شایستگی حرفه ای معلمان
علیرضا فراهانی؛ احمدرضا نصر اصفهانی؛ سید مصطفی شریف خلیفه سلطانی
چکیده
با توجه به این که یکی از راههای توسعه آموزش و پرورش، ایجاد زمینههای مناسب برای آموزش و تربیت معلمان کارآمد میباشد، پژوهش حاضر به ارزیابی شیوههای آموزش و تربیت معلمان مدارس ابتدایی پرداخته است. برای انجام این پژوهش از روش مطالعه کمّی و کیفی استفاده شده است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس ابتدایی، کارشناسان و ...
بیشتر
با توجه به این که یکی از راههای توسعه آموزش و پرورش، ایجاد زمینههای مناسب برای آموزش و تربیت معلمان کارآمد میباشد، پژوهش حاضر به ارزیابی شیوههای آموزش و تربیت معلمان مدارس ابتدایی پرداخته است. برای انجام این پژوهش از روش مطالعه کمّی و کیفی استفاده شده است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس ابتدایی، کارشناسان و مدرسان مراکز تربیت معلم شهر قم در سال تحصیلی 88-87 میباشد. برای انتخاب نمونه مدیران، از روش نمونهگیری "طبقهای" متناسب با حجم، و برای تعیین نمونه کارشناسان و مدرسان از روش نمونهگیری "هدفمند" استفاده شده است. در این زمینه دیدگاههای 162 مدیر و20 کارشناس و مدرس مراکز تربیت معلم، که دارای سوابق برجسته آموزشی بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی سؤالات پرسشنامه و مصاحبه، توسط چند نفر از استادان و تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا تأیید شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 87/0 برآورد گردیده است. برای تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از پرسشنامه، از نرم افزار آماری SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی استفاده شد و تجزیه و تحلیل مصاحبه با روش مقولهبندی انجام گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در فرآیند آموزش و تربیت معلمان، باید به تدوین محتوا و مواد درسی کارآمد و به روز، به کارگیری مدرسان با تجربه و کارآمد، برگزاری دورههای کارورزی و امکانات و تجهیزات مراکز متناسب با نیازهای معلمان توجه شود. در این راستا، به جهت رشد سریع تحولات علمی جهان و نیازهای روز جامعه، ایجاد حداکثر انعطاف در برنامههای آموزشی تربیت معلم، به گونهای که بازنگری و اصلاح و تکمیل برنامهها امکان پذیر باشد، مورد تأکید قرار گرفت. در نهایت، پیشنهادهایی برای بهبود آموزش معلمان ابتدایی ارائه شده است.