نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده ی مهندسی کامپیوتر، دانشگاه علم و صنعت ایران ،تهران،ایران
2 دانشکدهی مهندسی کامپیوتر، دانشگاه علم و صنعت ایران،تهران،ایرن
3 دانشکدهی مهندسی کامپیوتر، دانشگاه علم و صنعت ایران،تهران،ایران
4 دانشکده ی مهندسی کامپیوتر، دانشگاه علم و صنعت ایران،تهران،ایران
چکیده
چکیده: در طول سال های اخیر مطالعات فراوانی روی نقش شخصیت بر عملکرد تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان صورت گرفته است، ولی در این
مطالعات، مدل جامعی ارائه نشده است. همچنین در محاسبات آماری فقط به رابطه ی بین شخصیت خود فرد و عملکرد تحصیلی وی بدون در نظر
گرفتن تأثیرپذیری او از اطرافیانش پرداخته شده است. در این پژوهش یک شبیه سازی اجتماعی برای بررسی تأثیر شخصیت فرد و دوستانش بر عملکرد
« پنج عامل بزرگ شخصیت » تحصیلی وی با استفاده از سیستم های چند عاملی ارائه شده است که در آن طراحی عوامل مبتنی بر تئوری روان شناسی
است. در شبیه سازی طراحی شده، پارامترهای مختلفی برای تنظیم رفتار شبیه سازی در نظر گرفته شده اند که می توانند توسط افراد خبره جایگزین
شوند. پس از پیاده سازی مدل با استفاده از روش های شبیه سازی نتیجه ی کار در قالب یک ابزار با واسط کاربر مناسب برای وارد کردن پارامترها و
مشاهده ی روند رفتار عوامل در حین اجرا ارائه شده است. یک نمونه داده ی واقعی از طریق توزیع پرسش نامه ی استاندارد شخصیت که روایی و پایایی آن
پیشتر توسط متخصصان بررسی شده، جمع آوری گردیده است. این پرسش نامه بین 35 دانشجوی سال دوم کامپیوتر از دانشگاه علم و صنعت ایران توزیع
شده و سپس شبیه سازی بر روی این نمونه داده، با در نظر گرفتن شخصیت فرد در معادلات عملکرد تحصیلی وی و اضافه کردن نقش شخصیت دوستان
انجام شده است. در نهایت دیده شده که وارد کردن تأثیر شخصیت دوستان، باعث بهبود در نتایج شبیه سازی می شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Academic Performance and Friendship Relation in Students: Role of Personality
نویسندگان [English]
- F.S. Almodaressi 1
- N. Mozayani 2
- M.R. Jahed Motlagh 3
- M. Ahmadi 4
1 Department of Computer Engineering, Iran University of Science and Technology,Tehran,Iran
2 Department of Computer Engineering, Iran University of Science and Technology,Tehran,Iran
3 Department of Computer Engineering, Iran University of Science and Technology ,Tehran.Iran
4 Department of Computer Engineering, Iran University of Science and Technology ,Tehran,Iran
چکیده [English]
Abstract: There have been many studies about personality role in students’ studies in recent years. However,
these studies do not provide a comprehensive model. In addition, statistical researchers have just attended the
relationship between each individual’s personality and his academic performance without considering the impact
of people around him on his educationalachievements. In this research, a social simulation has been propounded
which shows the impact of an individual’s personality and other people around him in his academic performance
using multi-agent systems. Each individual in the simulation has five personality factors which came from the
theory of “big five personality”. The simulation is prepared as a tool with a user interface to set parameters and
see the result of each simulation. The parameters have been considered by experts to be replaced during the test
phase. Data used for simulation was taken with the help of the “big five personality” questionnaire distributed
among 35 second-year computer students in Iran University of Science and Technology. Reliability and validity
of questions have been previously reviewed by experts. Simulation was executed on the data and the results had
been prepared using each student’s personality and adding the friendship links between them. It has been shown
that taking into account each student’s friends’ personality can improve the simulation results.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Theory of bigFive Personality
- academic performance
- Multi Agent Systems
- Social Simulation
ارسال نظر در مورد این مقاله