فناوری آموزش- دوره متوسطه
زینب چلیات؛ قاسم رکابدار؛ بهاره سلیمانی
چکیده
پیشینه و اهداف: گسترش روزافزون آموزش مجازی و دسترسی هرچه بیشتر افراد به ابزارهای ارتباط جمعی ازجمله تلفن همراه، سبب شد که این ابزار، به منظور افزایش سهولت یادگیری و انتقال بهینه اطلاعات، مورد اقبال قرار گیرد. از آنجا که این رسانهها، نقش پل ارتباطی را بین معلم و یادگیرنده فراهم میسازند، بهکارگیری به موقع و صحیح آنها، میتواند ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: گسترش روزافزون آموزش مجازی و دسترسی هرچه بیشتر افراد به ابزارهای ارتباط جمعی ازجمله تلفن همراه، سبب شد که این ابزار، به منظور افزایش سهولت یادگیری و انتقال بهینه اطلاعات، مورد اقبال قرار گیرد. از آنجا که این رسانهها، نقش پل ارتباطی را بین معلم و یادگیرنده فراهم میسازند، بهکارگیری به موقع و صحیح آنها، میتواند نقش بهسزایی در انتقال بهینه اطلاعات و درک بهتر و آسانتر مواد درسی توسط یادگیرندگان، فراهم سازد. یادگیری، به کمک برنامههای قابل نصب بر تلفن همراه هوشمند، یکی از روشهای یاددهی- یادگیری در سالهای اخیر است و به طور چشمگیری به منزله مزیتهای فناوری در تدریس و یادگیری، در حال گسترش است. اثربخشی یادگیری، به کمک رایانه بر پیشرفت تحصیلی ریاضی در پژوهشهای گوناگون، بررسی شده است. این پژوهش، با هدف بررسی تأثیر آموزش ماشین حساب گرافیکی متلب، قابل نصب بر روی گوشی همراه، بر عملکرد و نگرش به ریاضی دانشآموزان پایه دهم رشته علوم انسانی است.روشها: پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و روش، نیمه آزمایشی، با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری، دانشآموزان دختر پایه دهم رشته علوم انسانی شهرستان خرمشهر، در سال تحصیلی 1401-1400 و شیوه نمونهگیری، به صورت نمونه در دسترس است. نمونه، شامل 46 دانشآموز است که به طور تصادفی، به هر یک از گروههای آزمایش و گواه، 23 دانشآموز اختصاص یافت. جهت گردآوری دادهها، از نسخه کوتاه پرسشنامه سیاهه نگرش به ریاضی لیم و چاپمن(۲۰۱۳)، استفاده شده است. پایایی این پرسشنامه، به وسیله آلفای کرونباخ، بررسی شد. مقدار ضریب پایایی آلفای کرونباخ در پیشآزمون برای مقیاس کلی نگرش به ریاضی،87/0 و برای پسآزمون، ضریب آلفا 91/0 محاسبه شد. همچنین، عملکرد ریاضی، به وسیله آزمون معلم ساخته، اندازهگیری شده است. روایی محتوایی و صوری آن، توسط معلمان با سابقه ریاضی، مورد تأیید قرار گرفت و روایی ملاکی پرسشنامه عملکرد ریاضی با تعیین ضریب همبستگی پیرسون عملکرد ریاضی و نگرش به ریاضی در پیشآزمون،42/0 محاسبه شد. به منظور بررسی پایایی آزمون عملکرد ریاضی به دلیل تشریحی بودن سؤالهای آزمون، از روش پایایی مصححان استفاده شده است. قبل از آموزش، پیشآزمون برای دو کلاس، برگزار شد و سپس، در گروه آزمایش، به مدت ۷ جلسه و هر جلسه، 50 دقیقه نحوه استفاده از نرمافزار و ماشین حساب گرافیکی متلب، آموزش داده شد. در مقابل، گروه گواه، آموزشی از این نرمافزار، دریافت نکردند. در پایان، برای هر دو گروه پسآزمون، برگزار شده است. به دلیل نرمال نبودن دادهها و برقرار نبودن شروط تحلیل کوواریانس، دادهها با استفاده از روش تبدیل بازده بهنجار شده و آزمون من- ویتنی، تحلیل شده است.یافتهها: نتایج بهدست آمده، نشان داد که میانگین نگرش و عملکرد ریاضی در گروه آزمایش، بیشتر از گروه گواه است و تفاوت معناداری در سطح خطای 5 درصد، بین دو گروه وجود دارد. اندازه اثر آزمون من ویتنی، برای عملکرد ریاضی، برابر22/0 و برای نگرش به ریاضی، اندازه اثر برابر21/0 گزارش شده است. با استفاده از معیار کوهن، اندازه این اثر متوسط است.نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدست آمده از این پژوهش، چنین برمیآید که استفاده از ماشینحساب گرافیکی متلب، میتواند نقش مؤثری در ایجاد نگرش مثبت و همچنین، افزایش عملکرد ریاضی دانشآموزان رشته علوم انسانی دوره دوم متوسطه، ایفا نماید. استفاده از برنامههای قابل نصب درگوشیهای همراه و ماشینحساب گرافیکی در برنامه درسی و همچنین، تدوین محتوا در این زمینه و تأثیر آن، در ارزشیابی میتواند، فرصتی برای ایجاد تغییرات با هدف پاسخگویی به تقاضای یادگیری دانشآموزان، فراهم نموده و این امکان را، برای یادگیری همیشگی بدون ارتباط با مکان یا زمان خاصی، ایجاد نماید.