فصلنامه علمی
فناوری آموزش- دوره ابتدایی
اثربخشی آموزش مهارت‌های ادراک دیداری-فضایی بر خلاقیت در درس هنر دانش‌آموزان پنجم ‏ابتدایی شهر تهران

سعیده اکبرپور؛ فریده حمیدی؛ فریبا شاپوریان

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، ، صفحه 977-990

https://doi.org/10.22061/tej.2025.10851.3067

چکیده
  پیشینه و اهداف: بررسی ادبیات پیشین حاکی از آن است که توجه به توسعه مهارت‌های ادراک دیداری فضایی در دانش‌آموزان ابتدایی به‌عنوان‌ یک اصل اساسی در آموزش هنر، علاوه بر این‌که می‌تواند به بهبود عملکرد و پیشرفت تحصیلی آن‌ها در درس هنر کمک کند، به‌عنوان عامل مهم در خلاقیت آن‌ها نیز به‌شمار می‌رود. مهارت‌های ادراک دیداری فضایی به ...  بیشتر

روانشناسی فناوری آموزش
مقایسه اثربخشی مداخلات روان آموزشی حضوری و مجازی مبتنی بر نظریه پذیرش و تعهد بر مسئولیت‌پذیری نوجوانان در دوران پسا کرونا

امید سیفوری؛ جمشید جراره؛ فریده حمیدی

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 357-370

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9312.2829

چکیده
  پیشینه و اهداف: تعطیل کردن مدارس و قرنطینه کردن خانگی به سبب شیوع بیماری مسری مانند کووید – 19 بر سلامت جسمی و روانی نوجوانان تأثیرگذار بوده است. دوره نوجوانی دوره‌ای از رشد است که در آن برقراری روابط صمیمانه اهمیت بسیاری دارد. در جوامع امروزی نقش خانواده و مدرسه در تکوین شخصیت دانش‌آموزان، نقشی تعیین‌کننده و بنیادی است؛ چراکه ...  بیشتر