فناوری آموزش- آموزش عمومی
رضا خانی؛ مهناز بغیری
چکیده
استفاده از ابزار وب مبنا با هدف ایجاد فضایی مؤثر و پویا در امر آموزش به طور کلی و در آموزش زبان انگلیسی به طور خاص در حال گسترش است. علیرغم گستره وسیع ابزارهای تحت وب موجود هنوز آن چنان که شایسته است، ابزارهای مفید و مناسب برای افزایش سطح زبانی فراگیران در حوزه آموزش زبان انگلیسی ارائه نشده است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی ...
بیشتر
استفاده از ابزار وب مبنا با هدف ایجاد فضایی مؤثر و پویا در امر آموزش به طور کلی و در آموزش زبان انگلیسی به طور خاص در حال گسترش است. علیرغم گستره وسیع ابزارهای تحت وب موجود هنوز آن چنان که شایسته است، ابزارهای مفید و مناسب برای افزایش سطح زبانی فراگیران در حوزه آموزش زبان انگلیسی ارائه نشده است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر ابزارهای وب 2 در آموزش زبان انگلیسی در ایران انجام شده است. در این راستا در مطالعه حاضر تلاش شد تأثیر برخی از ابزارهای تحت وب از جمله وبلاگها، ویکیها، سرویسهای ایمیل، شبکههای اجتماعی، و پادکستها و وادکستها بر چهار مهارت اصلی زبانی– گفتاری، شنیداری، نوشتاری و خواندن و درک مطلب- مورد بررسی قرار گیرد. تحقیق در یکی از آموزشگاههای شهر ایلام و با 71 زبانآموز در سه مقطع ابتدایی، متوسط، و پیشرفته در دو گروه آزمایشی و کنترل صورت گرفت. زبانآموزان گروه آزمایش، از طریق ابزارهای ذکر شده به مدت دو ماه تحت آموزش وب 2 قرار گرفتند. در گروه کنترل از شیوههای آموزش متداول استفاده شد. نتایج به دست آمده تأثیر مثبت ابزارهای وب 2 را در سطوح متوسط و پیشرفته نشان میدهد. به علاوه، بیشترین تأثیر به ترتیب در افزایش مهارت خواندن و درک مطلب، نوشتاری و شنیداری مشاهده شد. قابل ذکر است که تأثیر مورد نظر در سطوح ابتدایی چندان مشهود نیست.