فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم‌انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران

2 دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی، دانشگاه پیام نور تهران،ایران

3 دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی، دانشگاه پیام‌نور تهران واحد ری،تهران،ایران

چکیده

این پژوهش به منظور بررسی عوامل موثر در کاربرد ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را معلمان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل که بنابر آمار 700 نفر (260 نفر در ناحیه یک و 440 نفر در ناحیه دو) تشکیل می‌داد. از این تعداد 300 نفر(150نفر مرد و 150 نفر زن) به طور تصادفی با استفاده از نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسش­نامه‌های محقق ساخته از معلمان جمع آوری شد، روایی صوری پرسش­نامه توسط متخصصان مورد تایید قرار گرفت و ضریب پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ (91/0)به دست آمد. داده‌ها با استفاده از روش­های آمار توصیفی و استنباطی(تحلیل عاملی)تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که 5 عامل از نظر معلمان دارای بار عاملی هستند . از بین 5 عامل فوق عامل روانی بیشترین درصد کل واریانس را تبیین می‌کند(21%) و سپس عامل مدیریتی(19%)، آموزشی(17%)، فرایندی(7%) و فردی(4%) قادر به تبییین واریانس هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Effective Factors in Applying Descriptive Evaluation from Primary School Teachers’ Point of View

نویسندگان [English]

  • A. Zahed Babelan 1
  • M. Farajollahi 2
  • M. Hamrang 3

1 Faculty of Humanities, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

2 Faculty of Literature and Humanities, Uni. of Payame Noor,Tehran.Iran

3 Faculty of Literature and Humanities, Payam-e-Noor University, Tehran, Rey Branch, Tehran, Iran

چکیده [English]

The present study attempted to investigate the effective factors in applying descriptive evaluation from Ardebil elementary schools second and third grade teachers’ point of view.  The method was descriptive - correctional. The research population included 700 primary schools’ second and third grade teachers (260 teachers from the first district and 240 teachers from the second district). From this number, 300 teachers (150 male and 150 female) were randomly selected by cluster sampling. The data were collected through researcher – made questionnaires. The formal validity of the questionnaire was confirmed by the specialists in the field and the reliability was calculated by K –Alfa (0.91). The data were analyzed by descriptive – inferential statistics methods (factor analysis). The result of the factor analysis indicated that 5 factors were significant from the point of view of teachers. From these 5 factors, psychological factors justified the highest percentage of the whole variance (21%). The other 4 factors had the following percentage of justification of variance, respectively: managerial factor (19%), educational (17%), procedural (7%) , and individual factors(4%).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Effective Factors in Applying Descriptive Evaluation from Primary School Teachers’ Point of View
]1[ Rezaei M., Curriculum and Teaching Methods, Guidance and Counseling and Evaluation, In Essay Collections of Conference on Information Engineering In Education, Vol.4, The Institute of Education, 2004. [2] Mohammadi F., The Study of Descriptive Evaluation Effects on Self-Esteem of ThirdGrade Elementary School Students In Tehran, M.A. Thesis, School of Psychology and Educational Sciences, Al-Zahra University, Tehran, 2005. ]3[ West R. and Creighton J., Examination Reform in Central and Eastern Europe, Issues and Trends Assessment in Education, Vol.1, No.2, 1999, pp.45-52. ]4[ Shepard L.A., The role of classroom Assessment in teaching and learning, center for study of Evaluation, standards and student testing, California university, 2000. ]5] Ahmadi H., Anthropological foundations of evaluation and revising existing system, A Collection of Academic Articles in the First Educaitonal Evaluation Conference, Tehran, Tazkyeh Publication, 2003. [6] Hassani M., Describe The Evaluation Plan, Tehran, Publisher of Contemporary Works, 2003. [7] Hossein Zadeh F., Pathology of Evaluation System of Students' Academic Achievements, Educational Research and Planning Organization, Tehran, 2001. [8] Bani-Asadi H., Introducing Design and Descriptive Evaluation, Tehran, Azmoon-ENovin, 2005. [9] Habibi F., Examining The Obstacles And Challenges Facing The Use of Descriptive Evaluation, Selected Papers of Ordibehesht Conference, Khorramabad, Education Office, Khorram Abad: Shapourkhast, 2008. [10] Hassani M. and Ahmadi H., The Survey of Qualitative-Descriptive Evaluation Tehran Elementary Schools, Journal of Educational Innovations, No.26, 2007, pp.86-122. [11] Abdi M., Descriptive Evaluation and Inclusive Training, Journal of Exceptional Education, No.97, 2009, pp.49-53. [12]Shaterlou A., Advantages of descriptive Evaluation in Inclusive Training, Journal of Exceptional Education, No.97, 2009, pp.60-67. [13] Khoshkholqh I. and Sharifi H.P. Reports of Experimental Performance of descriptive evaluation in primary schools of some parts of the country in academic year 84-85, Journal of Education No.88, 2006, pp.117-147. عادل زاهدبابالن و همکاران 276 نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال ششم، جلد 6 ،شماره 4 ،پاییز 3113 [14]Namvar Y., The study of Efficacy Rate of Experimental Performing of DescriptiveQualities on Educational and Academic Performance of Elementary School Students in Ardabil, Ardabil Ministry of Education, 2008. [15] Zinni Vand M. and Rokhfard M., Descriptive Evaluation a Requirement for the Implementation of Inclusive Education, Journal of Exceptional Education, No.97, 2010, pp.60-67. [16] Mousavi S., Surveying parents and Managers of descriptive Assessment on the basis of detailed objectives of Project in academic year of 83-84, Qom Ministry of Education, 2005. [17] Abumohammadi M., Review of primary school teachers viewpoints about descriptive evaluation approach in Yazd province, B.A. Thesis, University of Yazd, 2005. [18] Amiri T., Effectiveness Evaluation of Descriptive evaluation Plan in the first, second and third-grade primary school students and its comparison with quantitative evaluation in Chahar-Mahale-Bakhtiari province, Educational Research Council in Education Office, 2006. [19] Farajollahi M. and Haghighi F., The role of Continuous assessment in deepening the secondgrade students' learning in Tehran, Journal of Education, No.92, 2005, pp.81-114. [20] Zarei E., The effects of Descriptive evaluation on creativity and learning participation and academic performance of third grade boys and girls in Bandar Abbas, Journal of Educational Sciences, Vol.8, No.2, 2009, pp.79-92. [21] Zamani Fard F. and et.al, elementary School teachers' descriptive Experiences from the objectives of descriptive evaluation project, Islamic Azad University, Isfahan, No.25, 2010, pp.38-52. [22] Mortezaei-Nejad E., The study of Teachers and parents viewpoints towards Application of descriptive evaluation in first, and second-grade Elementary classes in Tehran in academic year of 83-84, Islamic Azad University, Shahr-e-Rey Branch, 2005. [23] Katula A.S. and Sherrill C., Improving student motivation, parent communication and assessment while implementing a portfolio program, Master research project's aunt Xavier University, 1999. [24] Zaff j.f., Formative assessment: Does it work, Research Foundations for the Kaplan Achievement Planner, New York, Kaplan K12 Learning Services, 2003. [25] Sadler P.M. and Good E., The impact of selfand peer-grading on student learning, Educational Assessment, Vol.11, No.1, 2006, pp.1-31. [26] LokasA. and Murphy J. Middle school student perceptions of school climate, Examining protective function on subsequent adjustment problems, Learning Environments Journal, Vol.12, No.2, 2007, pp.85-99.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image