فصلنامه علمی
فناوری آموزش- دوره متوسطه
بررسی تأثیر تدریس به شیوه بازی‌وارسازی بر خودراهبری ریاضی دانش‌آموزان پایه دهم فنی و حرفه‌ای

مهرانه شیبانی کارخانه؛ نرگس یافتیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 دی 1403

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10728.3045

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از مشکلات اساسی در نظام‌های آموزشی، افت تحصیلی دانش‌آموزان در دروس پایه مانند درس ریاضی بوده است. عوامل مختلفی مانند پایین بودن خودراهبری دانش‌آموزان بر پیشرفت ریاضی آن‌ها اثر دارند. ایجاد استقلال یکی از اهداف یادگیری خودراهبر و ضروریات کلاس درس ریاضی است. در اکثر اوقات، دانش‌آموزان در درس ریاضی به معلم وابسته‌اند ...  بیشتر

بازی گونه سازی
تأثیر آموزش مبتنی بر بازی بر نگرش و یادگیری ریاضی دانش‌آموزان دختر پایه اول ابتدایی

فاطمه صدیقی مطللق؛ محسن روشنیان رامین؛ حمیده سادات خادمی

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، ، صفحه 715-726

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10503.3017

چکیده
  پیشینه و اهداف: ریاضی، یکی از دروس اصلی دوره ابتدایی و نیازمند توجه ویژه است، به همین دلیل جهت بهبود پیشرفت ریاضی باید به نقش عوامل انگیزشی به‌ویژه، نگرش به ریاضی توجه کرد و روش‌های آموزش را در مسیر ایجاد علاقه به این درس سوق داد، در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر بازی بر نگرش و یادگیری ریاضی در دانش‌آموزان ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
مطالعه عملکرد دانش آموزان دوره دوم متوسطه در حل یک تکلیف توانایی فضایی با استفاده از نظریه SOLO

سعید حق جو؛ ابراهیم ریحانی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 484-498

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3687.1918

چکیده
  پیشینه و اهداف: پژوهش­های اخیر ریورا وسینکلیر و دیگران، تأثیر توانایی­های فضایی در دستیابی به اهداف مختلف در زمینه­های متفاوت درسی و زندگی واقعی را نشان می­دهند و نیاز به گسترش یادگیری آن را در تمامی سطوح تحصیلی پیشنهاد می­کنند. رویکردهای سنتی گذشته به آموزش هندسه بر پایه طبقه­بندی اشکال و اشیاء و خواص آن­ها به طور شهودی ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
نقش تکنولوژی در یادگیری ریاضی

الهه امینی فر؛ بهرام صالح صدق پور؛ فاطمه ولی نژاد ترکمانی

دوره 5، شماره 3 ، تیر 1390، ، صفحه 159-166

https://doi.org/10.22061/tej.2011.234

چکیده
  به منظور بررسی تاثیر تکنولوژی در یادگیری ریاضی از دو کلاس دانش آموزان دختر دوره پیش- دانشگاهی ریاضی و فیزیک شهر ترکمنچای، یک کلاس به عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به عنوان کنترل انتخاب شدند. مبحث گراف کتاب ریاضیات گسسته به گروه آزمایش با استفاده از نرم افزار آموزشی نیوگراف که نوعی نرم افزار تعاملی پویا است، و به گروه کنترل بدون استفاده ...  بیشتر