نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور فریمان،خراسان رضوی،ایران
2 گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند،خراسان،ایران
3 گروه روانشناسی ،دانشگاه بیرجند،خراسان،ایران
چکیده
چکیده: این پژوهش با هدف ساخت و آزمون چندرسانهای در درس علوم زیستی و بهداشت با استفاده از الگوی کاوشگری علمی در شهر بیرجند انجام گرفت. روش به کار گرفته شده، شبهتجربی و جامعه آماری تحقیق، شامل دانشآموزان دوره راهنمایی شهر بیرجند است. افراد نمونه شامل 40 نفر هستند که به روش خوشهای انتخاب و در متغیرهای معدل، سطح سواد والدین، سطح طبقه اجتماعی و اقتصادی همتاسازی شدهاند. پیشرفت تحصیلی در سطوح پایین و بالای حیطه شناختی در پیشآزمون و پسآزمون اندازهگیری شد. نتایج تحلیل آزمون از طریق روشهای آماری ANOVA و اندازهگیری مکرر نشان داد که پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در سطوح پایین و بالای حیطه شناختی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور معناداری بالاتر بوده است. از سوی دیگر نتایج آزمون tنشان داد که آموزش از طریق چندرسانهای آموزشی باعث افزایش میزان طول مدت یادسپاری در دانشآموزان گردیده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Impact Use of a Multimedia Program of Investigating Model in Learning Health and Biological Science Material
نویسندگان [English]
- S.H. Nouri 1
- M. Ayati 2
- A. Khamesan 3
1 Curriculum planning, Payame Noor Fariman University, Khorasan Razavi, Iran
2 Department of Educational Sciences and Psychology, Birjand University, Khorasan, Iran
3 Department of Educational Sciences and Psychology, Birjand University, Khorasan, Iran
چکیده [English]
Abstract: This study was done with the aim of making and testing multimedia program in Biology and Hygiene course by using scientific exploration model in Birjand. The method which is used is Quasi-experimental and the research population consists of the students of a guidance school in Birjand. This study consists of 40 individuals that have been chosen by available method and the students were considered homogeneously with average, parents, educational levels and social status. Educational attainment in high and low levels of cognitive domain was measured in pre-test and post- test. The results of analyzing research by using combined ANOVA and repeated measurement indicates that the educational progress in both levels (upper and lower) of the cognitive area in the experimental group with compare to the control group was significantly higher. On the other hand t-test analysis results showed that the teaching by multimedia method has been increased the period of memories in the students.
کلیدواژهها [English]
- Key words: Multimedia
- Making and Constructivist
- Scientific Exploration
- Biology and Hygiene Course
ارسال نظر در مورد این مقاله