فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی

نویسندگان

1 گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران

2 گروه هوش مصنوعی، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران

3 مرکز علوم شناختی، پژوهشکده جامع علوم و فناوری‌های همگرا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: تبدیلات هندسی در طول تاریخ نقش مهمی در جنبه‌های مختلف زندگی بشر داشته‌اند. تقارن یکی از مفاهیم مهم در ریاضیات مدرسه است. واضح است که عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان به طور پیچیده‌ای با دانش و مهارت‌های مربیان آن‌ها مرتبط است. با توجه به اهمیت نقش دانشجو معلمان به عنوان مربیان آینده، در مرحله اول، هدف این تحقیق بررسی و ارزیابی سطوح تفکر تبدیلات هندسی در بین دانشجو معلمان ابتدایی بر اساس نظریه یادگیری ون هیلی است. پس از آن، این تحقیق به دنبال بررسی فرآیند تفکر و ارزیابی الگوهای نگاه دانشجو معلمان آموزش ریاضی به عنوان گروه متخصص، با استفاده از روش علوم شناختیِ ردیاب چشم است.
روش‌ها‌: این مطالعه به بررسی و ارزیابی تفکر تبدیلات هندسی و مهارت‌های حل مسئله در میان دانشجو معلمان متمرکز است. روش تحقیق مورد استفاده پیمایشی آمیخته است. نمونه آماری در دسترس شامل 50 دانشجو معلم ابتدایی و 21 دانشجو معلم آموزش ریاضی ایرانی است. دانشجو معلمان ابتدایی از دانشگاه فرهنگیان اصفهان انتخاب شده‌ و به دو گروه شامل 42 نفر از دانشجویانی که مفهوم تبدیلات هندسی را در مقطع کارشناسی نیاموخته بودند و 8 نفر از دانشجویانی که این مفهوم را در مقطع کارشناسی آموخته بودند، تقسیم شدند. برای بررسی سطح تفکر هندسی شرکت‌کنندگان، از آزمونی محقق ساخته بر اساس نظریه ون هیلی استفاده شد. پایایی آزمون با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد که مقدار 0.68 بدست آمد. روایی آزمون نیز توسط اساتید مورد تایید قرار گرفت. در ارزیابی تفکر هندسی، یکی از روش‌های علوم شناختی به کار گرفته شد. این روش شامل طراحی آزمون روان-فیزیک همراه ثبت حرکات چشم در گروه دانشجو معلمان آموزش ریاضی بود. آزمون روان-فیزیک در آزمایشگاه کامپیوتر دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی تهران با دستگاه Eyelink و نرم افزار MATLAB بر روی دانشجو معلمان آموزش ریاضی این دانشگاه، انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که دانشجویان، شکل با تقارن را به عنوان شکل متقارن تشخیص می‌دهند، اما در تعیین نوع تقارن اشکال متقارن عملکرد ضعیفی دارند، به ویژه زمانی که یک شکل دارای تقارن چرخشی یا تقارن محوری مایل یا ترکیبی از چندین نوع تقارن باشد. 34% از دانشجو معلمان آموزش ابتدایی در سطح اول و 18% در سطح دوم نظریه ون هیلی قرار گرفتند. یافته‌های شناختی نشان داد که دانشجو معلمان آموزش ریاضی در تشخیص اشکال متقارنی که با یک نوع تقارن مشخص شده‌اند نسبت به شکل‌هایی که شامل ترکیبی از تقارن‌های مختلف هستند، عملکرد نسبتا موفق‌تری داشته‌اند. بررسی تصاویر ثبت‌شده ردیابی چشم دانشجویان، تمایزی را در الگوهای نگاه، بین گروه‌هایی که پاسخ‌های درست و نادرست در ارائه می‌دادند، نشان داد. علاوه بر این، این تفاوت در بین تصاویر با تقارن‌های مختلف(خطی، مرکزی، چرخشی) نیز مشهود است.
نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر ضعف دانشجو معلمان در شناسایی نوع تقارن در اشکال را تائید می‌کند. همچنین بر نیاز به توجه بیشتر به امور برای رسیدگی به این موضوع، پیشنهاد می‌شود که برنامه درسی مربوط به تبدیلات هندسی در دوره‌ آموزشی دانشگاه دانشجو معلمان مورد بازنگری قرار گیرد. علاوه بر این، استفاده از نرم‌افزارهایی مانند واقعیت افزوده و جئوجبرا می‌تواند به افزایش توانایی‌های شناختی و بصری دانشجو معلمان در درک و تشخیص مفهوم تقارن کمک کند. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Assessing Prospective Teachers' Geometric Transformations Thinking: A Van Hiele Theory-Based Analysis with Eye Tracking Cognitive Science Method

نویسندگان [English]

