شایستگی حرفه ای معلمان
سجاد رکاب اسلامی زاده؛ فرزانه نوروزی لرکی؛ صادق نصری
چکیده
این مقاله تدریس به روش حل مسأله را با تأکید بر نظریه حل مسأله ریاضی شونفیلد بررسی میکند و هدف آنتعیین تأثیر این طریق بر بهبود باورهای دانشآموزان در زمینه حل مسأله و اثر بخشی آن در افزایش فعالیتهای گروهی و مهارت حل مسأله آنان است؛ که به شیوه نیمه تجربی با گروه آزمایش و گواه، در دوره دبیرستان مورد بررسی قرار گرفته است. معلم گروه ...
بیشتر
این مقاله تدریس به روش حل مسأله را با تأکید بر نظریه حل مسأله ریاضی شونفیلد بررسی میکند و هدف آنتعیین تأثیر این طریق بر بهبود باورهای دانشآموزان در زمینه حل مسأله و اثر بخشی آن در افزایش فعالیتهای گروهی و مهارت حل مسأله آنان است؛ که به شیوه نیمه تجربی با گروه آزمایش و گواه، در دوره دبیرستان مورد بررسی قرار گرفته است. معلم گروه آزمایش تحت آموزش نظریه حل مسأله ریاضی شونفیلد به صورت یک دوره ضمن خدمت قرار گرفتهاست و معلم گروه گواه، آموزشی دریافت نکرده است. از پیش آزمون و پس آزمون برای سنجش پیشرفت حل مسأله دانشآموزان و از پرسشنامه برای سنجش باورها و میزان فعالیت گروهی آنها در قبل و بعد از آموزش استفاده شده است. نتایج تحلیل آزمونt نشان میدهد که میان تدریس حل مسأله بر اساس نظریه شونفیلد و فعالیت گروهی دانشآموزان در زمینه حل مسأله (01/0p< و595/3t=)، و همچنین مهارت حل مسأله ریاضی (05/0p< و567/3t=)، در فراگیران تفاوت معنادار (در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه) وجود دارد. نتایج تحلیل آزمونu نشان میدهد که میان تدریس به روش حل مسأله بر اساس نظریه شونفیلد و باورهای دانشآموزان (01/0 p<و349/4- z=)، تفاوت معنیدار (در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه) وجود دارد.
جامعه شناسی فناوری آموزش
صادق رحیمی شعر باف
چکیده
این مقاله با استفاده از نتایج حاصل از انجام یک طرح تحقیقاتی در زمینه مطالعه الگوریتمهای سیستم آموزشی فعال، در دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شاهرود، تهیه شده است. در این تحقیق یک روش بهینه و پویای آموزشی، مبتنی بر روش آموزش مشارکتی ترکیبی با استفاده از مزایای شیوه آموزشی مباحثه حوزههای علمیه، ارایه شده است. این مقاله شامل دو ...
بیشتر
این مقاله با استفاده از نتایج حاصل از انجام یک طرح تحقیقاتی در زمینه مطالعه الگوریتمهای سیستم آموزشی فعال، در دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شاهرود، تهیه شده است. در این تحقیق یک روش بهینه و پویای آموزشی، مبتنی بر روش آموزش مشارکتی ترکیبی با استفاده از مزایای شیوه آموزشی مباحثه حوزههای علمیه، ارایه شده است. این مقاله شامل دو بخش اصلی میباشد. بخش اول شامل بیان ویژگی روشهای مختلف آموزشی و تحلیل آموزش مشارکتی پویا است و بخش دوم حاوی تبیین روش مباحثه و ارایه یک مدل اجرایی برای آموزش مشارکتی پویا به همراه طرح درس استاد- دانشجو و جدول ارزیابی گروهی میباشد.