نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده علوم تربیتی،دانشگاه کردستان،کردستان،ایران
2 دانشکده علوم انسانی،دانشگاه پیام نور،کردستان،ایران
چکیده
چکیده: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی موانع موجود در اجرا و برگزاری دورههای آموزش از راه دور در مدارس راهنمایی و متوسطه استان کردستان
و همچنین ارائه راهکارهایی برای بهبود این دورهها بوده است. برای نیل به چنین هدفی و به عنوان یک مطالعه توصیفی، از رویکرد کیفی استفاده شده-
است. مشارکت کنندگان در این مطالعه مشتمل بر 7 نفر مدیر و 14 نفر معلم بودند که در مراکز آموزش از راه دور در استان کردستان به کار اشتغال
دارند. به منظور جمع آوری داده ها، علاوه بر مصاحبه نیمه ساختمند از یک پرسشنامه باز پاسخ نیز برای تعدادی از مشارکت کنندگان که امکان
دسترسی به آنها برای محققان ممکن نبود، بهره گرفته شد. درتحلیل داده ها نیز از روش تحلیل محتوی به شیوه استقرایی استفاده شد. نتایج تحلیل
نشان داد که موانع فناوری و ارتباطی، موانع برنامه ریزی درسی، موانع اداری و ساختاری و موانع مالی، مهمترین موانع پیش روی این دوره ها بود و برای
از میان برداشتن آنها لازم است که مراکز مذکور و همچنین نهادهایی که از این مراکز حمایت میکنند، زیرساخت های فناوری و مالی بهتری برای این
مراکز فراهم سازند و همچنین اقدام به ارزش یابی و بازنگری از برنامه ها و استراتژی های مربوط نمایند.
واژگان کلیدی: آموزش از راه دور، موانع آموزش از راه دور، فناوری اطلاعات و ارتباطات، راهبردهای آموزش از راه دور
کلیدواژهها
- واژگان کلیدی: آموزش از راه دور
- موانع آموزش از راه دور
- فناوری اطلاعات و ارتباطات
- راهبردهای آموزش از راه دور
موضوعات
عنوان مقاله [English]
E-learning Barrier and Finding Solutions for its Optimal Implementation: Reflecting Secondary and High School Managers and Teacher’s View Points
نویسندگان [English]
- N. Azizi 1
- A. Shah Mohammadi 2
- H. Naghdi 2
1 Faculty of Educational Sciences, Kurdistan University, Kurdistan, Iran
2 Faculty of Humanities, Payame Noor University, Kurdistan, Iran
چکیده [English]
Abstract:The aim of this research is recognizing the barriers which exist in implementing and holding the Elearning
course in Kurdistan province secondary and high schools. We also try to provide solutions for this
barrier to improve the course. To do so and as a descriptive research author uses a qualitative method. The
statistical population of this research was 7 managers and 14 teachers who were working in the E-learning
schools in the Kurdistan province. To collect the data both semi structure interview and open questionnaires
were used for those participants who were not available. For analyzing the data content analysis was used in
inductive approach. The results showed that technology and communications, curriculum, administrative and
structural and financial barriers are the most important ones. To remove these barriers, it is necessary that the
aforementioned centers and the agencies which support them provide the best infrastructures in technology and
financial terms. Also, it is necessary for them to evaluate and review the related strategies and programs.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: E- learning
- E-learning barriers
- information and communication technology
- E-learning strategies
ارسال نظر در مورد این مقاله