  • M. Ghorbani 1
  • F.S Izadi 1
  • S.S Roshan 2
  • R Ebrahimpour 3

1 Department of Mathematics, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

2 Department of Artificial Intelligence, Faculty of Computer Engineering, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

3 Center for Cognitive Science, Institute for Convergence Science and Technology, Sharif University of Technology, Tehran, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: Geometric transformations have played a crucial role throughout history in various aspects of human life. Symmetry is one of the important concepts in school mathematics. Students' academic performance is intricately connected to the knowledge and skills of their educators. Recognizing the importance of prospective teachers )PTs( as future educators, in the initial stage, the aim of this research is to assess and analyze the levels of geometric thinking among prospective elementary teachers )PETs( utilizing Van Hiele's theory. Subsequently, the research seeks to delve into the thinking process and gaze patterns of prospective mathematics education teachers (PMETs) using the cognitive science method of eye tracking.
Materials and Methods: This study focuses on investigating and evaluating the thinking of geometric transformations and problem-solving skills among prospective teachers (PTs(. The research method employed a combined survey method, encompassing two distinct tests conducted on two groups of PTs. The accessible statistical sample includes 50 participating PETs and 21 participating PEMTs from Iran. The PETs of Farhangian University of Isfahan were divided into two groups: 42 students who had not learned the concept of geometric transformations in their undergraduate program (NPGT), and 8 students who had learned this concept in their undergraduate program )PGT). To assess the level of geometric thinking among participants, a self-made geometric test based on Van Hiele’s theory was utilized. The test reliability was assessed using Cronbach's alpha coefficient, which yielded a value of 0.68. Additionally, the validity of the test has been confirmed by some professors. In evaluating geometric thinking, a cognitive science method was performed. This method involved designing a psychophysical experiment and recording eye movements of the PMETs. The psychophysical experiment part was conducted in the computer laboratory of Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, and was performed by Eyelink device and MATLAB software on student teachers of mathematics education of this university.
Findings: The results of the research show that students recognize the shape with symmetry as a symmetrical shape, but they perform poorly in determining the type of symmetry of symmetrical shapes, especially when a shape has rotational symmetry or oblique axial symmetry or a combination of several types of symmetry. In the first stage, the evaluation of PETs responses showed that 34% of them were in the first level and 18% in the second level of Van Hiele. The cognitive findings revealed that PMETs demonstrated superior performance in recognizing symmetries characterized by a single type of symmetry, in contrast to shapes involving combinations of various symmetries. Examining the recorded eye-tracking images of the students revealed a difference in gaze patterns between the groups that gave correct and incorrect answers. In addition, this difference is also evident among images with different symmetries (reflection, central, rotational).
Conclusions: The current research confirms the weakness of students in identifying the type of symmetry in symmetrical shapes. It also emphasizes the need to pay more attention to the training of PTs during their academic years. To address this, it is suggested to revise the curriculum concerning geometric transformations in the university courses for PTs training, additionally, the utilization of software such as Augmented Reality (AR) and GeoGebra can .contribute to enhancing cognitive and visual abilities of PTs in comprehending the concept of symmetry

کلیدواژه‌ها [English]

  • Transformations
  • Rotational Symmetry
  • Central Symmetry
  • Prospective Teacher
  • Cognitive Science

COPYRIGHTS 
© 2024 The Author(s).  This is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

