فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه جامع علمی- کاربردی تهران،ایران

2 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران

3 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران

4 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی محتوای الکترونیکی درس فارسی عمومی با اصول طراحی چند رسانه­ای مایر انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل محتوای الکترونیکی درس فارسی عمومی آموزش الکترونیکی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی    می­باشد. ابزار جمع­آوری داده­ها شامل چک لیستی محقق ساخته­ دارای  مقیاس پنج درجه­ای لیکرت با روایی محتوایی و پایایی 96/0 بوده است. نتایج حاکی از آن است که میزان مطابقت محتوای مذکور با اصول مجاورت زمانی و افزونگی در وضعیت مطلوب، با اصول چندرسانه­ای، مجاورت مکانی، پیوستگی و کانال­های حسی در وضعیت نسبتاً مطلوب و با اصل تفاوت­های فردی در وضعیت نامطلوب بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluation of Electronic Learning Contents

نویسندگان [English]

  • P. Mortazavi Aghdam 1
  • R. Rahmani Neyshabour 2
  • E. Zareye Zavaraki 3
  • M. Atashak 4

1 Lecturer, Faculty of humanities, Uni. of Applied Science and Technology, Tehran,Iran

2 Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i Uni. Tehran,Iran

3 Assistant Professor, Faculty of Psychology and Education Allameh Tabataba’i Uni. Tehran,Iran

4 Faculty of Psychology and Education, Shahid Beheshti Uni. Tehran,Iran

چکیده [English]

This research tries to evaluate the electronic contents of "General Farsi" course consistent with Mayer multimedia design principles. The population of the research includes electronic contents of "General Farsi" course in electronic learning of Khajeh-Nassir Tousi University. The data gathering tools consisted of a researcher-made checklist using five-point Liker scale with a 96 percent content validity and reliability. The results of the study indicate that the extent of consistency of the contents with the Temporal Contiguity and Redundancy Principles was optimal while it was semi-optimal when Multimedia, Spatial Contiguity, Coherence and Modality Principles were taken into account and finally it was regarded suboptimal in relation to Individual Differences Principle.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Evaluation
  • Mayer Multimedia Design Principles
  • Khajeh-Nassir Tousi University
  • Electronic Learning Contents

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image