نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد،تهران،ایران
2 مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران،تهران،ایران
چکیده
این تحقیق با هدف شناسایی وضعیت آموزش کارآفرینی و نیازسنجی آموزشکارآفرینی دررشتههای علوم انسانی با توزیع 97 پرسشنامه بین دانشجویان و 36 پرسشنامه بین استادان انجام شده است. نتایج حاصل نشان میدهد تقریباً در همه رشتههای علوم انسانی دانشگاه ، وضعیت آموزش کارآفرینی چه از دید دانشجویان و چه از دید استادان دارای وضعیت نامناسبی است. در حقیقت مواد، محتوا و برنامههای فرعی علمی آموزشی و حتی شیوههای تدریس در رشتههای علوم انسانی در انتقال مفاهیم کارآفرینی و کسبوکار به دانشجویان وضعیت مناسبی ندارند. همچنین از نظر استادان رشتههای علوم انسانی دانشگاه، گنجاندن موضوعات آموزشی چون: مبانی کسبوکار، طرح کسبوکار، ارتباطات، مدیریت و سازمان، قوانین و مقررات حقوقی و تجاری، حسابداری، مدیریت مالی، کسبوکار الکترونیک، تأسیس کسبوکار، بازاریابی، مدیریت استراتژیک، کسبوکار بینالملل، مهارتهای کارآفرینی، به عنوان یک واحد علمی-آموزشی در واحدهای درسی دانشجویان، برای گسترش دانش و مهارت کارآفرینی و افزایش آگاهی کارآفرینانه دانشجویان لازم است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Needs Assessment of Entrepreneurship knowledge and Skill Education a Comparative Approach in Different Fields of Humanities
نویسندگان [English]
- S. Safari 1
- M. Samiazadeh 2
1 Faculty of Humanities, Shahed Uni. Tehran,Iran
2 Department of Entrepreneurship, Uni. of Tehran,Tehran.Iran
چکیده [English]
This study aimed to identify the status of entrepreneurship education and entrepreneurial training needs assessment of Humanities. Two types of questionnaires were designed and distributed among 97 students and 36 professors in order to collect the information. Results showed that almost all students and professors of Humanities believe that entrepreneurship educations leave much to be desired. In fact, materials, content and teaching methods are not appropriate to convey the concepts of entrepreneurship and business to students. Professors of Humanities also believe that incorporating concepts such as fundamentals of business, business planning, communications, organization and management, legal and commercial regulations, accounting, financial management, e-business, launching a business, marketing, strategic management, international business, and entrepreneurial skills as an academic training courses in the syllabus is key to improve the students' entrepreneurial knowledge and skills.
کلیدواژهها [English]
- Educational needs Assessment
- Entrepreneurship Education
- Entrepreneurship Knowledge
- Entrepreneurship Skill
- Humanities
ارسال نظر در مورد این مقاله