سواد اطلاعاتی
سید محمد رضا علوی مقدم؛ اعظم سادات دلبری
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، ارزیابی میزان آگاهی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رابطه با مواد زاید است. در این رابطه، 200 پرسشنامه در بین دانشجویان شش دانشکده توزیع وپس از تکمیل جمع آوری گردید. دادههای به دست آمده با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتههای آماری در این تحقیق نشان داد که میانگین ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، ارزیابی میزان آگاهی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رابطه با مواد زاید است. در این رابطه، 200 پرسشنامه در بین دانشجویان شش دانشکده توزیع وپس از تکمیل جمع آوری گردید. دادههای به دست آمده با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتههای آماری در این تحقیق نشان داد که میانگین آگاهی دانشجویان در دو "دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست" و "دانشکده مهندسی صنایع" به ترتیب بیشترین 53/5 از10 و کمترین 66/3 از 10 مقادیر را به خود اختصاص دادند. یافتههای این مطالعه سطح پایین آگاهی دانشجویان از مقوله مواد زاید جامد به عنوان یکی از معضلات زیست محیطی عصر حاضر، ضروررت ارائه واحدهای مرتبط با علوم و مهندسی محیط زیست برای دانشجویان مقطع کارشناسی کلیه رشتهها را نشان داد.
معماری
سید محمد رضا علوی مقدم؛ آوید بنی هاشمی؛ رضا مکنون؛ منوچهر نیک آذر
چکیده
هدف از این بررسی، مقایسه ماده منعقد کننده پلی آلومینیوم کلراید PACl)) با کلراید فریک، بهینه سازی فرآیند و بررسی استفاده توأم آن با بنتونیت بر بازدهی کدورت و همچنین بررسی میزان آلومینیوم باقیمانده با مصرف PACl در مقایسه با آلوم در آب خام تهران، بوده است. در این راستا، نمونه هایی از آب خام ورودی به تصفیه خانه آب جلالیه تهران برداشته شد. ...
بیشتر
هدف از این بررسی، مقایسه ماده منعقد کننده پلی آلومینیوم کلراید PACl)) با کلراید فریک، بهینه سازی فرآیند و بررسی استفاده توأم آن با بنتونیت بر بازدهی کدورت و همچنین بررسی میزان آلومینیوم باقیمانده با مصرف PACl در مقایسه با آلوم در آب خام تهران، بوده است. در این راستا، نمونه هایی از آب خام ورودی به تصفیه خانه آب جلالیه تهران برداشته شد. در فاز اول با آزمایش جار، غلظتهای بهینه دو ماده منعقد کننده کلراید فریک و پلی آلومینیوم کلرایدمقایسه شد. غلظت بهینه برای حذف کدورت، برای کلرید فریک mg/L 40 و برای PACl mg/L 35 بدست آمد. در فاز دوم، با اضافه کردن بنتونیت (به میزان 20 میلی گرم بر لیتر)، غلظت بهینه برای کاربرد کلراید فریک و PACl به ترتیب به mg/L 25 و mg/L 15 کاهش یافت. نتایج حاصل از فاز سوم نشان داد که غلظت یون آلومینیوم باقیمانده در آب با مصرف PACl، در مقایسه با آلوم، کاهش یافته و به حدود استاندارد مجاز (mg/L 2/0) نزدیکتر است
معماری
سید محمد رضا علوی مقدم؛ رضا مکنون؛ احمد طاهر شمسی
چکیده
آموزش در تمام سطوح، نقش بسیار مهمی در تحقق توسعه پایدار دارد. اهداف اصلی آموزش، بالا بردن سطح دانش، تحلیل و اخلاق در افراد و افزایش حس مسئولیت پذیری آنها در برابر جامعه می باشد. در فصل 36 دستــور کار 21 تحت عنوان " توسعه آموزش و بالابردن سطح آگاهی " به اهمیت و نقش آموزش در توسعه پایدار پرداخته شده است. آموزش مهندسان در قرن 21 می ...
بیشتر
آموزش در تمام سطوح، نقش بسیار مهمی در تحقق توسعه پایدار دارد. اهداف اصلی آموزش، بالا بردن سطح دانش، تحلیل و اخلاق در افراد و افزایش حس مسئولیت پذیری آنها در برابر جامعه می باشد. در فصل 36 دستــور کار 21 تحت عنوان " توسعه آموزش و بالابردن سطح آگاهی " به اهمیت و نقش آموزش در توسعه پایدار پرداخته شده است. آموزش مهندسان در قرن 21 می بایست در راستای اهداف توسعه پایدار قرار گیرد تا بتواند نقش خود را در اصلاح نگرش مهندسان جوان و به کارگیری این مبانی در زندگی و فعالیتهای تخصصی آنها ایفا نماید. یکی از وظایف مهم دانشگاهها، فراهم آوردن بستر مناسب برای این گونه آموزشها است. در این راستا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان یکی از دانشگاههای صنعتی مهم کشور، در حال تدوین راهبردهای مختلفی در این زمینه است. تأسیس و تقویت دوره های تحصیلات تکمیلی مهندسی محیط زیست، ارایه دروس جدید مرتبط با زمینه های مختلف محیط زیست و توسعه پایدار برای کلیه دانشجویان مهندسی، تغییر و اصلاح سرفصل دروس و تأسیس پژوهشکده محیط زیست از جمله مهمترین این راهبردها است. به عنوان نمونه درسی تحت عنوان "طراحی سبز" در برنامه درسی پیش بینی شده است که در آن دانشجویان با مبانی و اصول نگرش سبز در طراحیها آشنا میشوند. تغییر نگرش دانشجویان مهندسی از طراحی سنتی به طراحی سبز (که در آن مبانی توسعه پایدار مد نظر طراح قرارمی گیرد) از اهداف اصلی پیشنهاد این درس است. هدف از ارائه این مقاله، بررسی نقش و وظایف مهندسان قرن 21 و تبیین راهبردهای اساسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای اهداف دانشگاه سبز و توسعه پایدار میباشد.