[1] Ferrini-Mundy J. Studying standards: NCTM's Standards Impact Research Group, Updates and issues. InOpening address, Research Presession of the 79th Annual Meeting of the National Council of Teachers of Mathematics, Orlando, FL 2001.
[5] Birkhoff GD. Aesthetic measure: Harvard University Press; 1933. https://doi.org/10.4159/harvard.9780674734470.c6
[7] Leikin R, Berman A, Zaslavsky O. The role of symmetry in mathematical problem solving: an interdisciplinary approach [Special Issue: Symmetry Natural and Artificial]. Symmetry: Culture and Science. 1995; 6(2):332-5.
[9] Aksoy Y, Bayazit İ. Simetri kavramının öğrenim ve öğretiminde karşılaşılan zorlukların analitik bir yaklaşımla incelenmesi. İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri. 2010; 187:215.
[10] Jagoda E. Building the concept of line symmetry. Maj, B Pytlak, M and Swoboda, E Supporting Independent Thinking Through Mathematical Education, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. 2008:109-20.
[12] Hassannejad E, Ghorbani M, Reyhani E, Izadi M, editors. Identifying the approaches of elementary school prospective teachers in solving problems related to symmetry. Proceedings of the18th Iranian Mathematics Education Conference; 2022. August 1-2; Damghan, Iran. [In persian]
[13] Zaslavsky O. Tracing students’ misconceptions back to their teacher: A case of symmetry. Pythagoras. 1994(33):10-7.
[16] Habibi M. The role of active teaching methods in geometry (using van Hiele diagram model) in enhancing motivation and learning of elementary school students. Quarterly Journal of Career&Organization Counseling. 2012. ;14(5):84-105. [In Persian]
[17] Hiele PMv. Structure and insight: A theory of mathematics education. (No Title). 1986.
https://doi.org/10.1016/j.neuroscience.2019.03.031
[21] Berton G. The phenomenology of perception. The Transatlantic Review. 1964(15):111-3.
[22] Henderson PB, Hitchner L, Fritz SJ, Marion B, Scharff C, Hamer J, et al. Materials development in support of mathematical thinking. ACM SIGCSE Bulletin. 2002; 35(2):185-90.
[23] Vojkuvkova I. The van Hiele model of geometric thinking. WDS’12 Proceedings of Contributed Papers. 2012; 1:72-5.
[25] Burton DM. The history of mathematics: An introduction. 7 ed. New York: NY: McGraw-Hill Companies, Inc; 2011.
[26] Dodge CW. Euclidean geometry and transformations: Courier Corporation; 2012.
[27] Long CT, DeTemple DW, Millman RS. Mathematical reasoning for elementary school teachers (7th ed): Pearson Higher Ed; 2014.
[28] Najd S. The effect of education with a cultural-social approach on the mathematics academic performance of second-grade middle school students in the topic of symmetry [Master]. Tehran: Shahid Rajaee Teacher Training 2011. [In Persian]
[29] Nezhad-Sadeghi N. The Effect of Using GeoGebra Software on Teaching Transformational Geometry Concepts to 7th and 8th Grade Students in Public Schools [Master]. University of Shahid Chamran eTheses of Ahvaz: Shahid Chamran University 2015. [In Persian]
[31] Musser GL, Peterson BE, Burger WF. Mathematics for elementary teachers: A contemporary approach: John Wiley & Sons; 2013.
[32] Moravcová V, Robová J, Hromadová J, Halas Z. Students' Understanding of Axial and Central Symmetry. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science. 2021;14(1):28-40.
[33] Bahamet S, Farhoudi Moghaddam P. Mathematics Teacher Guide for Middle School: Goethe Press; 1990. [In Persian]
[35] Soon Y-P. An investigation of van Hiele-like levels of learning in transformation geometry of secondary school students in Singapore: The Florida State University; 1989.
[44] Zvyagina N, Sokolova L, Morozova L, Lukina S, Cherkasova A. Eye tracking and autonomic nervous system reactivity during perception of visual environments of different comfort. European Scientific Journal. 2014; 10(1):185-96
[45] Holmqvist K, Nyström M, Andersson R, Dewhurst R, Jarodzka H, van de Weijer J. Eye Tracking: A comprehensive guide to methods and measures: OUP Oxford; 2011.
[46] Kim M, Kang Y, Bakar SA. A nightscape preference study using eye movement analysis. ALAM CIPTA, International Journal of Sustainable Tropical Design Research and Practice. 2013; 6(2):85-99.
[49] Boi L. Symmetry and symmetry breaking in physics: From geometry to topology. Symmetry. 2021; 13(11):2100.
[50] Poincaré H. La Science et l'Hypothese. Paris: Flammarion; 1908.
[51] Law C-K. A genetic decomposition of geometric transformations [PhD thesis].Indiana: Purdue University; 1991.
[52] Aktaş GS, Gürefe N. Examining Transformation Geometry Concept Definitions of Pre-Service Mathematics Teachers. Bulletin of Education and Research. 2021; 43(2):135-58.
[53] Bazan T. Ortaokul öğrencilerinin dönüşüm geometrisinde yaşadıkları öğrenme güçlükleri [lisans tezi], İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi; 2017.
[54] Ada T, Kurtuluş A. Students’ misconceptions and errors in transformation geometry. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 2010; 41(7):901-9.
[56] Xistouri X, Pitta-Pantazi D, editors. Elementary students’ transformational geometry abilities and cognitive style. Proceedings from CERME7: The Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education February; 2011.
[57] Clements DH, Battista MT. Handbook of research on mathematics teaching and learning: A project of the National Council of Teachers of Mathematics. England: Macmillan Publishing Co, Inc; 1992.
[59] Salifu AS, Yakubu A, Ibrahim F. van Hiele geometric thinking levels of pre-service teachers of EP college of education, Bimbilla-Ghana. Journal of Education and Practice. 2018; 9(23):108-19.
[61] Gutiérrez Á, Jaime A. On the Assessment of the Van Hiele Levels of Reasoning. Focus on learning problems in mathematics. 1998; 20:27-46.
[62] Brainard DH, Vision S. The psychophysics toolbox. Spatial vision. 1997; 10(4):433-6.
https://doi.org/10.3758/s13428-018-01193-y
[64] Dixon JK. Limited English Proficiency and Spatial Visualization in Middle School Students’ Construction of The Concepts of Reflection and Rotation. Bilingual Research Journal. 1995; 19(2):221-47.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image