فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد،تهران،ایران

2 مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران،تهران،ایران

چکیده

این تحقیق با هدف شناسایی وضعیت آموزش کارآفرینی و نیازسنجی آموزشکارآفرینی دررشته‌های علوم انسانی  با توزیع 97 پرسشنامه بین دانشجویان و 36 پرسشنامه بین استادان انجام شده است. نتایج حاصل نشان می‏دهد  تقریباً در همه رشته‏های علوم انسانی دانشگاه ، وضعیت آموزش کارآفرینی چه از دید دانشجویان و چه از دید استادان دارای وضعیت نامناسبی است. در حقیقت مواد، محتوا و برنامه‏های فرعی علمی آموزشی و حتی شیوه‏های تدریس در رشته‏های علوم انسانی در انتقال مفاهیم کارآفرینی و کسب‏وکار به دانشجویان وضعیت مناسبی ندارند. همچنین از نظر استادان رشته‏های علوم انسانی دانشگاه، گنجاندن موضوعات آموزشی چون: مبانی کسب‏وکار، طرح کسب‏وکار، ارتباطات، مدیریت و سازمان، قوانین و مقررات حقوقی و تجاری، حسابداری، مدیریت مالی، کسب‏وکار الکترونیک، تأسیس کسب‏وکار، بازاریابی، مدیریت استراتژیک، کسب‏وکار بین‏الملل، مهارت‏های کارآفرینی، به عنوان یک واحد علمی-آموزشی در واحدهای درسی دانشجویان، برای گسترش دانش و مهارت کارآفرینی و افزایش آگاهی کارآفرینانه دانشجویان لازم است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Needs Assessment of Entrepreneurship knowledge and Skill Education a Comparative Approach in Different Fields of Humanities

نویسندگان [English]

  • S. Safari 1
  • M. Samiazadeh 2

1 Faculty of Humanities, Shahed Uni. Tehran,Iran

2 Department of Entrepreneurship, Uni. of Tehran,Tehran.Iran

چکیده [English]

This study aimed to identify the status of entrepreneurship education and entrepreneurial training needs assessment of Humanities. Two types of questionnaires were designed and distributed among 97 students and 36 professors in order to collect the information. Results showed that almost all students and professors of Humanities believe that entrepreneurship educations leave much to be desired. In fact, materials, content and teaching methods are not appropriate to convey the concepts of entrepreneurship and business to students. Professors of Humanities also believe that incorporating concepts such as fundamentals of business, business planning, communications, organization and management, legal and commercial regulations, accounting, financial management, e-business, launching a business, marketing, strategic management, international business, and entrepreneurial skills as an academic training courses in the syllabus is key to improve the students' entrepreneurial knowledge and skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational needs Assessment
  • Entrepreneurship Education
  • Entrepreneurship Knowledge
  • Entrepreneurship Skill
  • Humanities
[1]Shan S., Locke E and Collin C., Entrepreneurial motivation, Human resource management Review, Vol.13, 2003, pp.257-279. [2]Salazar M.S., Introduction to Entrepreneurship, in: Nottagh S., (ed.), first edition, Iranian national productivity organization, 2004. [3]Abedi R., Review of entrepreneurship Thinking schools, journal of human sciences, Sistan Balouchestan University, Special for Economic and Management, 2002, pp.155-172. [4]Ahmadpour Daryani M., Entrepreneurship, definitions, theories and model, 6th edition, Tehran, Pardis 57 publication, 2005. [5]Ussaman A.M., University and Entrepreneurship Development International, Conference Budapest Hungary, 1998, pp.13-15. [6]Urbano D., Aponte M. and Toledano N., Doctoral education in entrepreneurship: a European case study, Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol.15, No.2, 2008, pp.336-347. [7]Matlay H., Researching entrepreneurship and education, Education & Training, Vol.47, No.8,9, 2005, PP.665-677. [8]Ahmadpour Daryani M. and Moghimi S.M., The role of entrepreneurship education in developing knowledge of business owners, Journal of Tadbir, No.113, 2001. [9]Dana L.P., The education and training of entrepreneurs in Asia, Journal of Education &Training, Vol.43, No.8.9, 2001, pp.405-415. [10]Kuratko Donald F. and Hodgetts R.M., Entrepreneurship: Theory, Process & Practice, Vol.1, in: Amel Mehrabi E., (ed.), first edition, Mashahad, |ferdowsi university Publications, 2001. [11]Katz J.A., The chronology and intellectual trajectory of American entrepreneurship education, Journal of Business Venturing, Vol.18, No.2, 2003, pp.283-300. [12]Minniti M. and Bygrave W., A dynamic model of entrepreneurial learning, Entrepreneurship Theory and Practice, Vol.25, No.3, 2001, p.12. [13]Matlay H. and Westhead P., Virtual teams and the rise of e-entrepreneurship in Europe, International Small Business Journal, Vol.12, No.3, 2005, pp.353-365. [14]Gibb A.A., Enterprise Culture-Its Meaning and Implications for Education and Training, Journal of European Industrial Training, Vol.11, No.2, 1987. [15]Block Z. and Stump F.S., Entrepreneurship Educational Research: Experience and Challenge, Kent Publishing Company, Boston, 1992. [16]Gartner W.B. and Vesper K.H., Executive forum: experiments in entrepreneurship education: successes and failures, Journal of Business Venturing, Vol.9, 1994, pp.179-187. [17]McMullan W.E. and Long W.A., Entrepreneurship education in the nineties, Journal of Business Venturing, Vol.2, 1987, pp.261-275. [18]Zeithaml C.P. and Rice G.H., Entrepreneurship/ small business education in American universities, Journal of Small Business Management, Vol.25, No.1, 1987, pp.44-50. [19]Arasteh H.R., Entrepreneurship and supreme education: principles and obstacles, Journal of Rahyaft, No.29, 2003, pp.4-14. [20]Hills G.E., Variations in university entrepreneurship education: an empirical study in an evolving field, Journal of Business Venturing, No.3, 1998, pp.109-22. [21]McMullan W.B. and Cahoon A., Integrating Abstract Conceptualism with Experiential Learning, Academy of Management Review, 1979, pp.453-667. [22]Sexton D. and Kasarda J., Entrepreneurship, Pws-Kent Publishing Co, 1992. [23]McMullan W., Long Wayne A. and Graham James B., Assessing economic value added by university-based new-venture outreach نیازسنجی آموزش دانش و مهارت کارآقرینی: ... نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال هفتم، جلد 6 ،شماره 4 ،پاییز 3113 113 programs, Journal of Business Venturing, Vol.1, No.2, 1986, pp.225-240. [24]Solomon G., An examination of entrepreneurship education in the United States, Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol.14, No.2, 2007, pp.168-182. [25]Hynes B., Entrepreneurship education and training: introducing entrepreneurship into nonbusiness Disciplines, Journal of European Industrial Training, Vol.20, No.8, 1996, pp.10-17. [26]Heinonen J. and poikkijoki S.A., An entrepreneurial-directed approach to entrepreneurship education: mission impossible?, Journal of Management Development, Vol.25, No.1, 2006, pp.80-94. [27]Shepherd D.A. and Douglas E.J., Is management education developing, or killing, the entrepreneurial spirit?, paper presented at the 42nd International Council for Small Business Conference, San Francisco, C.A., 1997.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image