روانشناسی تربیتی
عبدالمحمد طاهری؛ مهسا فیاضی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی علل و عوامل افت انگیزشی در بین دانشآموزان دوره پیش دانشگاهی از دیدگاه خود آنان بود. آزمودنیهای مورد مطالعه 1455 دانشآموز پیش دانشگاهی (766 دختر و 683 پسر) بودند که از 8 مرکز به طور تصادفی انتخاب شده مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت سنجش نگرش دانشآموزان پیرامون افت انگیزش تحصیلی یک مقیاس 40 گونهای بر اساس ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی علل و عوامل افت انگیزشی در بین دانشآموزان دوره پیش دانشگاهی از دیدگاه خود آنان بود. آزمودنیهای مورد مطالعه 1455 دانشآموز پیش دانشگاهی (766 دختر و 683 پسر) بودند که از 8 مرکز به طور تصادفی انتخاب شده مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت سنجش نگرش دانشآموزان پیرامون افت انگیزش تحصیلی یک مقیاس 40 گونهای بر اساس طیف لیکرت تهیه گردید که عوامل انگیزشی را در چهار مقوله خانوادگی، محیط مدرسه، محیط اجتماعی و فردی اندازه میگرفت. پایایی و روایی مقیاس فوق الذکر در تحقیق حاضر مورد بررسی و تأیید قرار گرفت .یافتههای پژوهش نشان داد که: دختران در عوامل خانوادگی و فردی از سطح انگیزشی بالاتری نسبت به پسران برخوردارند. در ارتباط با عوامل انگیزشی و سطح تحصیلات پدر مشخص شد که فرزندان پدرانی که تحصیلات دبیرستانی داشتهاند در عامل خانوادگی از انگیزش بالاتری نسبت به فرزندان پدرانی که بیسواد بودند برخوردار بودهاند. در ارتباط با این عامل و سطح تحصیلات مادر نشان داده شد که در عامل مدرسه فرزندان مادرانی که تحصیلات دبیرستانی داشتهاند از انگیزش بیشتری نسبت به فرزندانی که مادرانشان بیسواد یا تحصیلات ابتدایی داشتهاند، برخوردار بودهاند. همچنین فرزندان مادران خانهدار از انگیزش تحصیلی بیشتری در بعد عامل اجتماعی، نسبت به فرزندان مادران شاغل برخوردارند در حالی که درابعاد خانوادگی و فردی تفاوت معنیداری مشاهده نشد، ولی در مجموع چهار عامل انگیزش تحصیلی تفاوت معنیداری به نفع فرزندان مادران خانهدار به دست آمد.