فصلنامه علمی
تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
توسعه مواد آموزش الکترونیکی بر اساس تئوری بار شناختی برای بهبود سطوح یادگیری دانش‌آموزان در آموزش آنلاین فیزیک

زهرا راه بر؛ فاطمه احمدی کلاته احمد؛ مودت سعیدی

دوره 18، شماره 1 ، دی 1402، ، صفحه 213-226

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10236.2972

چکیده
  پیشینه و اهداف:  امروزه به دلایل مختلفی از جمله ظهور بیماری کرونا، شاهد استقبال نظام های آموزشی از آموزش  های غیرحضوری هستیم. در این زمان، نقش اصلی در طراحی آموزشی دوره های آموزش غیرحضوری را معلمان هر درس برعهده دارند؛ بنابراین آن ها باید با نظریه های مربوط به ساختار شناختی و چگونگی یادگیری دانش آموزان از محتواهای الکترونیکی ...  بیشتر

فناوری آموزش
بهبود مهارت استدلال علّی دانش‌آموزان به کمک مدل‌سازی رایانه‌ای

مجتبی جهانی فر؛ معصومه هرمزی نژاد

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 607-620

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9401.2841

چکیده
  پیشینه و اهداف: مدل‌سازی رایانه‌ای به یادگیری مفاهیم فراگیر علمی از جمله ساز و کارهای علّی پدیده‌ها که برای بسیاری از نوآموزان چالش‌برانگیز است، کمک فراوانی می‌کند. باوجود پژوهش‌های فراوانی که برای نشان دادن اثربخشی استفاده از رایانه در کلاس منتشر شده است؛ کمتر پژوهشی به بررسی کاربرد مدل‌سازی رایانه‌ای توسط معلم و اثرات آن ...  بیشتر

برنامه ریزی درسی
بررسی تاثیر کاربرد دست سازه های آزمایشگاهی بر کیفیت آموزش فیزیک

سمیرا سیدی؛ فاطمه احمدی؛ صادق نصری؛ مسعود صدرالاشرافی

دوره 7، شماره 1 ، دی 1391، ، صفحه 51-63

https://doi.org/10.22061/tej.2012.170

چکیده
  امروزه در تلاش برای بهبود و ارتقای فرایند یادگیری، استفاده از روش های فعال و نوینبه جای روش های سنتی در آموزش، بسیار ضروری است.از جمله روش های فعال در تدریس علوم تجربی، روش دست به کار و روش آزمایشگاهی است. در این راستا برای جبران برخی از کمبودهای امکانات آزمایشگاهی استفاده از وسایل، ابزارهای ساده و دست سازه ها پیشنهاد می گردد.لذا در ...  بیشتر