نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه آموزش فیزیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران
2 دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر دانشگاه شهید رجائی، تهران،ایران
3 دانشکده ادبیات، دانشگاه بوعلی سینا،همدان،ایران
چکیده
امروزه در تلاش برای بهبود و ارتقای فرایند یادگیری، استفاده از روش های فعال و نوینبه جای روش های سنتی در آموزش، بسیار ضروری است.از جمله روش های فعال در تدریس علوم تجربی، روش دست به کار و روش آزمایشگاهی است. در این راستا برای جبران برخی از کمبودهای امکانات آزمایشگاهی استفاده از وسایل، ابزارهای ساده و دست سازه ها پیشنهاد می گردد.لذا در این پژوهش سعی شده است تاثیر استفاده از دست سازه های آزمایشگاهی بر یادگیری و سطوح شناختی بلوم (دانش، فهم و کاربرد) در دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه در یکی از مباحث فیزیک (مبحث شکست نور هندسی)بررسی شود. شیوه تحقیق از نوع شبه آزمایشی به روش طرح چهارگروهی سولومون می باشد وجامعه آماری آن کلیه دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه شهرستان دهگلان و حومه آن به تعداد 527نفراست. نمونه آماری شامل چهارگروه است که مجموعاً 97 نفر هستند.انتخاب دبیرستان محل اجرای طرح و انتخاب کلاس ها و اختصاص آنها به گروه های آزمایش و گواه تصادفی است. در گروه های آزمایش تدریس همراه با استفاده از دست سازه ها است و در گروه-های گواه، تدریس به روش سنتی بوده است. نتایج حاصل از تحلیل های آماری، در سطح% 5(05/0 >p ) تفاوت معنی داری را بین گروه-های گواه وآزمایش در زمینه های یادگیری و کاربرد نشان داده است، که نشان دهنده موثرتر بودن استفاده از دست سازه ها در یادگیری و سطح کاربرد در مبحث شکست نور نسبت به روش سنتی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effect of Using the Experimental Hand-Made on Quality of Physics Education
نویسندگان [English]
- S. Sayyedi 1
- F. Ahmadi 2
- S. Nasri 2
- M. Sadrolashrafi 3
1 Department of Physics Education, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Iran
2 Department of Physics Education, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Iran
3 Faculty of Literature, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran
چکیده [English]
Nowadays، in an effort to improve learning process، application of the new and active techniques in teaching methods، instead of the traditional method of teaching is essential. One of the active teaching methods to science teaching is hands-on and laboratory methods. To improve some of the deficiencies in the laboratories، the use of simple tools and hand-made instrument is suggested. In this regard، in this study it is trying to be reviewed the effect of using the experimental hand-made on the first year high school girl students'' academic achievement، knowledge، comprehension and application in the subject of light-refraction. This study was a quasi-experimental research and it’s method is Solomon four groups design and the population is all high school girl students in Dehgolan city and its suburbs to the number of cases is 527. The samples are four groups including 97 people. The school selecting as well as the class selecting and assigning them to experimental and control groups، is random sampling. Two experimental groups taught with the use of the hand-made and two control groups taught with traditional method. Results of the analyses showed that there was a significant difference at 0.05 percent (p< 0.05) between the experimental and control groups in academic achievement and application. The findings of study suggest that the teaching light-refraction by hand-made are more effective than the traditional teaching without using of hand-made to development of learning and application.
کلیدواژهها [English]
- Experimental Hand
- made
- Conceptual Learning
- Bloom’s Cognitive Levels
- Physics Education
ارسال نظر در مورد این مقاله