‌ ‌ابتدایی

فاطمه قدردان؛ بتول سبزه؛ یاسمن اسکویی

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، ، صفحه 767-782

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9634.2875

چکیده
  پیشینه و اهداف: در عصر دیجیتال، سواد فقط مهارت‌های فردی را در برنمی‌گیرد، بلکه شامل مجموعه‌ای از کنش‌های اجتماعی در فضای واقعی یا دیجیتال است که از فناوری‌های جدید و دیجیتالی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند. بنابراین، در تکمیل مبحث سواد رسانه‌ای، نوع جدیدی از سواد به نام سواد دیجیتالی مطرح شده‌است؛ چرا‌‌که دانش‌آموزان ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
رابطه بین میزان سواد دیجیتال معلمان و دیدگاه آنان نسبت به میزان کاربردپذیری شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد)

مهدی رجبی؛ سید عبدالله قاسم تبار؛ یوسف مهدوی نسب

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 695-706

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8462.2673

چکیده
  پیشینه و اهداف:  وضعیت جدید ناشی از شیوع ویروس کرونا شرایط بی‌سابقه‌ای بر سیستم آموزشی کشورها تحمیل کرد؛ در حالی که تا قبل از آن در بیشتر مواقع، معلمان در کلاس خود حاضر می‌شدند و با استفاده از روش‌های کلاسیک و به‌طور خاص با روش سخنرانی به امر تدریس می‌پرداختند؛ ولی در حال حاضر با وضعیتی جدید روبرو شده‌اند به‌طوری که ادامه تحصیل ...  بیشتر