فصلنامه علمی
آموزش فنی حرفه ای
تجربه آموزش طراحی در مدارس معماری

مهران علی الحسابی؛ سعید نوروزیان ملکی

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1388، ، صفحه 207-220

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1329

چکیده
  این نوشتار در پی تأکید بر آموزش معماری کارآمدتر است تا معماران قادر به خلق محیط­هایی انسانی در راستای پاسخ به نیازهای اجتماعی، فرهنگی و محیطی طراحی شوند. منظور از محیط­های انسانی، محیط­هایی است که فعالیت­های انسانی به صورت تعریف­شده در آنها انجام می­شود. فعالیت­هایی که بازتابی از معیارهای رفتاری و فرهنگی مشخص ­شده توسط ...  بیشتر

معماری
نقش دسترسی‌ها در میزان مشارکت و حضور شهروندان در محلّات مسکونی

سیدباقر حسینی؛ سعید نوروزیان ملکی

دوره 2، شماره 1 ، دی 1386، ، صفحه 43-52

https://doi.org/10.22061/tej.2007.1286

چکیده
  بخش بزرگی از افراد تشکیل­دهندة جامعه (سالمندان، ناتوانان جسمی– حرکتی، کودکان و نظایر آن) در فضاهای شهری با     محدودیّت­های حرکتی مواجه هستند؛ امّا محدودیت حاصل از ناتوانی، نباید مانع دسترسی افراد به فضاهای شهری شود و آنها باید بتوانند با حداکثر استقلال ممکن و فارغ از محدودیت­ها، همانند افراد عادی جامعه، در محیط ...  بیشتر