فصلنامه علمی
فناوری آموزش
تأثیر درس‌افزار الکترونیکی مبتنی بر مغز بر عملکرد حل مسأله و انگیزش دانش‌آموزان در درس برنامه‌نویسی کامپیوتر

الهه بدیعی؛ محمدرضا نیلی؛ یاسمین عابدینی؛ بی بی عشرت زمانی

دوره 14، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 877-890

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4661.2106

چکیده
  پیشینه و اهداف: رشد سریع علم و فناوری و به دنبال آن ظهور یادگیری الکترونیکی آموزش را متحول ساخته است. همچنین در این دوران آگاهی از چگونگی عملکرد مغز در حین یادگیری، تأثیرات مهمی در آموزش و پرورش به دنبال داشته است. آموزشگران به دنبال یافتن روش­هایی برای بهره­گیری هرچه بیشتر از امکانات مبتنی بر فناوری و یافته­های جدید علوم اعصاب ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
اثربخشی چندرسانه‌ای فلسفه برای کودک (P4C) بر حل مسئله دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی

تیمور اسمعیل زاده؛ آزاد الله کرمی؛ فرانک موسوی

دوره 12، شماره 3 ، تیر 1397، ، صفحه 239-247

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3012.1770

چکیده
  پیشینه و اهداف: از روش‌های بسیار مناسب که یکی از اهداف اصلی آن آموزش مهارت حل مسئله است؛ برنامه فلسفه برای کودکان است، علاقه به آموزش مهارت‌های تفکر به اواخر سال‌های 1960 برمی‌گردد، زمانی که پروفسور لیپمن در دانشگاه کلمبیا (واقع در نیویورک) در رشته فلسفه مشغول تدریس بود متوجه شد که دانشجویان او فاقد قدرت داوری و تمیز و استدلال هستند، ...  بیشتر

فناوری آموزش- دوره متوسطه
آموزش نقش نرم افزارهای هندسه‌ی پویا در حل مسئله هندسه

ابراهیم ریحانی؛ حمید مسگرانی؛ فاطمه فرمهر

دوره 3، شماره 2 ، فروردین 1388، ، صفحه 73-86

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1318

چکیده
  یاددهی و یادگیری هندسه در دوره متوسطه، به طور معمول با مشکلات زیادی همراه بوده است. پژوهش ها در حوزه­ی آموزش ریاضی نشان می­دهند که استفاده از نرم افزارهای هندسه­ی پویا می­تواند برخی از این مشکلات را کاهش دهد. تحقیق حاضر، با هدف بررسی تأثیر نرم افزارهای هندسه­ی پویا بر توانایی حدسیه سازی در حل مسائل هندسه، با شرکت 145 نفر از دانش ...  بیشتر