فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ایلام،ایران

2 دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه،ایران

چکیده

این پژوهش، با هدف تعیین میزان تأثیر کاربرد ترسیم نقشه های مفهومی رایانه ای در مقایسه با روش رایج ترسیم نقشه های مفهومی( قلم -
کاغذی)، در افزایش سطح یادگیری و یادداری دانش آموزان در درس زمین شناسی دوره دبیرستان انجام گرفته است. پژوهش به شیوه شبه آزمایشی بود
که در آن دانش آموزان دو کلاس در دو گروه جای گرفتند (گروه اول: نقشه های مفهومی رایج (قلم – کاغذی) گروه دوم : نقشه های مفهومی رایانه ای با
ابتدا پیش آزمون اجرا شده و به دنبال آن دانش آموزان هر دو گروه توسط خود پژوهشگر به مدت 6 جلسه 2 ساعته .(Cmap) استفاده از نرمافزار
تحت آموزش با توجه به نقشه ی مفهومی رایانه ای و قلم - کاغذی با محتوای آموزشی یکسان قرار گرفتند. بعد از آموزش ها پس آزمون انجام گرفت.
سپس با سه هفته تأخیر پس آزمون دوم اجرا گردید. برای جمع آوری داده ها از یک آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته استفاده شد. تعداد
پرسش ها در تمام آزمون ها 25 پرسش بوده، که در پس آزمون تعداد ده پرسش از پرسشها با پیش آزمون مشترک بود. پرسشهای آزمون یادداری نیز
0 است. نتایج با استفاده از / ترکیبی از پیش آزمون و پس آزمون بود. پایایی آزمون با روش بازآزمایی بر اساس ضریب همسانی درونی آلفای کرونباخ 79
وتحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. بر اساس نتایج می توان گفت که در هر دو متغیر وابسته ی مورد نظر این پژوهش، t آزمون
بر روش قلم کاغذی برتری دارد با توجه به اینکه نتایج دو گروه آزمایشی متفاوت است، لذا Cmap روش ترسیم نقشه ی مفهومی با استفاده از نرم افزار
نوع نرم افزار و نحوه طراحی آن می تواند در یادگیری یا عدم یادگیری دانش آموزان در ترسیم نقشه های مفهومی به کمک رایانه مؤثر باشد.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Comparing the Effects of E-Learning and Conventional Training on Learning and Motivation in Continuing Medical Education

نویسندگان [English]

  • H. Mehdizadeh 1
  • M. Eslampanah 2
  • D. Payab 2

1 Faculty of Engineering, Ilam University, Iran

2 Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Kermanshah Branch,Iran

چکیده [English]

Abstract: this study is carried out to investigate the effect of application of computer-assisted concept
mapping on high school students’ immediate and long-term geology learning compared to conventional (Paper
& pen) method. “pretest-post-test” semi experimental design with control group has been used at the study.
Two classes of G11 grade students were randomly assigned to experimental and control groups. Participants in
Experimental group were asked to create several concept-maps with use of C-map software on Geology topics
and students in control group were asked to do the same with conventional (Paper & Pen) method of concept
mapping. After performing pre-test, students in both groups were asked to create concept map diagrams for 6
sessions (2 hours length), and then immediately the first post-test and after three weeks the second post-test were
performed to assess their immediate and long-term learning on geology concepts and topics. Three teacher-made
tests each contain 25 questions were used to assess students’ learning. The cronbach alpha reliability coefficient
was 0.79. Analysis of covariance and t-test were performed to analyze the data. Results revealed that the mean
scores of both students’ immediate and long-term learning in experimental group were significantly higher than
the control group. Considering Eta square coefficient indicates that implementing computer-assisted concept
mapping in geology education can account for 33 percent of students’ immediate and 49 percent of their longterm
learning. It can be concluded that computer-assisted mapping can improve students’ learning.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Conventional (Paper & Pen) Concept Mapping
  • Computer-Assisted Concept Mapping
  • C-map Software
  • Constructivism
  • Geology

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image