تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
سمیه سلاجقه تذرجی؛ اصغر سلطانی؛ سید محمد حسین موسوی نسب
چکیده
اختلال کمبودتوجه / بیشفعالی بر اساس وجود مشکلاتی در توجه، بازداری و جلوگیری از تکانشگری و سطح فعالیت تعریف میگردد. اغلب اوقات مشکلات دانشآموز مبتلا به این اختلال، در تمامی حیطههای تحصیلی، اجتماعی و رفتاری او تبلور مییابد. مدارس هوشمند از جمله مدارسی هستند که میتوانند بسترهای آموزشی متفاوتی را برای دانشآموزان دارای این ...
بیشتر
اختلال کمبودتوجه / بیشفعالی بر اساس وجود مشکلاتی در توجه، بازداری و جلوگیری از تکانشگری و سطح فعالیت تعریف میگردد. اغلب اوقات مشکلات دانشآموز مبتلا به این اختلال، در تمامی حیطههای تحصیلی، اجتماعی و رفتاری او تبلور مییابد. مدارس هوشمند از جمله مدارسی هستند که میتوانند بسترهای آموزشی متفاوتی را برای دانشآموزان دارای این اختلال فراهم آورده به گونهای که باعث بهبود وضعیت تحصیلی آنان بشوند. بر این اساس، هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی برنامهدرسی مدارس هوشمند بر علایم بیشفعالی دانشآموزان مقطع ابتدایی بوده است. روش این پژوهش از نوع شبهآزمایشی و جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر کرمان (68325 نفر) در سال تحصیلی 94-93 بود. نمونهای 162 نفره شامل 84 دانشآموز تحت آموزش مدارس هوشمند و 78 دانشآموز عادی از دو ناحیه شهر کرمان انتخاب شدند. علائم اختلال بیشفعالی بهوسیله پرسشنامه کمبودتوجه سوانسون، نولان و پلهام (SNAP) مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری میان مدارس هوشمند و عادی در تاثیرگذاری بر علائم بیشفعالی دانشآموزان وجود داشت. بر این اساس، برنامهدرسی مدارس هوشمند بر کاهش علایم بیشفعالی، علایم کمبودتوجه و تکانشگری دانشآموزان اثر مثبتی داشت بهطوری که این علائم در این دانشآموزان بهبود پیدا کرد.