فصلنامه علمی
محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
تأثیر علامت‌دهی دیداری عامل آموزشی متحرک بر توجه دانشجویان در محیط یادگیری چند ‌رسانه‌ای: رویکرد ردیابی چشم

ریحانه پیروزمند؛ محمد علی رستمی نژاد؛ نسرین محمدحسنی؛ محسن آیتی

دوره 18، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 465-478

https://doi.org/10.22061/tej.2024.9790.2900

چکیده
  پیشینه و اهداف: پیشرفت‌های اخیر در فناوری رایانه، هوش مصنوعی و فناوری واقعیت مجازی، این امکان را به طراحان آموزشی داده که بتوانند عامل‌های آموزشی را در روی صفحه نمایش در محیط‌های یادگیری چندرسانه‌ای ایجاد کنند؛ اما آنچه که مورد نیاز است تحقیقاتی در مورد چگونگی مؤثرتر ساختن عوامل آموزشی در بهبود یادگیری در بالاترین سطح ممکن، برای ...  بیشتر

تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
شناسایی شایستگی‌های حرفه‌ای متخصصان تولید محتوای الکترونیکی

مهدیه خسروی چهکندک؛ محمد علی رستمی نژاد؛ محمد اکبری بورنگ

دوره 17، شماره 1 ، دی 1401، ، صفحه 169-184

https://doi.org/10.22061/tej.2022.9050.2775

چکیده
  پیشینه و اهداف: در دنیای امروز و در محیط­ های کسب وکار رقابتی ظرفیت ­ها، شایستگی­ ها و قابلیت­ های نیروی انسانی و شناسایی، پرورش و روزآمدسازی آن­ها نقش بسیار تعیین ­کننده­ای در بقا و ادامه­ حیات سازمان دارد و سازمان­ ها بدون برنامه­ نظام­مند به هیچ عنوان نم ی­توانند از کنار آن­ها بگذرند. نیروی انسانی به ­عنوان ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
طراحی الگوی برنامه درسی برای استفاده از یادگیری غیررسمی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی مجاز در جهت توسعۀ حرفه‌ای دانشجو معلمان

صادق حامدی نسب؛ محسن آیتی؛ محمد علی رستمی نژاد؛ فرهاد سراجی

دوره 15، شماره 4 ، مهر 1400، ، صفحه 723-742

https://doi.org/10.22061/tej.2021.7157.2504

چکیده
  پیشینه و اهداف: در چند سال اخیر سایت­ ها و نرم‏افزارهای شبکه­ های اجتماعی به‌عنوان یکی از بانفوذترین پدیده ­ها در بین فناوری ­های جدید تبدیل‌شده­ است. یادگیری‌های دانشجومعلمان و توسعۀ حرفه‌ای آن‌ها نیز در این بستر به‌صورت رسمی و غیررسمی اتفاق می‎‌افتد. در این راستا هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی برنامه درسی برای استفاده ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
واکاوی نظریه‌های یادگیری در شبکه‌های اجتماعی؛ بسترسازی نظری برای طراحی برنامه درسی

صادق حامدی نسب؛ محسن آیتی؛ محمد علی رستمی نژاد؛ فرهاد سراجی

دوره 14، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 749-764

https://doi.org/10.22061/tej.2020.6639.2424

چکیده
  پیشینه و اهداف: برای استفاده اثربخش از شبکه‌های اجتماعی نیازمند شناسایی و به‌کارگیری پیامدهای نظریه‌های حمایت‌کننده استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستیم. نظریه‌های یادگیری متفاوت تفاسیر متنوعی از یادگیری فراهم می‌کنند. نظریه‌های یادگیری متفاوت منجر به جهت‌گیری‌ها و نتایج مختلفی در برنامه‌ریزی درسی می‌شوند؛ ازاین‌رو نظریه‌های ...  بیشتر

فناوری آموزش
تاثیر رویکرد چند‌‌رسانه‌ای پروژه‌محور ‌بر یادگیری هنرجویان رشته کامپیوتر

محمد علی رستمی نژاد؛ محمدرضا محمدی

دوره 14، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 791-799

https://doi.org/10.22061/tej.2020.834.1226

چکیده
  پیشینه و اهداف:به طور حتم همه ما به‌این موضوع واقفیم که  به دلیل تنوع و تعدد رسانه‌های مختلف در اطراف فرزاندانمان، امروزه ذائقه یادگیری آنها تغییر کرده و برای یادگیری به آنان چاره‌ای جز استفاده از فن‌آوری در آموزش و استفاده از ابزار‌ها و روش‌های تدریس مبتنی بر جندرسانه‌ای وجود ندارد.امروزه در کنار کتاب­های درسی، چند‌رسانه‌ای­ها، ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
اثربخشی محتوای الکترونیکی طنزمحور بر یادگیری و یادداری ریاضی دانش آموزان پنجم ابتدایی

محمد علی رستمی نژاد؛ علی اکبر عجم؛ حسن ضابط

دوره 14، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 75-83

https://doi.org/10.22061/jte.2018.4034.1982

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از دوره‌های تحصیلی حساس در زندگی هر فرد، دوران تحصیل ابتدایی است. دورانی که نقش بسیار مهمی در زندگی هر فرد بازی می‌کند و موفقیت یا شکست در این دوران تأثیرات بسیار جدی در آینده فرد خواهد داشت. در این میان نقش و اهمیت ریاضی به دلیل ضعف بیشتر دانش‌آموزان در این درس، بیش از سایر دروس احساس می‌شود. به همین علت تدریس این ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
اعتباریابی ابزاری برای سنجش نگرش دانش‌آموزان نسبت به مدرسة هوشمند

محمد علی رستمی نژاد؛ عبدالله اخباری؛ محمد اکبری بورنگ

دوره 10، شماره 2 ، فروردین 1395، ، صفحه 149-159

https://doi.org/10.22061/tej.2016.495

چکیده
  امروزه مدارس هوشمند و هوشمندسازی مدارس در کانون توجه نظام آموزشی کشور قرار دارد؛ بر اساس دیدگاه اجتماعی– شناختی، نگرش دانش‌آموز به مدرسه در موفقیت تحصیلی و انگیزة یادگیرنده اثر می­گذارد. با توجه به اهمیت شناسایی نگرش یادگیرندگان نسبت به فناوری و مدرسه، پژوهش پیشرو در صدد تهیة پرسش­نامه­ای برای بررسی نگرش دانش‌آموزان نسبت ...  بیشتر