آموزش فنی حرفه ای
محمدصادق طاهرطلوع دل؛ سیده اشرف سادات؛ راضیه علی دهی راوندی
چکیده
پیشینه و اهداف: آموزشهای فنیحرفهای، نقش مهمی را در توسعه اشتغال مولد، بهبود فضای کسب و کار، استفادهی بهینه از فرصتها و افزایش کارایی در اقتصاد جامعه بر عهده دارد. لذا افراد پس از به دست آوردن دانش و مهارتهای تخصصی در زمینههای مختلف میتوانند در شغلهای مناسب به فعالیت بپردازند و به عنوان کارآفرین پاسخگوی نیاز ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: آموزشهای فنیحرفهای، نقش مهمی را در توسعه اشتغال مولد، بهبود فضای کسب و کار، استفادهی بهینه از فرصتها و افزایش کارایی در اقتصاد جامعه بر عهده دارد. لذا افراد پس از به دست آوردن دانش و مهارتهای تخصصی در زمینههای مختلف میتوانند در شغلهای مناسب به فعالیت بپردازند و به عنوان کارآفرین پاسخگوی نیاز اصلی کشور در الویت گسترش آموزشها و مهارتهای فنیحرفهای باشند. یکی از مهمترین بخشهای نظام آموزشی هر کشور، برنامه نظام آموزش فنیحرفهای است. توجه به آن از جمله خط مشیهای اساسی کشورها برای تربیت نیروی انسانی کارآمد در سطح پیش از دانشگاه به شمار میآید. از سوی دیگر نیز نقش و اهمیت بهسزای آموزش فنیحرفهای در تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی و فردی از تیررس پژوهشها دور نمانده است. از دیرباز ارزیابی وضعیت عملکرد سازمانهای متصدی امر تربیت کارورزان و متخصصین کارآمد و ماهر در حوزه فنیحرفهای کشور، نشاندهنده ضرورت پرداختن به این امر به عنوان نیاز اصلی جامعه درحال توسعه ایران بوده است. لذا با بررسی وضعیت ضرورتهای ایجابی جامعه فنیحرفهای کشور در تامین نیروی انسانی کارآمد، به موضوع آسیبشناسی وضع موجود، پرداخته شده است. با در نظر گرفتن عوامل همراستا با اهداف راهبردی و تعاملات بین المللی (همچون نهادهای آیسسکو و یونیوک در سازمان ملل)، تدوین طرح مداخله برای بهبود شرایط حاضر الزامی میگردد.روش ها: روش پژوهش مقاله حاضر با بررسی توانمندی سازمانهای فعال آموزش فنیحرفهای در ایران و جمعآوری مستندات مربوط به اهداف و فعالیتهای سازمانهای سیاستگذار و مجری؛ تبیین میزان توجهات و حساسیتهای تخصصی تحقیق شده طی سالیان اخیر انجام پذیرفته است. جامعه آماری شامل تحقیقات انجام شده تاکنون و ابزار تحقیق تحلیل روند تحولات آموزش فنیحرفهای است.یافتهها: دستاورد تحقیق نیز، راهکار مناسب بهبود روند آموزش فنیحرفهای ایران میباشد. از مهمترین عوامل کارآمدسازی در این پژوهش؛ توجه به وضعیت جذب و اشتغال به میزان 21%، لزوم تحول نظام آموزشی به میزان 13% و فرآیند یاددهی- یادگیری به میزان 8.5% در کنار دیگر عوامل مشاهده شدهاند.نتیجهگیری: بررسی روند تحقیقات مربوط به آموزشهای فنیحرفهای در طی سالهای 1388 تا 1396 در سالیان اخیر نشان میدهد که اولویتهای تحقیق براساس شرایط روز جامعه فنیحرفهای به ترتیب عبارت از: ارائه راهکار، عوامل دروندادی و بروندادی، مطالعات تطبیقی، لزوم بازبینی و تحول الگوگیری با اهداف جهانی، بررسی وضعیت اشتغال و جذب هنرجویان، ویژگیهای شخصیتی هنرجویان، ارائه مدل استاندارد ارزیابی عملکرد، محیط آموزشی، بررسی کتب فنیحرفهای، عوامل ایجاد گرایش دانش آموزان، متغیرهای درونی اثرگذار بر عملکرد، بررسی عدم گرایش دانشآموزان به آموزش فنیحرفهای و نهایتاً موانع توسعه آموزش فنیحرفهای به طور مشخص تاثیرگذار آموزش فنیحرفهای در توسعه پایدار نظام فنیحرفهای کشور میباشد.