رویکردهای نوین آموزشی
محمد مجدم؛ زهره خوش نشین؛ سید عبدالله قاسم تبار؛ علی نجفی
چکیده
پیشینه و اهداف: جهش سازمانها و شرکتها برای دستیابی به بازارهای بزرگ جهانی آنها را بر آن داشته است که اثربخش ترین و کارآمدترین روشها را برای این هدف بهکارگیرند. یکی از این روشها، روشهای نوین تدریس برای کارکنان است، که در پژوهش حاضر به منظور امکانسنجی کاربرد روشهای نوین تدریس در شرکت صنایع ملی پتروشیمی بهمنظور بهرهمندی ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: جهش سازمانها و شرکتها برای دستیابی به بازارهای بزرگ جهانی آنها را بر آن داشته است که اثربخش ترین و کارآمدترین روشها را برای این هدف بهکارگیرند. یکی از این روشها، روشهای نوین تدریس برای کارکنان است، که در پژوهش حاضر به منظور امکانسنجی کاربرد روشهای نوین تدریس در شرکت صنایع ملی پتروشیمی بهمنظور بهرهمندی شرکت و بهخصوص کارکنان از این روشهای تدریس مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است.روشها: پژوهش حاضر کاربردی و در قالب توصیفی - پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته تهیه شده است. پرسشنامه شامل پنج مؤلفه (سؤال) با 56 گویه است که به تفکیک آمادگی (17 گویه)، اثربخشی روشهای تدریس دورههای قبل (10 گویه)، کیفیت محتوای درسی (8 گویه)، فرصت توسعه روشهای نوین تدریس (12 گویه)، و فرصت توسعه روشهای نوین تدریس در تطابق با امکانات ساختاری و زیرساختی (9 گویه) مورد بررسی قرار داده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 85/0، 87/0، 85/0 70/0، 90/0محاسبه شد. داده ها در نرم افزار SPSS با استفاده از نمونه آزمون t مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.جامعه پژوهش حاضر شامل 270 نفر از کارکنان و مدیران ستادی از پایه 9 تا B (سطحبندی خاص کارکنان شرکت) شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. برای نمونهگیری از جدول مورگان استفاده شده است که در آن براساس جامعه 270 نفری 120 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند که از این میان پرسشنامه 91 دریافت گردید.یافتهها: نتایج بیانگر امکان پیادهسازی روشهای نوین تدریس در تطابق با ابعاد چندگانه است. در بین ابعاد امکانسنجی، به غیر از بعد انسانی که در وضعیت مطلوب قرار دارد؛ ابعاد دیگر در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. برای این ابعاد t برابر با 40/8- در سطح معنیداری 000/0 پایینتر از میانگین فرضی(3) و نامطلوب گزارش شده است. پنج زمینه یا بُعد از امکانسنجی در حیطههای میزان آمادگی مدیران و کارکنان در استفاده از روشهای نوین تدریس، نگرش مدیران و کارکنان نسبت به کیفیت و اثربخشی روشهای تدریس در دورههای قبلی، نگرش مدیران و کارکنان نسبت به روشهای ارائه محتوا و کیفیت محتوای درسی، فرصتهای توسعه روشهای نوین تدریس در تطابق با نگرش مدیران و کارکنان، فرصتهای توسعه روشهای نوین تدریس در تطابق با امکانات ساختاری و زیرساختی مورد بررسی قرار گرفته است. بهجز سؤال اول بقیه سؤالات براساس آزمون t تکنمونه منفی بهدست آمد و نشان از وجود فاصله تا وضعیت مطلوب میباشد. همبستگی سؤالات 1 و 2و 3 و 4 و 5 به ترتیب 34/0، 69/0، 72/0، 66/0 و 53/0 گزارش شده است.آزمون فریدمن بهمنظور اولویتبندی و شناسایی مؤلفههایی که بیشترین مطلوبیت را دارد استفاده شد.نتیجهگیری: نتایج استنباطی منتج از یافتههای آماری حاکی از آن است که آمادگی مدیران و کارکنان نسبت به ترویج فرهنگ استفاده از روشهای نوین تدریس طبق یافتهها در وضعیت مطلوب است.بنا بر این امکان پیادهسازی روشهای نوین تدریس از نگاه مدیران و کارکنان وجود دارد. در سایر ابعاد از جمله آگاهی، فنی، سازمانی، ساختاری و زیرساختی نشان از مهیا نبودن شرایط برای بهرهگیری از روشهای نوین تدریس وجود دارد. با نگاهی به یافته ها در ابعاد انسانی، فنی، سازمانی و ساختاری، میتوان ادعا کرد که شاخصهای امکانسنجی در شرکت در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. به جز نگرش، پذیرش و استفاده از روشهای نوین تدریس که در وضعیت مطلوب و مناسب قرار دارد؛ بقیه شاخصها کمتر از حد متوسط میانگین میباشند.