فناوری آموزش- آموزش عالی
خلیل میرزائی؛ مرجان سپه پناه
چکیده
پیشینه و اهداف: در طی دهههای اخیر، توسعة بخش کشاورزی و روستایی بسیار مورد توجه بوده و در برخی موارد نیز از آن به مثابه محور توسعه یادشده است. از آنجا که توسعة کشورها بدون افراد کارآمد ناممکن است، آموزش از اولویتهای هر کشوری و از آن جمله ایران تلقی میشود. آموزش الکترونیکی با روشهای نوین ارتباطی یکی از نظامهای آموزشی است ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: در طی دهههای اخیر، توسعة بخش کشاورزی و روستایی بسیار مورد توجه بوده و در برخی موارد نیز از آن به مثابه محور توسعه یادشده است. از آنجا که توسعة کشورها بدون افراد کارآمد ناممکن است، آموزش از اولویتهای هر کشوری و از آن جمله ایران تلقی میشود. آموزش الکترونیکی با روشهای نوین ارتباطی یکی از نظامهای آموزشی است که با توجه به رشد و گسترش شبکههای اینترنت، مورد توجه قرار گرفته و به صورت انگارة جدید و کلید گذر نیروی انسانی به جامعة اطلاعاتی مطرح شده است. امروزه، برای بالا بردن انگیزة فراگیران و بهبود بهرهوری آموزش، توجه به فنآوریهای دیجیتال دارای اهمیت روزافزون است. با شروع عصر فنآوری اطلاعات، سیستمهای آموزشی، یکی از نخستین حوزههایی بود که دچار تغییر و تحول شدند و استفاده از روشهای نوین و فعال یادگیری، از سوی برنامهریزان سیستمهای آموزشی در حوزههای مختلف مانند علوم کشاورزی، مهندسی، پزشکی و... احساس شده است. مطالعه حاضر، با هدف بررسی میزان اثربخشی وسایل ارتباطی نوین آموزشیمقایسه با روشهای سنتی در راستای دانشافزایی، در بین بهرهبرداران شهرستان ملایر، طراحی و در سال 1397 اجرا گردید.روشها: طی یک مطالعه نیمهآزمایشی، 60 باغدار بهعنوان نمونه به طور تصادفی انتخاب و با توجه به سن، سواد، وضعیت اقتصادی؛ میزان زمین، عضو شبکههای اجتماعی بودن به دو گروه همتا (30 نفر آزمایش، 30 نفر شاهد) تقسیم شدند. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه محققساخته بود که بر اساس مبانی نظری موجود شکل گرفت.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد، راهبردهایی که باغداران در مقابل تغییرات آبو هوایی بهکار میگیرند، شامل؛ راهبرد کشت مختلط، تغییر در زمان کشت، کشت محصولات مقاوم به کمآبی، به عنوان مهمترین راهبردها در مقابل تغییرات آبوهوا میباشد. با توجه به آزمون لون و برابری واریانسها، مشخص شد که بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه پذیرنده آموزش ترکیبی (تلگرام و واتساپ)، اختلاف معناداری وجود دارد. به طوری که آموزش از طریق شبکههای اجتماعی، در پذیرش راهبردهای سازگاری با تأثیرات تغییرات آبوهوا تأثیر معناداری داشته است.نتیجهگیری: نتایج گویای آن است که مؤلفه امید به بهبودی اوضاع، بیشترین تأثیر را در سازگاری با تغییرات آبوهوا را داشته و مؤلفه تقدیرگرایی، کمترین اثر را دارد و نیز، مؤلفههای جمعیتشناختی و روانشناختی 61 درصد از تغییرات سازگاری باغداران را تبیین میکنند. با توجه به نتایج تحقیق و به منظور افزایش راندمان یادگیری و ارتقاء سطح دانش و مهارت باغداران و بهرهبرداران، پیشنهاد میگردد، از روشهای جدید آموزش ترکیبی استفاده شود. همچنین، پیشنهاد میگردد: دورههای آموزشی بهکارگیری تجهیزات و وسایل کمک آموزشی مدرن برای باغداران توسط دستاندرکاران حوزه آموزش کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته شود. از آنجاییکه آموزشهای الکترونیکی و نیز آموزش از طریق تلفن همراه، محدود به زمان و مکان خاصی نبوده و دامنه عمل بسیار گستردهای دارند و اصطلاحاً به آموزشهای در هرزمان و هرمکان معروف هستند، بنابراین، پیشنهاد میگردد، جهت ایجاد رشد و توسعه در بین باغداران از این ظرفیت بالقوه استفاده حداکثری به عمل آید.
