فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ، ایران

2 گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: یادگیری الکترونیکی به‌عنوان پیامد مستقیم ادغام فناوری و آموزش، به‌صورت یک رسانه قدرتمند یادگیری به ویژه با استفاده از فناوری‌های اینترنت پدیدار شده است. یادگیری الکترونیکی استفاده از فن‌آوری ارتباط از راه دور برای ارائه اطلاعات به‌منظور آموزش و یادگیری است که با توسعه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به الگویی جدید برای آموزش مدرن تبدیل شده است. کیفیت یادگیری الکترونیکی وابسته به اندازه یا میزانی است که فناوری، تعامل­ها، محتوا و خدمات به یادگیرنده و یاددهنده اجازه می­دهد تا مطابق با انتظارات خود در محیط یادگیری فعالیت کنند و رضایت به‌دست آورند. افزایش قابلیت­های یادگیری الکترونیکی و امکان تحقق هدف­های آموزشی از این طریق، در گروی درنظر گرفتن ابعاد و جوانب متعدد آن و توجه به عوامل تاثیرگذار در سیستم یادگیری الکترونیکی است. با استفاده از محتوای الکترونیکی طیف بیشتری از حواس دانش‌آموزان درفرآیند یاددهی- یادگیری درگیر شده و فرآیند یادگیری عمیق‌تر و اشتیاق دانش‌آموزان بیشتر می­شود.  این پژوهش با هدف بررسی رابطه کیفیت خدمات آموزشی مدرسه با موفقیت سیستم‌های یادگیری الکترونیکی با نقش میانجی‌گری رضایت ادراک شده در میان دانش‌آموزان پسر ابتدایی ناحیه یک انجام گرفت.
روش‌ها‌: روش تحقیق تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت انجام تحقیق، جزء تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی می­باشد. جامعه آماری تحقیق را دانش‌آموزان پسر پایه پنجم و ششم ابتدایی ناحیه یک شهر مشهد به تعداد تقریبی 9000 نفر تشکیل دادند که با استفاده از فرمول نمونه­گیری کوکران، 369 نفر به عنوان حجم نمونه آماری مورد مطالعه قرار گرفتند. روش نمونه گیری تصادفی در دسترس است. مهمترین ابزار تحقیق پرسشنامه است و پرسشنامه پژوهش برگرفته از تحقیق آل فرایهات و همکارانمی­باشد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه در تحقیق آل فرایهات و همکاران  ارزیابی و مطلوب بودن آنها تایید گردید. در تحقیق آل فرایهات و همکاران ، میزان پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ %85 حاصل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­های توصیفی و استنباطی از نرم‌افزار AMOS و SPSS استفاده گردید.
یافته‌ها: بر اساس یافته های حاصل از پژوهش می­توان گفت رضایت ادراک شده اثر غیر مستقیم و میانجی در رابطه ابعاد کیفیت خدمات آموزشی و سودمندی ادراک شده سیستم یادگیری الکترونیکی دانش‌آموزان دارد و همچنین اثر غیر مستقیم رضایت ادراک شده در رابطه ابعاد کیفیت خدمات آموزشی و کاربرد سیستم یادگیری الکترونیکی دانش‌آموزان تایید شد.
نتیجه‌گیری:  بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ در صورتی‌که کیفیت خدمات آموزشی مدارس از ابعاد مختلف دارای کیفیت مطلوبی باشد و دانش­آموزان بتوانند خودشان را با سیستم یادگیری الکترونیکی تطابق دهند، احساس سودمندی و ارزشمندی ادراک شده بیشتری خواهند داشت. هر چقدر دانش‌آموزان در خدمات آموزشی مختلفی (کیفیت فنی سیستم عالی، کیفیت معلم بروز و با دانش، کیفیت اطلاعات جامع و دقیق و پشتیبانی سیستم آموزشی) که دریافت می­کنند احساس رضایت بیشتری داشته باشند، به احتمال بسیار زیاد از سیستم یادگیری الکترونیکی به‌عنوان کاربر، استفاده بیشتری می­کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between the quality of school educational services and the success of e-learning systems with the mediating role of students' perceived satisfaction

نویسندگان [English]

  • T. Sabbagh hasanzadeh 1
  • H. Nakhaee 2

1 Department of Curriculum Planning, Payame Noor University, Mashhad, Iran

2 Department of Curriculum Planning, Payame Noor University, Mashhad, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: E-learning as a direct consequence of the integration of technology and training has emerged as a powerful learning media, especially using the Internet technologies. Electronic learning is the use of remote communication technology to provide information for training and learning, which has become a new paradigm for modern education with the development of information and communication technology. The quality of e-learning is dependent on the size or the extent to which technology, interactions, content and services allows the learner and the teacher to work in accordance with their expectations in the learning environment and get satisfaction. Increasing the capabilities of e-learning and the possibility of realizing educational goals in this way  depend on considering its various dimensions and aspects  and paying attention to the factors influencing the e-learning system. By using the electronic content, a wider spectrum of the students' senses is involved in the  teaching-learning process and learning process is deeper and the motivation of the students is higher. The purpose of this study was to investigate the relationship between the quality of school education services  and the success of the e-learning systems with the perceived mediating role of satisfaction among the primary school male students in the first region.
Methods: The research method of this study is applied in terms of purpose and in terms of the method and nature of the research is a descriptive study of correlation type. The statistical population of the study consisted of approximately 9,000 male students of the fifth and sixth grade of primary school in the first region of Mashhad  among whom 369 students were selected as statistical sample size, using Cochran sampling formula. The random sampling method is available. The most important research tool was a questionnaire. The research questionnaire  was derived from the research of Al-Ferries and colleagues. The formal and content validity of the questionnaire was examined and its compatibility was confirmed in the research of Al-Ferries and their colleagues. In the research of Al-Ferries  and colleagues, the reliability of the questionnaire was obtained, using Cronbach's alpha coefficient of 85%. AMOS and SPSS software were used to analyze descriptive and inferential data.
Findings: According to the findings of the research, it can be said that the perceived satisfaction has an indirect and mediating effect on the dimensions of the quality of educational services and the perceived usefulness of the electronic learning system of the students. Moreover, the indirect effect of the perceived satisfaction in the relationship between the quality of the educational services and  the application of the students' electronic learning system was approved.
Conclusion: The results of the study show that  if the quality of school training has a desirable quality from different dimensions and the students can adapt themselves to the e-learning system, they will have a feeling of more perceived usefulness and effectiveness . The more satisfied are the students in various training services that they receive  (that is, high-quality technical system, teacher quality being up-to-date and  knowledgeable, the quality of comprehensive and accurate information and educational system support)  , the more they are most likely to use the e-learning system as the user. user more. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quality of educational services
  • success of e-learning systems
  • students'
  • perceived satisfaction

COPYRIGHTS 
©2022 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[3] Dahlstrom E, Brooks D. C , Bichsel  J. The current ecosystem of learning management systems in higher education: Student, faculty, and IT perspectives Research report. Louisville, CO: ECAR. 2014.
[13] Al-Fraihat D, Joy M , Sinclair J. Evaluating E-learning systems success: An empirical study. Computers in Human Behavior. 2020;102: 67-86.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image