نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه جامع علمی و کاربردی،تهران،ایران
2 مدیریت پروژه،دانشگاه صنعتی مالک اشتر،تهران،ایران
3 مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات،تهران،ایران
4 مدیریت بازرگانی،دانشگاه ملی قبرس،قبرس
چکیده
این پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی به ارزیابی کیفیت برنامههای آموزش مهندسی میپردازد. جامعه آماری تحقیق را 130 نفر از مهندسان شرکت صنایع آذرآب که تحت پوشش برنامههای آموزشی بودهاند تشکیل میدادند. از آنجا که حجم جامعه مورد مطالعه زیاد نیست؛ لذا کل جامعه به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شده است. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد سروکوال انجام شده است. برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفایکرونباخ استفاده شد که ضریب به دست آمده 91/. برآورد گردیده است. برای تعیین روایی پرسشنامه نیز از نظرات تعدادی از خبرگان صنعت و استادان دانشگاه استفاده شد که توصیهها و اصلاحات پیشنهادی آنها در پرسشنامه اعمال گردید. تجزیه و تحلیل دادهها به وسیله آزمون t دو نمونهای زوجی جهت شناخت وضعیت اختلاف هر یک از ابعاد مدل انجام شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که مهندسان از کیفیت آموزشها راضی نیستند و آموزشهای ارائه شده به آنها نتوانسته است انتظاراتشان را برآورده نماید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Review of the Quality of Engineering Training Programs using Servqual Model
نویسندگان [English]
- S. Hadavand 1
- S. YavarZadeh 2
- A. JavanBakhsh 3
- A. Najm 4
1 University of Applied Science and Technology,Tehran,Iran
2 Project Management, Malek Ashtar University of Technology,Tehran,Iran
3 Educational Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
4 Business Administration, University of Cyprus,Cyprus
چکیده [English]
In this research, descriptive and surveying method is used to evaluate the quality of engineering training programs. The statistical society of the research consists of 130 engineers of AzarAb Company covered by training programs in 2012. Since the statistical society has a low volume, the whole society is considered as a statistical sample. Data was collected using Servqual standard questionnaire. The Cronbach Alpha coefficient was used to determine the reliability of the questionnaire and the obtained coefficient was estimated at 91%. To determine the validity of the questionnaire, the comments of several experts from industry and university professors were used and their recommendations and propose amendments were applied to the questionnaire. Data analysis was conducted by dual sample t test to identify the difference of each of the dimensions of the model. The obtained results show that engineers are not satisfied with the quality of trainings and that the provided trainings have not met their expectations.
کلیدواژهها [English]
- Training Quality
- SERVQUAL model
- Engineering Training
ارسال نظر در مورد این مقاله