آموزش زبان انگلیسی
موسی پیری؛ حافظ صاحب یار؛ آرش سعداللهی
چکیده
پیشینه و اهداف: عصرحاضر را عصر اطلاعات می نامند، چرا که شتاب تحول و پیشرفت علم و تکنولوژی در عصر حاضر خیلی زیاد و چشمگیر است. هر روز تکنولوژیهای جدیدی تولید شده و در اختیار مخاطبان قرار میگیرد. بخش عظیمی از دانش و علومی که در مدارس و دانشگاهها آموخته میشود پس از مدتی به علت تغییرات اجتماعی و تکنولوژی نیاز به بازنگری پیدا میکنند. ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: عصرحاضر را عصر اطلاعات می نامند، چرا که شتاب تحول و پیشرفت علم و تکنولوژی در عصر حاضر خیلی زیاد و چشمگیر است. هر روز تکنولوژیهای جدیدی تولید شده و در اختیار مخاطبان قرار میگیرد. بخش عظیمی از دانش و علومی که در مدارس و دانشگاهها آموخته میشود پس از مدتی به علت تغییرات اجتماعی و تکنولوژی نیاز به بازنگری پیدا میکنند. به علاوه موقعیتهای شخصی و حرفه ای به طور فزاینده ای بستگی به یادگیری مستمر دارد در دهه های اخیر با توجه به تغییرات شگرف و گستردگی علوم، ضرورت ارتقاء و به روز رسانی دانش و مهارتهای انسان، ارتقاء مهارت ای یادگیری مادام العمر به عنوان یکی از اهداف اولیه نظام آموزشی میباشد. با ظهور فناوری اطلاعات و پیشرفت روزافزون نظام آموزشی فعالیت های خود را به سمت استفاده از آموزش الکترونیکی سوق داده است. اقبال عمومی به سوی این نوع آموزش تا جایی است که برخی مزایای آموزش سنتی و تعامل بین معلم و دانش آموز را نادیده گرفته و آموزش الکترونیکی را تنها راه آموزش برای یادگیری پایدار در صدر آموزش رسمی قلمداد کردند. بنابراین از نظر آموزشی، فضای جدیدی بر دنیا حاکم شده است. حجم زیاد اطلاعات و تحول آن در زمان اندک که در نظام آموزش و پرورش باید به آن پرداخته بشود؛ ولی به دلیل محدودیتهایی از جمله کمبود زمان، نبود انگیزه یادگیری، به روز نمودن اطلاعات با فضای جدید نظام آموزشی سازگار نیست. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ کلاس معکوس ﺑﺮ مهارت خودراهبری در یادگیری داﻧﺶآﻣﻮزان دختر پایه دهم شهرستان کلیبر در سال تحصیلی 96-1395 در درس زبان انگلیسی اﻧﺠﺎمﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. روشها: روش ﭘﮋوﻫﺶ حاضر نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون با یک گروه کنترل بود. ﺷﺮﮐﺖﮐﻨﻨﺪﮔﺎن در پژوهش 30 نفر بودند، که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و ﺑﻪﻃﻮر ﺗﺼﺎدﻓﯽ به دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل تقسیم شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سنجش خودراهبردی در یادگیری دانشآموزان (SDL) با پایایی 82/0 برای کل آزمون و با روایی صوری و محتوایی تایید شده از سوی متخصصان، استفاده شد. داده ها با بهره گیری از آمار توصیفی و استنباطی تحت نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافتهها: یافته ها ی حاصل از تحلیل کواریانس نشان دادند که کلاس معکوس توانسته است با کمک متغییر کووریت (پیش آزمون) اثر معنی داری بر متغییر خودراهبری (به جز مولفهی خود مدیریتی) در یادگیری اثر بگذارد (p <0.05). همچنین میانگین نمرات دانشآموزان درپیش آزمون و پس آزمون در گروه آزمایش تفاوت چشمگیری با یکدیگر داشتند؛ که میانگین نمرات خود راهبری یادگیری دانشآموزان آموزش دیده از طریق کلاس معکوس بالاتر بود. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش علیرغم محدودیتهای روش شناختی، مانند عدم انتخاب تصادفی آزمودنیها و محدود بودن تعداد جلسات مداخلات آموزشی، می تواند تلویحات علمی و کاربردی برای نظام آموزشی داشته باشد. پیشنهاد مشخص این پژوهش، بکارگیری و استفاده از این روش در تدوین برنامهی درسی و کتب درسی و همچنین برگزاری دورههای آموزش ضمن خدمت کلاسهای معکوس برای معلمان جدید و نا آشنا به این روش و همچنین بکارگیری این روش توسط معلمان برای درگیری تحصیلی دانشآموزان، ایجاد و تقویت مهارتهای ضروری تحصیلی در این عصر انفجار اطلاعات، پیشنهاد می شود. مطالعات اثرات بلند مدت کلاس معکوس، اجرای پژوهشهای همانند در دروس و پایههای مختلف و همچنین مطالعهی آن بر روی نمونههای بیشتر در سایر مناطق آموزشی، از جمله پیشنهادها برای محققان آینده است.