فصلنامه علمی
محیط یادگیری
1. مطالعۀ فراهم‌سازی‌‌های یادگیری کودکان در محیط‌های شهری و روستایی شهرستان‌های مشهد و شیروان

اسماعیل ضرغامی؛ سیدمحمد بهروز

دوره 15، شماره 4 ، پاییز 1400، ، صفحه 801-814

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.4483.2072

چکیده
  پیشینه و اهداف: چشم‌اندازهای علمی میان‌رشته‌ای یادگیری را به مثابه بخشی از فرایند شکل دادن به فیزیولوژی، ریخت‌شناسی و رفتار فرد در محدوده‌ی مرزهای ذات زیستی ارگانیسم، برای تطبیق یافتن با محیط تعریف کردند. که برای کودکان جوامع پیش‌ازمدرن به واسطۀ بازی، کاوش و مشارکت در زمینه‌های بامعنای اجتماعی، در طول دورۀ مدید پیش از بلوغ رخ ...  بیشتر

محیط یادگیری
2. یادگیری طبیعی، مطالعه‌ای بر مبنای مشاهدۀ رفتار کودکان در مدرسۀ طبیعت کاوی‌کنج مشهد

سیدمحمد بهروز؛ اسماعیل ضرغامی

دوره 13، شماره 2 ، بهار 1398، ، صفحه 249-262

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3953.1962

چکیده
  پیشینه و اهداف: رشد سالم کودک مسیر رسیدن او به قابلیت‌های لازم است و او را به سوی بزرگسالی و مشارکت در زندگی بالغانۀ جامعه رهنمون می‌شود. رشد کودک شامل تغییرات زیست‌شناسانه، روان‌شناسانه و عاطفی می‌شود که از تولد تا نوجوانی رخ می‌دهد. مسیرهای نورونی در مغز در خردسالی به واسطۀ حرکت و تحریک حواس قوام می‌یابند، که این نشان‌دهندۀ ...  بیشتر

محیط یادگیری
3. شناسایی عوامل طبیعی ارزشمند به روش VPS1 از نظر کودکان به منظور ارایه چهارچوبی برای سازماندهی فضایی حیاط مدرسه

نسرین احمدپورسامانی؛ علیرضا فارسی محمدی پور؛ سیدمحمد بهروز

دوره 13، شماره 1 ، زمستان 1397، ، صفحه 1-14

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3212.1816

چکیده
  پیشینه و اهداف: پرداختن به موضوع شناسایی عناصری از طبیعت که از نظر کودکان دارای اهمیت­اند و موجب افزایش خلاقیت کودکان می­شوند. به گونه­ای که بتوان این عناصر را در یک چهارچوب کلی ارائه کرد تا طراحان و معماران بتوانند با استناد بر آن، اهم مفاهیم و موارد مورد نیاز در طراحی، این فضاها را در نظر بگیرند و آن­ها را اعمال کنند. البته ...  بیشتر