آموزش فنی حرفه ای
علی اصغر الیاسی؛ محمد صالحی؛ رضا یوسفی
چکیده
پیشینه و اهداف:هدف این پژوهش، تبیین ابعاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنیوحرفهای منطقه 8 (استانهای مازندران، گلستان و سمنان) میباشد. پژوهشگر در پژوهش حاضر با توجه به بررسی پژوهشها و مطالعات گذشته از جمله عطایی و همکاران(1396) که به این نتیجه رسیدند که بهکارگیری شاخصهای دانشگاههای کارآفرین در چارت سازمانی و آموزشی دانشگاهها ...
بیشتر
پیشینه و اهداف:هدف این پژوهش، تبیین ابعاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنیوحرفهای منطقه 8 (استانهای مازندران، گلستان و سمنان) میباشد. پژوهشگر در پژوهش حاضر با توجه به بررسی پژوهشها و مطالعات گذشته از جمله عطایی و همکاران(1396) که به این نتیجه رسیدند که بهکارگیری شاخصهای دانشگاههای کارآفرین در چارت سازمانی و آموزشی دانشگاهها باعث توسعه نیروی نوآوری و خلاقیت دانشجویان و دانش آموختگان جهت انجام فعالیتهای کارآفرینی خواهد شد؛ مهدی(1394) که معتقد است، شکلگیری و اثربخشی دانشگاه کارآفرین، بدون توسعه نظاممند آموزش کارآفرینی و مهارتآموزی مؤثر دانشجویان، استادان، مدیران و کارکنان نظام دانشگاهی و تقویت ویژگی های کارآفرینی منابع انسانی دانشگاه، امکانپذیر نیست؛ بهایانی(1394) بر این باور است که برای کارآفرین شدن دانشگاهها چهار عنصر زیر باید مورد توجه قرار گیرند: ساختار سازمانی و سبک مدیریت، آموزش و پژوهش، تسهیلات دولت از فعالیتهای کارآفرینی، فرهنگ کارآفرینانه. همچنین نادری و همکاران(1393) در نتیجه تحقیق خود بر قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان در زمینه استقلال طلبی، کنترل درونی، انگیزه، توفیق طلبی، ریسکپذیری و خلاقیت در مقاطع مختلف آموزش عالی تأکید دارد و با ارائه یک مدل با ابعاد مختلف شش گانه، قصد دارد ابعاد و مؤلفههای دانشگاه کارآفرین را در دانشگاه فنی و حرفهای که تنها دانشگاه متولی آموزش عالی فنی و حرفهای در کشور میباشد و دانشکدهها و آموزشکدههای فنیوحرفهای بعنوان واحدهای زیر مجموعه این دانشگاه، سابقه بیش از 40 سال فعالیت آموزشی داشته و از اولین مراکز آموزش عالی کشور هستند، بررسی و احصا نماید. با تعیین ابعاد و مؤلفههای دانشگاه کارآفرین است که میتوان دریافت که به اهداف مدنظر دست یافتهایم یا خیر؟ روشها: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه رؤسا، معاونین، روسای ادارات یا کارشناس مسئولان و مدیران گروه دانشکدهها و آموزشکدههای فنی وحرفهای منطقه 8 (استان های مازندران، گلستان و سمنان) به تعداد 448 نفر تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 207 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته با 95 سؤال استفاده شدهاست. روایی و پایایی ابزار مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شدهاست.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میهد که؛ دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی وحرفهای منطقه 8 دارای شش بعد «آموزشی و پژوهشی»، «ساختاری و تشکیلاتی»، «منابع انسانی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «اقتصادی و مالی» و «فناوری اطلاعات و ارتباطات» و هجده مؤلفه (آموزشی و پژوهشی)، (ساختاری، چشم انداز، ماموریت و استراتژی و مدیریت و رهبری)، (اساتید، کارکنان، دانشجویان و دانش آموختگان)، (فرهنگی و اجتماعی)، (اقتصادی، مالی، امکانات و تجهیزات و قراردادهای پژوهشی) و (زیرساخت، دفترها و مراکز و شرکتها) میباشد.نتیجه گیری: از یافتهها میتوان نتیجه گیری کرد علاوه بر شناسایی ابعاد و مؤلفههای دانشگاه کارآفرین؛ بعد ساختاری و تشکیلاتی با بارعاملی 950/0 دارای بیشترین تأثیر و بعد فرهنگی و اجتماعی با بارعاملی 874/0 دارای کمترین تأثیر است.