فلسفه تعلیم و تربیت
فتانه حسنی جعفری؛ فروزان ضرابیان؛ ابوالفضل عباسی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نمایش فیلمهای تاریخی بر پیشرفت تحصیلی درس تاریخ انجام گرفته است. روش پژوهش شبهآزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. شرکتکنندگان پژوهش شامل 60 نفر از دانشآموزان پایة پنجم ابتدایی بودند که به شیوة نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نمایش فیلمهای تاریخی بر پیشرفت تحصیلی درس تاریخ انجام گرفته است. روش پژوهش شبهآزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. شرکتکنندگان پژوهش شامل 60 نفر از دانشآموزان پایة پنجم ابتدایی بودند که به شیوة نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پایایی آزمون درس از روش بازآزمایی و ضریب بهدستآمده برابر با 85/0 میباشد و دارای ضریب اعتبار است. دادهها با بهرهگیری از آمار توصیفی و استنباطی تحت نرمافزار spss توصیف و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین استفاده از نمایش فیلمهای تاریخی در تدریس درس تاریخ در مقایسه با روش سخنرانی وجود دارد.
فلسفه تعلیم و تربیت
مسعود علی اکبر گلکار
چکیده
این مقاله مزایای سیستم فیدبک از نحوه آموزش در دانشگاههای سنتی را مطرح میکند. فیدبک از نحوه تدریس در دانشگاههای سنتی از نظر خواهی از دانشجویان در مورد برنامه تدریس شده، تدریس توسط گروه آموزشی، در سطح گروه آموزشی یا دانشکده صورت گرفته به صورت آماری تهیه میشود. تمام دانشگاهها در سراسر جهان چنین سیستمی برای ارزیابی دارند. ...
بیشتر
این مقاله مزایای سیستم فیدبک از نحوه آموزش در دانشگاههای سنتی را مطرح میکند. فیدبک از نحوه تدریس در دانشگاههای سنتی از نظر خواهی از دانشجویان در مورد برنامه تدریس شده، تدریس توسط گروه آموزشی، در سطح گروه آموزشی یا دانشکده صورت گرفته به صورت آماری تهیه میشود. تمام دانشگاهها در سراسر جهان چنین سیستمی برای ارزیابی دارند. بعضی از دانشگاهها نتایج حاصل از این بررسی آماری را در سطح مدیریت دانشگاه مطرح میکنند، بعضی فقط بعضی فقط در سطح اساتید مدرس مطرح کرده و بعضی فقط به مطرح کردن در سطح دانشجویان اکتفا میکنند. یک مشکل معمول این است که نتایج این بررسیها ممکن است فقط توسط اساتید دیده شود و مهم نباشد که خوب یا بد باشد. در مقاله یک توسعه کیفیت آموزشی پویا ارائه میشود که به طور سیستماتیک اطلاعات را از دانشجویان و مدرسین و ناظران صنعت جمع آوری میکند. سپس یک مدیریت به صورت افزایش اطلاعات ورودی به طور دائم به کار گرفته شده تا از اطلاعات حاصل به صورت مبنایی برای تهیه و توسعه کیفیت دروس جاری استفاده شود. ضمناً ماتریسی از اندازه گیری نحوه این که هر کس چگونه از این فیدبک برای بهبود نحوه تدریس و یادگیری استفاده میکند تهیه میشود.