فصلنامه علمی
آموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیر نقش‌های مختلف عامل‌های آموزشی در چندرسانه‌ای‌ها بر یادگیری، یادداری و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان در درس علوم پایه ششم دبستان

محمد مینائی نژاد؛ یوسف مهدوی نسب؛ نسرین محمدحسنی

دوره 17، شماره 1 ، دی 1401، ، صفحه 233-247

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9267.2821

چکیده
  پیشینه و اهداف: ورود فناوری‌های نوین تغییر و تحولات فراوانی را در فرایند یادگیری دانش‌آموزان ایجاد کرده است، از جمله این فناوری‌ها چندرسانه‌ای آموزشی است که هدف آن کمک به یادگیری یادگیرندگان است. از جمله اصول و معیارهای تولید چندرسانه‌ای استفاده از عامل آموزشی در طراحی آن است. عامل آموزشی یک شخصیت انیمیشنی است که حرف می‌زند و ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
کوچ به یادگیری برخط در دوران کرونا: واکاوی تجارب و چالش‌های اعضای هیات علمی

نسرین محمدحسنی

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 835-852

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8766.2729

چکیده
  پیشینه و اهداف: بزرگترین چالشی که شیوع ویروس کووید-19 برای نهادهای آموزشی به ­همراه آورد، اجبار در یک انتقال غیرمنتظره از آموزش رو در رو به آموزش و یادگیری بر بستر شبکه بود. تعطیلی ناگهانی آموزش حضوری، دانشگاهیان را به دلیل نیاز به سازگاری سریع با محیط­های یادگیری الکترونیکی به سمت «منطقه­ای ناآشنا» سوق داده است. زمانی، منافع ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
واکاوی نقش تفکر طراحی در ارتقای مهارت‌های قرن بیست و یکم: مرور نظام‌مند

زهرا ابوالحسنی؛ مرضیه دهقانی؛ محمد جوادی پور؛ کیوان صالحی؛ نسرین محمدحسنی

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، ، صفحه 81-98

https://doi.org/10.22061/tej.2021.7206.2508

چکیده
  پیشینه و اهداف: : تفکر طراحی یک روش حل مسأله مشارکتی با رویکرد انسان محور است که با بالا بردن توانایی­های تفکر خلاق یادگیرندگان، نوآوری را تقویت می­کند. تفکرطراحی به بخشی جدایی­ناپذیر در زمینه­های طراحی و مهندسی و همچنین تجارت تبدیل شده­است؛ اما می­تواند تأثیر مثبتی در آموزش قرن بیست و یکم در سایر رشته­ها نیز داشته باشد. ...  بیشتر

فناوری آموزش
بررسی اثربخشی محیط یادگیری همیارانه مبتنی بر رایانه (CSCL) و نرم‌افزار ریاضی پویا بر مهارت حل مسایل مثلثاتی

نسرین محمدحسنی؛ سینا اسدی

دوره 14، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 867-875

https://doi.org/10.22061/tej.2020.5964.2312

چکیده
  پیشینه و اهداف:بهره­گیری از روش حل­مسأله، یکی از ایده‌های مهم در آموزش ریاضی محسوب می­شود. طبق سند برنامه درسی ملی توانایی حل مسائل ریاضی و کاربرد آن در حل مسائل زندگی باید از مهم­ترین مهارت­های یک دانش­آموخته دوره متوسطه باشد؛ اما شواهد حاکی از آن است که حل­مسأله و کاربردهای آن در آموزش ریاضی ایران به اندازه لازم مورد ...  بیشتر