یادگیری الکترونیکی
خلیل میرزائی؛ حشمت اله سعدی؛ مرجان سپه پناه
چکیده
پیشینه و اهداف مسأله ارتقاء کیفیت آموزش همواره مورد توجه بوده است و روزبهروز اهمیت بیشتری پیدا میکند. پیشرفتهای اخیر در صنعت رایانه و اطلاعرسانی، ورود و ظهور شبکههای اطلاعرسانی و فناوریهای ارتباطی، شیوهها و روشهای جدیدی را پیشروی طراحان، برنامهریزان، مدیران و مجریان برنامههای آموزشی قرار داده ...
بیشتر
پیشینه و اهداف مسأله ارتقاء کیفیت آموزش همواره مورد توجه بوده است و روزبهروز اهمیت بیشتری پیدا میکند. پیشرفتهای اخیر در صنعت رایانه و اطلاعرسانی، ورود و ظهور شبکههای اطلاعرسانی و فناوریهای ارتباطی، شیوهها و روشهای جدیدی را پیشروی طراحان، برنامهریزان، مدیران و مجریان برنامههای آموزشی قرار داده است. نفوذ فناوریهای جدید اطلاعاتی به مراکز آموزشی، روابط ساده یاددهی- یادگیری را بهطور کلی دگرگون ساخته است. به این ترتیب، با توسعه و نفوذ فناوری ارتباطات و اطلاعات در دانشگاه انتظار میرود الگوهای یادگیری متحول شده و بازنگری برنامههای درسی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. استفاده از فناوریهای نوین در آموزش کشاورزی نیز بنابه به دلایل زیر بسیار با اهمیت است، زیرا از یک سو، فناوریهای مربوط به کشاورزی، غذا و منابع طبیعی مدام و به صورت پرشتاب در حال توسعه هستند و از سوی دیگر، کیفیت پایین آموزش متخصصان کشاورزی، متخصصان و تولیدکنندگان مواد غذایی به عنوان بخشی از مشکل امنیت غذایی در جهان شناخته شده است. متأسفانه در بیشتر کشورها، آموزش منابع انسانی در کشاورزی جزء اولویتهای مهم در طرحهای توسعه است و در نتیجه، برنامههای آموزشی و تدریس نیز متناسب با نیازهای تولید و تقاضاهای بازار کار بخش کشاورزی نبوده است. هدف تحقیق، مقایسه نظرات اعضاء هیأت علمی و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی (کارشناسیارشد و دکتری) در خصوص موانع و راهکارهای توسعه آموزش الکترونیکی در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلیسینا است.روش ها: اطلاعات مورد نیاز این پژوهش که با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است، با بهرهگیری از پرسشنامه جمعآوری شده است. به منظور تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که میزان آن برای 46 گویه پرسشنامه اعضاء هیأت علمی 0.84 و برای 46 گویه پرسشنامه دانشجویان 0.85 میباشد. جامعه نمونه تحقیق، شامل 63 نفر از اعضاء هیأت علمی دانشکده که بهصورت تمامشماری و 280 نفر از دانشجویان که بهشیوه نمونهگیری تصادفی با انتساب متناسب انتخاب شدهاند. جهت مشخص شدن موانع توسعه آموزش الکترونیکی در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلیسینا از روش تحلیل عاملی استفاده شد. بهمنظور توافقسنجی، مقایسه نتایج حاصله و اظهار نظرات دو گروه اعضای هیأت علمی و دانشجویان، از آزمون آماری ویلکاکسون استفاده شد.یافته ها: نتایج مقایسه نشان میدهد که پاسخ اعضاء هیأت علمی و دانشجویان مورد مطالعه در، 37 گویه از 46 گویه موجود در دو پرسشنامه، با یکدیگر منطبق بوده و 9 گویه با یکدیگر مغایرت دارند. به بیانی دیگر، (80.43 درصد) پاسخگویان در مورد سؤالات، نظرات تقریباً مشابهی داشته و (19.57 درصد)، دارای نظراتی متفاوتی میباشند.