فصلنامه علمی
فناوری آموزش- دوره متوسطه
بررسی درک دانش‌آموزان دختر سال سوم متوسطه از مفهوم حد و پیوستگی

ابراهیم ریحانی؛ زهرا شریفی

دوره 12، شماره 3 ، تیر 1397، ، صفحه 185-201

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2922.1742

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از مفاهیم مهم در ریاضیات که درک آن از سوی دانش‌آموزان همواره با مشکلاتی همراه بوده است، مفهوم حد است. به دلیل ارتباط این مفهوم به بسیاری از مفاهیم دیگر از جمله بی‌نهایت بزرگ و بی‌نهایت کوچک ، پیوستگی، مشتق و انتگرال، درک و فهم صحیح آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همین امر سبب شده است آموزش و یاددهی آن از سوی آموزشگران ...  بیشتر

برنامه ریزی درسی
بازنمایی‌های چندگانه: فرایندی مهم در یاددهی و یادگیری کسر‌ها

فرزانه نوروزی؛ شهرناز بخشعلی زاده؛ زینب قربانی سی سخت

دوره 4، شماره 4 ، مهر 1389، ، صفحه 239-249

https://doi.org/10.22061/tej.2010.316

چکیده
  تحقیق حاضر، با هدف بررسی نقش آموزش مبتنی بر بازنمایی­های چندگانه و اثرات آن روی درک دانش­آموزان از کسرها، و عملکرد­شان در حل مسائل شامل کسر اجرا گردید. شرکت کنندگان در این مطالعه 40 دانش­آموز دختر بودند که در دو مدرسه ابتدایی و در دو کلاس پایه چهارم درس می­خواندند. روش تحقیق استفاده شده در این تحقیق، تلفیقی از دو روش کمّی و کیفی ...  بیشتر

آموزش علوم
یادگیری مفاهیم انتزاعی فیزیک نوین به کمک زمینه‌های کاربردی لیزر

محمد کبودوند؛ ایوب اسماعیل پور؛ عابد بدریان؛ محمد شمس اسفندآبادی

دوره 4، شماره 4 ، مهر 1389، ، صفحه 277-285

https://doi.org/10.22061/tej.2010.320

چکیده
  این مقاله به بررسی یادگیری مفاهیم انتزاعی فیزیک نوین با استفاده از زمینه‌های کاربردی لیزر در صنایع و مهندسی پزشکی می‌پردازد. این. روش در تدریس فیزیک، شیمی و زیست شناسی دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی کاربرد داشته ودر حد امکانات مدارس و در نظام آموزشی ایران قابل اجرا است. روش تحقیق شبه تجربی و اطلاعات آن توسط آزمون عینی چهار گزینه‌ای ...  بیشتر