جامعه شناسی فناوری آموزش
سعید هداوند؛ جوانبخش علیرضا
چکیده
چکیده:در این پژوهش به بررسی رابطه یادگیری سازمانی و توسعه مهارتهای حرفهای مهندسان پرداخته شده است. پژوهش به شیوه توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را 188 نفر از مهندسان شرکت الکتروسیستم فارس تشکیل میدهند. از آنجا که حجم جامعه مورد مطالعه زیاد نیست، لذا کل جامعه به عنوان نمونه آماری در نظر ...
بیشتر
چکیده:در این پژوهش به بررسی رابطه یادگیری سازمانی و توسعه مهارتهای حرفهای مهندسان پرداخته شده است. پژوهش به شیوه توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را 188 نفر از مهندسان شرکت الکتروسیستم فارس تشکیل میدهند. از آنجا که حجم جامعه مورد مطالعه زیاد نیست، لذا کل جامعه به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شده است. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه ارزیابی یادگیری سازمانی و سنجش مهارتهای حرفهای استفاده گردید. برای اطمینان از روایی پرسشنامهها از نظرات متخصصان بهره گرفته شد. برای تعیین پایایی پرسشنامهها نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب پایایی به دست آمده برای پرسشنامه یادگیری سازمانی 93/0 و برای پرسشنامه مهارتهای حرفهای87/0 برآورد شد که پایایی مناسب آن را نشان میدهد. دادههای گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شده است. نتایج حاکی از آن است که بین مؤلفههای یادگیری سازمانی و توسعه مهارتهای حرفهای مهندسان رابطه معنیداری برقرار است. انجام تحلیل رگرسیون نیز نشان میدهد که مؤلفههای یادگیری سازمانی پیشبینی کننده معناداری برای توسعه مهارتهای حرفهای هستند. مجذور ضریب 476/0 نشانگر آن است که 6/47 درصد از پراکندگی مشاهده شده در توسعه مهارتهای حرفهای را یادگیری سازمانی تبیین میکند.
برنامه ریزی درسی
سعید هداوند
چکیده
بررسی و شناخت نیازها، اولین گام در برنامهریزی آموزشهای مهندسی محسوب می گردد که اگر به درستی انجام شود، مبنای عینیتری برای تطابق آموزشها با نیازهای سازمان فراهم میآورد. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی نیازهای آموزشی مهندسان شرکت صنایع الکترونیک ایران به مهارتهای فنی، انسانی و ادراکی مورد بحث و تجزیه ...
بیشتر
بررسی و شناخت نیازها، اولین گام در برنامهریزی آموزشهای مهندسی محسوب می گردد که اگر به درستی انجام شود، مبنای عینیتری برای تطابق آموزشها با نیازهای سازمان فراهم میآورد. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی نیازهای آموزشی مهندسان شرکت صنایع الکترونیک ایران به مهارتهای فنی، انسانی و ادراکی مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، شامل کلیه مهندسانی است که از سال 1384 تا سال 1388 تحت پوشش آموزشهای مهندسی قرار داشتهاند. از آن جا که مطالعه تمام افراد جامعه ممکن نبود، با روش نمونه گیری تصادفی ساده 150 نفر از آنها انتخاب و پرسشنامههای تهیه شده در اختیار آنان قرار گرفت که از این تعداد 110 نفر به پرسش نامهها پاسخ دادهاند. پرسشنامه متشکل از 30 سؤال بسته پاسخ میباشد که اعتبار آن از طریق محاسبه ضریب «آلفای کرونباخ» 92% برآورد شده است که نشان میدهد از پایایی مناسبی برخوردار بوده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اغلب مهندسان به یادگیری مهارتهای فنی و سپس مهارتهای ادراکی و انسانی اهمیت بیشتری میدهند. بر اساس تحلیلهای انجام شده، مشخص گردید که بین نوع تحصیلات و مقاطع تحصیلی، میزان سوابق کاری و شغل در اختیار مهندسان با نیازهای مهارتی آنها رابطه معنیداری وجود ندارد.