فصلنامه علمی
یادگیری الکترونیکی
ارزیابی بارشناختی با تحلیل داده‌های ردیاب چشمی در یادگیری چندرسانه‌ای زبان

کیهان لطیف زاده؛ سید حمید امیری؛ علیرضا بساق‌زاده؛ مهرک رحیمی؛ رضا ابراهیم پور

دوره 15، شماره 1 ، دی 1399، ، صفحه 33-50

https://doi.org/10.22061/tej.2020.6237.2368

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه استفاده از چندرسانه‌ای در آموزش زبان خارجی متداول است. برای طراحی چندرسانه‌ای اصولی وجود دارد که به‌کارگیری آن‌ها موجب کاهش بار شناختی می‌شود. این اصول بر آمده از نظریه بار شناختی هستند. روش‌های اندازه‌گیری بار شناختی به دو دسته‌ خودانگارانه و واقع‌گرایانه تقسیم می‌شوند. روش‌هایی مانند پرسشنامه شاخص ...  بیشتر

تربیت معلم
بررسی نگرش معلمان ایرانی زبان انگلیسی پیرامون مفهوم جهانی-بومی سازی از طریق پرسشنامه ی ابداعی

اسمعیل علی سلیمی؛ محمد میثم صفرزاده

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، ، صفحه 263-273

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3404.1865

چکیده
  پیشینه و اهداف: جهانی­سازی و حرکت به سمت یک اجتماع بین­المللی به هم پیوسته توسط تغییرات بزرگ در حوزه فن­آوری مانند پیشرفت­های ارتباطات دیجیتال و انتقال پیوسته حجم زیادی از داده­ها در سرتاسر جهان و پیشرفت­های صنعت حمل و نقل که موجبات تسهیل جابه­جایی ارزان و سریع مسافران و کالاها را به همراه داشته است، تسریع شده است. این ...  بیشتر

آموزش زبان انگلیسی
تأثیرات آموزش منظورشناختی زبان انگلیسی بر میزان توجه و بازدهی یادگیری ساختارهای تقاضا در میان زبان‌آموزان ایرانی

ایمان ملاذ؛ میترا ربیعی؛ سعید کتابی

دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1390، ، صفحه 91-97

https://doi.org/10.22061/tej.2011.282

چکیده
  تحقیق حاضر به مطالعه و بررسی تأثیرات آموزش منظورشناختی زبان انگلیسی بر میزان توجه و بازدهی یادگیری ساختارهای تقاضا در میان زبان­آموزان ایرانی می­پردازد. بدین­منظور 30 زبان­آموز ایرانی در سطح متوسط جهت بررسی میزان توجه­شان به این موضوع و تأثیر آن بر یادگیریشان انتخاب شدند و به دو گروه متجانس 15 نفره به نام­های گروه مقایسه ...  بیشتر