آموزش علوم
محمد کبودوند؛ ایوب اسماعیل پور؛ عابد بدریان؛ محمد شمس اسفندآبادی
چکیده
این مقاله به بررسی یادگیری مفاهیم انتزاعی فیزیک نوین با استفاده از زمینههای کاربردی لیزر در صنایع و مهندسی پزشکی میپردازد. این. روش در تدریس فیزیک، شیمی و زیست شناسی دوره متوسطه و پیشدانشگاهی کاربرد داشته ودر حد امکانات مدارس و در نظام آموزشی ایران قابل اجرا است. روش تحقیق شبه تجربی و اطلاعات آن توسط آزمون عینی چهار گزینهای ...
بیشتر
این مقاله به بررسی یادگیری مفاهیم انتزاعی فیزیک نوین با استفاده از زمینههای کاربردی لیزر در صنایع و مهندسی پزشکی میپردازد. این. روش در تدریس فیزیک، شیمی و زیست شناسی دوره متوسطه و پیشدانشگاهی کاربرد داشته ودر حد امکانات مدارس و در نظام آموزشی ایران قابل اجرا است. روش تحقیق شبه تجربی و اطلاعات آن توسط آزمون عینی چهار گزینهای و با استفاده از منابع مرتبط و در دسترس جمع آوری و روایی صوری آن پس از بررسی توسط 10 نفر از افراد صاحب نظر مورد تایید قرار گرفته است. پایایی تحقیق نیز با استفاده از روش rpbi ، دلتای فرگوسن و kr-20 مورد بررسی و تایید قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر پایه پیشدانشگاهی ریاضی منطقه شهر ری استان تهران است که آمار اداره آموزش و پرورش آن منطقه 600 نفر دانشآموز پسر در سال تحصیلی 88-87 بوده است. ضمنا چهار گروه متفاوت دانشآموز از آنها انتخاب گردید، دو گروه برای نمونه آزمایشی و دو گروه برای نمونه کنترل. از شاخصهای مرکزی و پراکندگی برای توصیف دادهها و از آزمون t مستقل برای آزمودن فرضیهها استفاده شد. نتایج پژوهش حکایت از برتری روش آموزش زمینه- محور نسبت به روش سنتی برای آموزش و یادگیری مفاهیم انتزاعی فیزیک نوین دارد.