نتیجه گیری: به منظور توسعه آموزش الکترونیکی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور پیشنهاد میشود، سرمایهگذاری در بخش آموزش نیروی انسانی و تربیت نیروی انسانی ماهر، صورت پذیرد. زیرا توسعهی یادگیری الکترونیکی بدون وجود نیروی انسانی متخصص و توانمند، شکست خواهد خورد و مقاومت نظام سنتی آموزش را افزایش خواهد داد و راه ورود فناوری اطلاعات به آموزش عالی را دشوارتر خواهد ساخت. افزون بر این، توجه به ماهیت رشتههای مختلف آموزشی در برنامهریزی برای استفاده از یادگیری الکترونیکی بسیار بااهمیت است. یادگیری الکترونیکی نمیتواند جایگزین آموزش سنتی گردد و باید برروی دروس و رشتههایی متمرکز شود که نظام آموزش سنتی قادر به پاسخگویی مشکلات آنها نیست یا با استفاده از فناوریهای مدرن، امکان رفع مشکلات آموزشی و موفقیت در آنها بیشتر است. در نهایت میتوان گفت که دانشگاهها و مؤسسههای آموزشی نمیتوانند بدون اتخاذ یک رویکرد کلنگر و منسجم، بر موانع توسعهی یادگیری الکترونیکی غلبه نمایند و خط مشی آنها برای جهتدهی و تهیهی منابع لازم، به منظور تسهیل فرآیند طولانی توسعهی یادگیری الکترونیکی باید مشخص گردد
آموزش الکترونیکی- مجازی
حشمت اله سعدی؛ خلیل میرزائی
چکیده
آموزش الکترونیکی یک نظام آموزشی هنرمندانه و یک راه حل جامع میباشد برای مؤسساتی که خواهان حرکت در مسیر فنآوری روز و تغییر روشها و محیطهای آموزشی خود هستند، بلوغ آموزش الکترونیکی، به دنبال شناسایی و آگاهی یافتن از وضعیت موجود آموزش الکترونیکی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میباشد تا پس از این اقدام، بتواند وضعیت مطلوب را ...
بیشتر
آموزش الکترونیکی یک نظام آموزشی هنرمندانه و یک راه حل جامع میباشد برای مؤسساتی که خواهان حرکت در مسیر فنآوری روز و تغییر روشها و محیطهای آموزشی خود هستند، بلوغ آموزش الکترونیکی، به دنبال شناسایی و آگاهی یافتن از وضعیت موجود آموزش الکترونیکی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میباشد تا پس از این اقدام، بتواند وضعیت مطلوب را در آن زمینه ترسیم نموده، در عین حال، دلایل عدم توسعهیافتگی آموزش الکترونیکی در آن بخش را بررسی نماید. در این مقاله از مدل شش سطحی میسرا و دینگرا ، استفاده شده است. تحقیق حاضر از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، شامل اعضاء هیأت علمی و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی آموزش عالی کشاورزی ایران هستند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه و جامعه نمونه تحقیق که بهشیوه نمونهگیری تصادفی در چند مرحله انتخاب شده است، حدود 517 نفر میباشد. در این پژوهش، به منظور جمعآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. دقت شاخصها و گویهها در پرسشنامه یا روایی صوری توسط متخصصان فن و اساتید صاحبنظر مورد تأیید قرار گرفته است. برای بررسی پایایی و سازگاری درونی ابزار اندازهگیری تحقیق، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد.