فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 داﻧﺸﮑﺪه ﻣﻌﻤﺎری، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻢ وﺻﻨﻌﺖ اﯾﺮان،تهران،ایران

2 دانشکده فنی و مهندسی ،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران

3 دانشکده معماری،دانشگاه هنر اسلامی تبریز،تبریز،ایران

چکیده

امروزه بوستانهای شهری بخشی جدایی ناپذیر از مجتمع های زیستی و فضاهای عمومی، به ویژه در کلان شهرها محسوب می شوند و در برآورده ساختن نیازهای اجتماعی و فردی شهروندان نقش اساسی و مهمی ایفا می نمایند. این فضاها بخش عمده ای از زمان و محیط روزمره مردم از جمله کودکان را به خود اختصاص می دهند و به همین دلیل ارتقاء و غنی سازی این فضاها می تواند در رشد فردی، تعامل های اجتماعی، تقویت حس تعاون و حتی آموزش شهروندان و کودکان موثر باشد. با توجه به ویژگی های خاص رشد، سلامت و امنیت کودکان، همواره بخشی از کارکرد فضاهای باز شهری از جمله بوستان ها به کودکان اختصاص می یابد. از این رو آماده سازی محیط های باز شهری از جمله بوستان ها برای کودکان به عنوان شهروندان و سازندگان آینده شهر از اهمیت ویژه برخوردار است. در این مقاله با تکیه بر ویژگیهای منحصر به فرد کودکان، به عنوان بخش مهمی از شهروندان، ضرورت و اهمیت بهره گیری از قابلیت بوستان های شهری به منظور رشد خلاقیت آنها مورد تاکید قرار می گیرد و در این رابطه برخی از اصول و معیارهای طراحی بوستان های شهری در تناسب بارشد و شکوفایی خلاقیت کودکان ارایه می شود. همچنین مشارکت آنها در فرایند طراحی بوستان های کودک و فضاهای بازی به عنوان یکی از راهکارهای فعال و پویای طراحی پیشنهاد می شود. در این راستا با تکیه برروش تحقیقی تحلیل محتوا، برخی از مطالعات رشد خلاقیت کودکان و فرایند طراحی فضاهای باز و بوستان های شهری بررسی شده و چنین استنتاج می شود که مشارکت مستقیم کودکان در خلق فضای آنان، افزون بر ایجاد تمایل بیشتر به حضور و تعامل در محیط، امکان رشد جسمی، ذهنی، اجتماعی، استعداد ها و خلاقیت آنان نیز فراهم گردد.                 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

urban parks design and children's creativity development

نویسندگان [English]

  • F. Mozaffar 1
  • H.R. Azemati 2
  • M. Bagheri 3

1 Faculty of Architecture, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran

2 Faculty of Engineering, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran

3 Faculty of Architecture, Islamic Arts University of Tabriz, ,Tabriz,, Iran

چکیده [English]

Today, urban parks are an integral part of biological complexes and public spaces, especially in metropolitan areas, and play an essential role in meeting the social and individual needs of citizens. These spaces occupy a large part of people's daily time and environment, including children, and therefore the upgrading and enrichment of these spaces can be effective in personal growth, social interactions, strengthening the sense of cooperation and even educating citizens and children. Be. Due to the special characteristics of children's growth, health and safety, a part of the function of urban open spaces, including parks, is always allocated to children. Therefore, the preparation of urban open spaces, including parks, is of particular importance for children as citizens and future builders of the city. In this article, relying on the unique characteristics of children, as an important part of citizens, the necessity and importance of using the capacity of urban parks to grow their creativity is emphasized and in this regard, some of the principles and criteria of garden design Urban landscapes are presented in proportion to the rainfall and flourishing of children's creativity. Their participation in the design process of children's parks and play spaces is also suggested as one of the active and dynamic design strategies. In this regard, based on the research method of content analysis, some studies of children's creative development and the process of designing open spaces and urban parks have been studied and it is concluded that children's direct participation in creating their space, in addition to creating more desire to attend and interact. In the environment, the possibility of physical, mental, social development, talents and their creativity is also provided.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Urban parks
  • Outdoor
  • Child
  • Development
  • Creativity
  » . ﺳﯿﺪ ﻣﺤﺴﻦ و ﻫﻤﮑﺎران ،ﺣﺒﯿﺒﯽ[١]
ﺳﺮاﻧﻪ ﮐﺎرﺑﺮی ﻫﺎی 
ﺷﻬﺮی اﻧﺘﺸﺎرات ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﯽ زﻣﯿﻦ و ﻣﺴﮑﻦ دﻓﺘﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت  ،«   .، ﺗﻬﺮان 1378 ﭼﺎپ اول، دﯾﻤﺎه ، زﻣﯿﻦ و ﻣﺴﮑﻦ [2] Proshansky , H.M.،  The city and the selfidentity، Environment and Behaviour ،10 ،2، (1978) pp.147-169. ". [ﻟﻨﮓ،ﺟﺎن 3] آﻓﺮﯾﻨﺶ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻣﻌﻤﺎری ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ ﻋﯿﻨﯽ ،"  .ﺗﻬﺮان ،1381ﻓﺮ، اﻧﺘﺸﺎرات داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، [4] Newman, O.، Defensible space :people and design in the violent city ،London :Architectural Press . (1973) "  [ﻣﻄﻠﺒﯽ، ﻗﺎﺳﻢ، 5] ﺑﺎزﺷﻨﺎﺳﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﻓﺮم و ﻋﻤﻠﮑﺮد در ﻣﻌﻤﺎری ،25  ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﻫﻨﺮﻫﺎی زﯾﺒﺎ، ﺷﻤﺎره –ﻧﺸﺮﯾﻪ ﻋﻠﻤﯽ ،"  .64-55 ﺻﻔﺤﻪ [6] Kytta., m.,Affordances of Childrens Environments In The Context of Cities،Small Towns،Suburbs And Rural Villages In Finland And Belarus. Environmental Psychology, 22,109-123. (2002) »  [ﺳﯿﻒ، ﻋﻠﯽ اﮐﺒﺮ 7] رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﭘﺮورﺷﯽ، رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﯾﺎدﮔﯿﺮی و آﻣﻮزش  . ﺗﻬﺮان 1379 ،اﻧﺘﺸﺎرات آﮔﺎه «
 [ﻣﻌﻤﺎرﯾﺎن، ﻏﻼﻣﺤﺴﯿﻦ ."ﺳﯿﺮی در ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮی 8]     .ﺗﻬﺮان 1384 . ﻣﻌﻤﺎری" .اﻧﺘﺸﺎرات ﺳﺮوش داﻧﺶ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺧﻼﻗﯿﺖ و  ، [ﺣﺴﯿﻨﯽ، اﻓﻀﻞ اﻟﺴﺎدات 9] ﺷﯿﻮه ﻫﺎی ﭘﺮورش آن، رﺳﺎﻟﻪ دﮐﺘﺮ ی، داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺮﺑﯿﺖ .ﺗﻬﺮان ،1376 ﻣﺪرس، [10] Sullivan, W.C , Kuo F.E Depooter , S.F, , The Fruit of Urban Nature ,Vital Neighbourhood Spaces. Environment  and Behavior. 36(5):678700. (2004) [11] Ittelson, ، W.H.
 Proshansky ، H.M ، Rivlin ، L. G. and
 Winkel, G.H.An introduction to Environmental Psychology .Holt، N. Y. (1974) [12] Hayward, D.G. Rothenberg، M . Beasley، R. School aged children in three urban playgrounds… City Univ . of N. Y. Housing Devlopm. Direc.children at play .London ،Her Maj. Stat. office (1973) [13] Altman,I. Behavior and environment :advances in theory and research، v.10. (1980) [14] Moore, R.C. ،Collaborating with young people to assess their landscape values. Ekistics281 :128-135 (1980)
٨۴
    ﻣﺠﻠﻪ ﻓﻨﺎوری و آﻣﻮزش، ﺳﺎل اول، ﺟﻠﺪ اول، ﺷﻤﺎره 1385 ، زﻣﺴﺘﺎن 2
» . [ﮐﺪﯾﻮر رﯾﺎل ﭘﺮوﯾﻦ 15]
ﺑﺮرﺳﯽ دﯾﺪﮔﺎه ﺑﺮ وﻧﺮ و 
ﻣﺮوری ﺑﺮ ﺳﺎﯾﺮ دﯾﺪﮔﺎه ﻫﺎ در رﺷﺪ ، دﻓﺘﺮ ﻫﻤﮑﺎری «  .1362ﻫﺎی ﺣﻮزه و داﻧﺸﮕﺎه، ﺗﻬﺮان، » . [ﺳﯿﻨﮕﺮ، دورﺗﯽ ﺟﯽ، روﻧﺴﻦ، ﺗﺮﯾﺴﯽ آ 16] ﮐﻮدک ﭼ ﮕ ﻮﻧﻪ ﻓﮑ ﺮ ﻣ ﯽ ﮐﻨ ﺪ ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﺼﻄﻔﯽ ﮐﺮﯾﻤﯽ، «  .1362اﻧﺘﺸﺎرات آﻣﻮزش، ﭼﺎپ دوم، ﺗﻬﺮان، » . [ﮔﺮوﻧﻠﻨﺪ، ﻧﺮﻣﺎن ای 17] ﻫﺪف ﻫﺎی رﻓﺘﺎری ﺑﺮای ﺗﺪرﯾﺲ و آﻣﻮزش ، ﺗﺮﺟﻤﻪ اﻣﺎن اﷲ ﺻﻔﺮی، اﻧﺘﺸﺎرات «  .1365رﺷﺪ، ﭼﺎپ دوم، ﺗﻬﺮان، 
» . [ﻻﻓﻮن، ﭘﯽ ﯾﺮﻟﻮﯾﯽ راﺑﺮت 18]
آﻧﭽﻪ ﺑﺎﯾﺪ درﺑﺎره رﯾﺸﻪ 
ﻫﺎی رواﻧﯽ رﻓﺘﺎر ﮐﻮدﮐﺎن ﺧﻮد ﺑﺪاﻧﯿﺪ ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﺤﻤﺪ «  .1369ﺣﺴﯿﻦ ﺳﺮوری، اﻧﺘﺸﺎرات ﻫﻤﮕﺎم، ﺗﻬﺮان، [19] Sutto, E.P. Kemp،S،, Children As Partners In Neighborhood Place making :Lessons From Intergenerational Design Charrettes ، Environmentalpsycholog, 22،171-189. (2002)

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image