آموزش الکترونیکی- مجازی
مینا اصلانی؛ سید محمد شبیری
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش محیطزیست بر سطح دانش دانشجویان دختر و پسر با استفاده از رسانههای ارتباطجمعی دیداری انجام پذیرفت. به منظور گردآوری دادهها در ابتدا پرسشنامهای محققساخته تدوین گردید که روایی آن توسط متخصصان و استادان اعتبار سنجی و پایایی آن 77/0 محاسبه شد. جهت دستیابی به هدف پژوهش، از روش شبهتجربی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش محیطزیست بر سطح دانش دانشجویان دختر و پسر با استفاده از رسانههای ارتباطجمعی دیداری انجام پذیرفت. به منظور گردآوری دادهها در ابتدا پرسشنامهای محققساخته تدوین گردید که روایی آن توسط متخصصان و استادان اعتبار سنجی و پایایی آن 77/0 محاسبه شد. جهت دستیابی به هدف پژوهش، از روش شبهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بین گروه آزمایش و گروه کنترل استفاده شد. از میان جامعة آماری 1450 نفری دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که در سرفصل مصوب وزارت علوم هیچگونه واحد مرتبط با محیطزیست نداشتند، 60 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، آموزش با استفاده از رسانههای جمعی دیداری(کلیپ، فیلم) دریافت کردند، درحالیکه گروههای کنترل چنین مداخلهای را دریافت نکردند. در نهایت دادههای به دست آمده با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد رسانههای ارتباطجمعی دیداری در ارتقاء دانش زیستمحیطی دانشجویان تأثیر دارد. بنابراین توصیه میشود از تولیدات رسانههای دیداری (فیلم ،کلیپ، و ...) بهعنوان یک بستر مناسب برای انتقال و ارائه دانش، اطلاع رسانی و آموزش مباحث زیستمحیطی استفاده شود.